Jump to content
Annons

Köra Superior Drummer & Drumagog


NutCase

Recommended Posts

Har Superior Drummer sedan tidigare men alltid tyckt kick och snare låter plast/skit. Har därför införskaffat Drumagog och Steven Slate samples. Hajjar dock inte riktigt hur jag byter ut kick och snare i Superior Drummer mot de samplingar som finns i Drumagog.

Jag har lärt mig hur man använder Superior Drummer i Drumagog för att trigga audio. Men det är inte vad jag vill göra.

Som jag förstått det måste man köra kicken till en kanal och snare till en annan kanal?

En annan fråga också. Funkar det att spela in trummor utan trumset med Drumagog eller blir det bara larvigt att micka upp ett bord och stå och slå på det? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Steven Slate har väl .gog filer? Så du ska ju bara lägga kicken på en egen kanal och lägga till Drumagog som insert och ha kul. Och ja, du KAN spela på ett bord och trigga Drumagog men det kommer inte att bli särskilt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm jag har aldrig lärt mig hur man lägger kicken på en egen kanal. Det är just det jag försöker lista ut. Kanske är jag som är blind men hittar inget i pdf-manualen. Hatar att bläddra i manualer är för ivrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken DAW? I Logic tex väljer man multichannel när man laddar SD2.0 och väljer multichannel som outputs även i Superior. Då kan du skapa flera AUXar som är länkade till Superior i Logics mixer och på så sätt får du allt på separata kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja tanken är densamma ändå. Du vill få multikanalig output på Superior Drummer! I själva SD så väljer du i alla fall Multichannel (eller liknande ord) under vilken av kanalerna som helst i mixern. Eller så kan du välja var och en för sig också (Kick, output 1, Snare, output 2 osv).

Hur du gör i Cubase har jag glömt, men det borde vara lätt att läsa sig till.

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Glömde bort den här tråden. Gav upp när jag inte lyckades få det som jag ville, men nu vill jag försöka igen.

Har Cubase 5, Superior Drummer 2 och Drumagog 5. Jag vill byta ut kick, toms och snare, och kanske cymbaler i Superior Drummer mot de samplingar som finns i Drumagog 5. Någon som har lust/orkar förklara hur jag går tillväga?

Som jag har gjort nu är att välja multichannel i både VST Instruments fönstret (activate multichannels) + Multichannel i Superior Drummer och sen har jag kört Drumagog som insert i varje kanal där jag vill byta ut ljud. Problemet är bara att det finns typ 3 kanaler för snare i SD och 2 för kick och inga separata för cymbaler, bara OH, så jag antar jag att går fel tillväga?? Sen så får man ju ladda en jäkla massa Drumagog.

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

SDs Oh spöar ju skiten ur SS samplingar så förstår inte varför du vill byta dem? Håller med Wonko i för övrigt.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tror jag fattar, har gjort det en gång förr, men glömt. Routar t ex alla 3 snarekanaler i mixern i SD till en kanal (t ex 3/4) i mixern (Cubase). Lägger in Drumagog som en effekt på den kanalen i mixern och kör. Klart.

Dock undrar jag hur man ska göra med "bleed" funktionerna, OH och Amb i SD?? Aktiverar jag bleed t ex i OH eller om jag använder Amb så hörs ju SD:s snare igenom, fast jag bara vill att SS snare sample ska höras?

Undrar även var man hittar de bästa snare/kick/tom samplingar som kan användas med SD? Är det Steven Slates?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på f11, nånstans där kan du välja hur många individuella spår du ska få ut från SD till cubase, sedan kör du bara drumagog på det individuella spåret som du gör med vanliga trummor. Sitter inte framför det så kan inte ge mer detaljerad beskrivning. Men varför vill du ha bort trummorna från OH-spåren, bara cymbaler och närmickat kommer inte låta särskilt mycket trummor.

Hursomhelst, om du vill göra så plockar du bort allt utom cymbaler från midispåret som triggar SD och kör resten på ett annat midi-spår direkt till drumagog. Aktivera midi in och routa i drumagog utifrån hur du programmerat i drum-mapen.

Redigerat av mietek
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...