Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God afton.

Har Àntligen tagit tag i projektet i att renovera min gamla nylonstrÀngade kamrat.

Slipad och redo att mÄlas om. So far so good. TÀnkte göra ett grundligt jobb och Àven se över de mindre men inte mindre viktiga delarna. Stallbenet har en spricka i sig vilket resluterar i att D-strÀngen brukar ryka vid för hÄrdhÀnt bruk eller efter en tid. Störande och nu kÀnns det som ett ypperligt tillfÀlle att göra nÄgot Ät det. Men vad? Hur? Var?

http://i.imgur.com/JKtfh.jpg

Detta Àr ingen dyrgrip och jag hÄller gÀrna materialkostnader nere.

Köper man ett nytt stallben i en vÀlsorterad gitaraffÀr och byter det sjÀlv eller lÀmnar man in för byte?

Bor 10 minuter frÄn centrala Göteborg. Alla tankar Àr vÀlkomna dÄ jag Àr novis nÀr det gÀller gitarrer.

Fridens Liljor.

Anders

Annons
Postat

SĂ„hĂ€r rent spontant tĂ€nker jag antingen gmf eller gitarrdelar 🙂

Lycka till med bygget. Lite före och efterbilder kanske vore pÄ sin plats ocksÄ. Alltid lika kul.

VĂ€nligen,

CHAE

Postat

Tack CHAE! 🙂

Nu vet jag vad materialet kostar och var man kan bestÀlla. Nu ska jag bara vÄga mig pÄ att göra ett ingrepp sjÀlv utan att förstöra kompisen.

Jag Àr inte alls ute efter ett skrytbygge, vill egentligen bara piffa upp den med lite ny fÀrg för att göra den mer attraktiv att spela pÄ. Den stÄr allt för ofta undanstoppad i hörnet hÀr.

Huvudsaken Àr att det blir ett original.

Det blir en krÀmig vit fÀrg. Endast hals och stall lÀmnas omÄlat. Sen ett motiv med tre nyanser av grönt "spirandes" ut frÄn resonanshÄlet. Riktigt hur det blir Àr jag inte pÄ det klara med Àn men jag tÀnkte anvÀnda mig av poscapennor. LÀste i en annan trÄd att de skulle vara bra och roliga att jobba med.

Beroende pĂ„ resultatet kan jag mycket vĂ€l tĂ€nka mig att posta före och efterbilder. 🙂

Tack för ditt svar!

Fridens

Anders

Postat

Oh. LÄter trevligt och som ett överkomligt pris. DÄ ringer jag Jam.

Tack för tipset DionHarris!

Fridens Liljor.

Anders

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Alternativt att du jÀmnar till dÀr skadan Àr superlimmar dit en bit och filar/putsar till den.

Postat

Alternativt att du jÀmnar till dÀr skadan Àr superlimmar dit en bit och filar/putsar till den.

Superlim. Gjort förr. Jag Àr dock inte nöjd. Ser lite sisÄdÀr ut.

Nu nĂ€r jag mĂ„lat gitarren och den helt plötsligt Ă€r sĂ„ jĂ€kla vacker kĂ€nns det som att den Ă€r vĂ€rd lite nya delar. 🙂

Postat

Det Àr klart att du ska ha dit ett nytt stall om du nu lÀgger ner energi pÄ att göra den fin. Det ska inte kosta mÄnga kronor att fÄ dit, tjockleken Àr nog standard och sen Àr det bara lite att fila för att höjden ska bli rÀtt och dÄ har man ju den gamla som mall. Ska den intoneras oxÄ dÄ kan det ju bli lite pilligare dÄ den inte Àr sÄ bred och dÄ Äker dom sÀkert pÄ att limma dit bitar varse dom vill eller ej om det ska bli hundra.

Postat

Ja nu ska vi inte ta i hÀr. Haha!

Det Ă€r en billig Japansk (verkar det som) gitarr importerad av en Göteborgsfirma för ca 20-30 Ă„r sedan. Ingen "fin" gitarr och allt jag Ă€r ute efter Ă€r att göra den lite mer attraktiv för ögat. Jag mĂ„ste slipa om den hĂ€r och var för jag klantade till det med sprayfĂ€rgen, gick för nĂ€ra och skapade fula bubblor och det började rinna pĂ„ nĂ„got stĂ€lle. SĂ„ den ska slipas till och sen mĂ„ste jag köpa mer fĂ€rg, lĂ€gga ett lager till och sen ska jag kladda till nĂ„got roligt motiv. Kan ta sin lilla tid. 🙂

HÀr Àr den efter 2 timmars sandpappring ute i skogen.

http://i.imgur.com/07iJ7.jpg

http://i.imgur.com/Eqswl.jpg

Och sÄhÀr ser den ut just nu efter att ha torkat i kompisens förrÄd.

http://i.imgur.com/wlmnJ.jpg

SĂ„. Mer slipning, mer fĂ€rg men försiktigt och frĂ„n avstĂ„nd. Sen ett snyggt motiv i grönt frĂ„n resonanshĂ„let och utĂ„t. Lite slingrigt och sĂ„dĂ€r...hippie-ish. Fast Ă€ndĂ„ inte. Vi fĂ„r se. 🙂

Postat

Fan det dĂ€r liknar min goa gamla Suzuki gura som jag hittade (och fick) i en polares garderob för lĂ€nge sedan. Den var en sĂ„n dĂ€r som var byggd för stĂ„lstrĂ€ngar men givetvis sĂ„ pallade den inte och slog sig sĂ„ det var dĂ€rför den hamnade i garderoben. Jag tog hem den och satte dit ett 0,8 mm mĂ€ssingslod istĂ€llet för stallet och dĂ„ blev strĂ€nghöjden lagom igen hehe. Den Ă€r inte till salu för 25 000 spĂ€nn sĂ„ bra gillar jag den 😄 för med bra strĂ€ngar sĂ„ Ă€r den och lĂ„ter super bra.

Postat

Ah! Vilken hĂ€rlig video Sven! 🙂

Man ska inte kasta saker om de gÄr att ordna till med lite kÀrlek.

Min Ă€r en "Nippon Best N 10" och sĂ„ldes 1973 för 295:-. Den har vart min i ca 15 Ă„r nu och jag ser fram emot slutresultatet av denna renovering. Förhoppningsvis hĂ„ller den i 15 Ă„r till sĂ„ att nĂ„got av syskonbarnen kan (och förhoppningsvis vill) ta över den. 🙂

Dags att slipa lite.

Fridens.

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.