Jump to content
Annons

Trasigt stallben


DrivKraft

Recommended Posts

God afton.

Har äntligen tagit tag i projektet i att renovera min gamla nylonsträngade kamrat.

Slipad och redo att målas om. So far so good. Tänkte göra ett grundligt jobb och även se över de mindre men inte mindre viktiga delarna. Stallbenet har en spricka i sig vilket resluterar i att D-strängen brukar ryka vid för hårdhänt bruk eller efter en tid. Störande och nu känns det som ett ypperligt tillfälle att göra något åt det. Men vad? Hur? Var?

http://i.imgur.com/JKtfh.jpg

Detta är ingen dyrgrip och jag håller gärna materialkostnader nere.

Köper man ett nytt stallben i en välsorterad gitaraffär och byter det själv eller lämnar man in för byte?

Bor 10 minuter från centrala Göteborg. Alla tankar är välkomna då jag är novis när det gäller gitarrer.

Fridens Liljor.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack CHAE! 🙂

Nu vet jag vad materialet kostar och var man kan beställa. Nu ska jag bara våga mig på att göra ett ingrepp själv utan att förstöra kompisen.

Jag är inte alls ute efter ett skrytbygge, vill egentligen bara piffa upp den med lite ny färg för att göra den mer attraktiv att spela på. Den står allt för ofta undanstoppad i hörnet här.

Huvudsaken är att det blir ett original.

Det blir en krämig vit färg. Endast hals och stall lämnas omålat. Sen ett motiv med tre nyanser av grönt "spirandes" ut från resonanshålet. Riktigt hur det blir är jag inte på det klara med än men jag tänkte använda mig av poscapennor. Läste i en annan tråd att de skulle vara bra och roliga att jobba med.

Beroende på resultatet kan jag mycket väl tänka mig att posta före och efterbilder. 🙂

Tack för ditt svar!

Fridens

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Alternativt att du jämnar till där skadan är superlimmar dit en bit och filar/putsar till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativt att du jämnar till där skadan är superlimmar dit en bit och filar/putsar till den.

Superlim. Gjort förr. Jag är dock inte nöjd. Ser lite sisådär ut.

Nu när jag målat gitarren och den helt plötsligt är så jäkla vacker känns det som att den är värd lite nya delar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är klart att du ska ha dit ett nytt stall om du nu lägger ner energi på att göra den fin. Det ska inte kosta många kronor att få dit, tjockleken är nog standard och sen är det bara lite att fila för att höjden ska bli rätt och då har man ju den gamla som mall. Ska den intoneras oxå då kan det ju bli lite pilligare då den inte är så bred och då åker dom säkert på att limma dit bitar varse dom vill eller ej om det ska bli hundra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu ska vi inte ta i här. Haha!

Det är en billig Japansk (verkar det som) gitarr importerad av en Göteborgsfirma för ca 20-30 år sedan. Ingen "fin" gitarr och allt jag är ute efter är att göra den lite mer attraktiv för ögat. Jag måste slipa om den här och var för jag klantade till det med sprayfärgen, gick för nära och skapade fula bubblor och det började rinna på något ställe. Så den ska slipas till och sen måste jag köpa mer färg, lägga ett lager till och sen ska jag kladda till något roligt motiv. Kan ta sin lilla tid. 🙂

Här är den efter 2 timmars sandpappring ute i skogen.

http://i.imgur.com/07iJ7.jpg

http://i.imgur.com/Eqswl.jpg

Och såhär ser den ut just nu efter att ha torkat i kompisens förråd.

http://i.imgur.com/wlmnJ.jpg

Så. Mer slipning, mer färg men försiktigt och från avstånd. Sen ett snyggt motiv i grönt från resonanshålet och utåt. Lite slingrigt och sådär...hippie-ish. Fast ändå inte. Vi får se. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fan det där liknar min goa gamla Suzuki gura som jag hittade (och fick) i en polares garderob för länge sedan. Den var en sån där som var byggd för stålsträngar men givetvis så pallade den inte och slog sig så det var därför den hamnade i garderoben. Jag tog hem den och satte dit ett 0,8 mm mässingslod istället för stallet och då blev stränghöjden lagom igen hehe. Den är inte till salu för 25 000 spänn så bra gillar jag den 😄 för med bra strängar så är den och låter super bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! Vilken härlig video Sven! 🙂

Man ska inte kasta saker om de går att ordna till med lite kärlek.

Min är en "Nippon Best N 10" och såldes 1973 för 295:-. Den har vart min i ca 15 år nu och jag ser fram emot slutresultatet av denna renovering. Förhoppningsvis håller den i 15 år till så att något av syskonbarnen kan (och förhoppningsvis vill) ta över den. 🙂

Dags att slipa lite.

Fridens.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...