Jump to content
Annons

Hur skaffar man skivetikett?


Minja

Recommended Posts

Hej!

Jag ska precis släppa mina två första singlar på relativt nystartat bolag. För att kunna logga in till musikportalen och lägga in låtar till radion krävs att man har en skivetikett.. Hur skaffar man det? Kommer bara att ge ut musiken digitalt på Spotify etc nu i början eftersom ekonomin inte tillåter mer så här i början.

Sen vet jag också att man behöver en kod för att lägga in musiken där, någon som vet hur man fixar en så´n? ...

Och en 3:dje fråga.. Kostar det nå´t att ge ut musiken digitalt?

Tacksam för svar!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag ska precis släppa mina två första singlar på relativt nystartat bolag. För att kunna logga in till musikportalen och lägga in låtar till radion krävs att man har en skivetikett.. Hur skaffar man det? Kommer bara att ge ut musiken digitalt på Spotify etc nu i början eftersom ekonomin inte tillåter mer så här i början.

Sen vet jag också att man behöver en kod för att lägga in musiken där, någon som vet hur man fixar en så´n? ...

Och en 3:dje fråga.. Kostar det nå´t att ge ut musiken digitalt?

Tacksam för svar!! 🙂

Hej Minja!

Det första du bör göra är att ansluta dig till IFPI. Det kan du göra både som bolag eller som privatperson. Genom IFPI får du sedan ISRC-kod som är unika för dig / ditt bolag. ISRC-koden används för att identifiera inspelningen vid tex. offentligt framförande.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis mer on topic...beträffande om det kostar något att släppa singlarna så är svaret ja om du vill få ut dom på ITunes, Spotify och dyl.

Det finns en drös med digitala distributörer där du betalar en avgift och får ut din musik snabbt på en massa sidor. Några exempel på distrubutörer är Tunecore, Record Union och CdBaby. Mitt band, Supralunar, släppte precis en EP genom sistnämnda. Det kostade drygt 500:- och tog bara ett par dagar. CdBaby tar bara en engångsavgift för detta medan t.ex. Tunecore har en årlig avgift vilket kan bli väldigt dyrt om du har flera släpp.

Supralunar – Unzip to Rock! : EP

http://www.cdbaby.com/cd/supralunar

Lycka till!

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara 2 dagar för att få ut musiken på flera digitala kanaler, det låter väldigt bra...! Men verkar dom seriösa? Har det fungerat, har ni fått in nå´ra pengar på det? Såg att de gör utbetalningar en gång/vecka, gissar att det inte blir så många kronisar...? Kan man få en ISRC-kod där oxå eller bör jag skaffa den hos IFPI först? Lyssnade lite på er EP, lät bra 🙂

Har hört en del bra om Record Union också, är det någon som vet hur lång tid det tar för de att lägga ut musiken på Spotify etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört en del bra om Record Union också, är det någon som vet hur lång tid det tar för de att lägga ut musiken på Spotify etc?

Det gick snabbt och smidigt att få ut musiken genom dem, men dessvärre tar de ut en årlig avgift för att man ska få fortsätta ha musiken upplagd 🙁 (En avgift som de införde efter att jag hade lagt upp min musik! Hädanefter kommer jag bara att ha min musik på Bandcamp.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för bra tips! 🙂

Någon som vet om jag som skivbolag bör få min ISRC-kod genom IFPI även om jag använder mej av en distributör? ... Och när jag mastrar låtarna och skall Bounca de om det är någon speciell inställning om kod jag ska välja? Använder Logic Express 9.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det du behöver för att ge ut din musik, digitalt eller fysiskt, är ISRC (ett nr som identifierar enskilda låtar) och EAN (vanlig streckkod).

Vissa distributörer "lånar ut" sina ISRC-koder om man ger ut via dem. Jag rekomenderar dig att ansöka om egna via IFPI. Det är ganska enkelt och underlättar om du i framtiden vill ge ut samma verk vianågon annan dist eller fysiskt. Ett verk som än gång fått en ISRC-kod behåller den vid nästa utgivning.

EAN kan du oftast få köpa via din dist eller via grammotex. Kostar ca 200 kr

Jag rekomenderar "distrosong". En svensk site som kostar 310/620 kr för singel resp album. Du hamnar dessutom i ett register där de plockar musik till t.ex. reklam. Använde tidigare "record union" och de var billigare men plockar 15% av försäljningen & har nu infört årssvgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...