Jump to content
Annons

Var laga en preamp?


Esaias

Recommended Posts

Bakgrundsfakta: För 5 år sedan köpte jag en mic-preamp av märket true systems, modell P-Solo. För ett år sedan slutade den plötsligt helt och hållet att fungera, men eftersom jag inte spelat in i min hemstudio förrän nu har jag inte brytt mig om att försöka laga den. Testade att byta säkringar i den, vilket resulterade i att den fungerade perfekt igen. Någon timme, innan den åter slutade fungera. Bytte säkringar ännu en gång, vilka brast efter några minuter. Upprepade proceduren en sista gång - samma sak. Uppenbarligen verkar det vara något fuffens inuti den som gör att den kortsluter.

Nu till frågan: vart lämnar man en mic-preamp för lagning? Jag gissar att musikaffärer generellt inte har koll på hur man lagar elektronik. Vem lagar elektronik idag? Nypris var 7500 så det hade känts surt att inte laga ett fel som troligtvis inte är alltför komplicerat.

Tacksam för alla förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade det vart min egen hade jag öppnat upp den och inspekterat alla kondensatorer och titta efter andra tydliga synliga fel. Men jag hade nog inte vågat röra någon annans. Finns säkert några elektronik-kunniga i ditt närområde å här är väl ett bra ställe att fråga på 🙂 lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett känt "problem" med P-Solo, så rota inte för mycket med det... 😉

Säkringen som sitter i smäller för lätt, helt enkelt. Det ska vara 50mA Trög (så små säkringar finns inte att få tag på överallt heller...) - men jag har fått reda på av True Systems att det inte är någon risk alls med att byta till 100mA trög, om man upplever att säkringen smäller för ofta. Problemet är att preampen är byggd för att kunna leverera mycket ström, för att säkert kunna släppa igenom alla transienter - men det gör att det egentligen ofta dras lite för mycket ström för säkringen, så därför smäller den.

Skulle det fortsätta bråka med 100mA Trög säkring också, så finns det däremot orsak att kolla närmare på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, tackar för väldigt intressant information Claes! Men för mig verkar det lite märkligt att detta problem skulle uppstå plötsligt och med sådan kraft, efter några år av problemfri funktion? Å andra sidan så upphör aldrig den moderna teknikens logik, vad beträffar hur den plötsligt kan bestämma sig för att krångla och sedan lika plötsligt bestämmer sig för att sluta krångla utan några åtgärder, att förvåna mig.

Men är det någon jag litar på så är det dig så jag kanske helt enkelt ska pallra iväg till Kjell o Co och köpa några 100 ma T säkringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Misstänker att jag hittat felkällan, en av de tre ledarna som är lödade till det synliga kretskortet spretar litegrann där den är lödad och ser allmänt skröplig ut. När jag nu pressade ihop den lite och flyttade lite på den, för att den inte skulle får kontakt med ngt annat, funkade preampen hela två på och avstängningar innan den lade ner. Vilket får mig att tänka att denna ledare har något med problemet att göra.

Redigerat av Esaias
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok - det kan i så fall handla om att lödningarna har blivit dåliga med tiden. Kan du se om det är en liten tunn spricka i lödtennet runt komponentbenen som går igenom hålet? Sådant händer som regel vid komponenter som blir varma, som spänningsregulatorer, transistorer, likriktardioder etc...

Bara att löda om i så fall, så det är inget komplicerat, utan det kan alla med lödvana fixa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där förstår jag inte riktigt heller? Komponentbenen? Vilket hål? 🙂

Alla punkter på kretskortet som är lödda, är ett hål där komponentbenen går igenom och sedan fixeras med lödtennet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...