Jump to content
Annons

Tänkte gå vidare..


WeaxerMusic

Recommended Posts

Tjena. Efter ett par års användande av FL Studio har jag fått för mig att jag ska gå vidare och lära mig något nytt. Är väldigt taggad på Ableton då det verkar vara ett lovande DAW som klarar det mesta. Tänkte mest fråga om någon annan har erfarenhet från att ha börjat med FL Studio och gått över till Ableton. Vad har jag för *stora* skillnader att förvänta mig, vad kommer bli svårare och vad kommer underlätta? Slipper jag ASIO och sånt tjafs eller borde jag köpa ett sound interface?

Berätta gärna hur det gick för er 🙂 Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena,

Dåligt med svar här så tänkte ge mig på att hypa Ableton utan att ha använt FL-studio. 🙂

Jag gick från Reason till Ableton för ca ett år sedan och kan inte påstå att jag saknar Reason för fem öre (och om jag skulle göra det har Ableton det bästa ReWire-stödet).

Vad jag gillar främst med Ableton är arrangeringsvyn, enormt bra och lätt att navigera och editera. I Reason var arrangeringen ett helvete. Gillar man att jobba med samplingar och loopar är Ableton oslagbart (tror jag). Du kan ha en låt rullande och sitta och gå igenom ett samplingsarkiv, Ableton tempomatchar automatiskt till låten.

Warpfunktionen är också sänd från himlen. Alla samplingar och vocals kan fritt ändras i tempo och tonart utan glitches eller att det låter illa.

Min uppfattning om FL är att det är ganska fyrkantigt, vill du öka möjligheterna att vara kreativ och utvecklas tror jag Ableton är ett bra steg.

Ett externt ljudkort tror jag är en bra idé oavsett DAW, men tror inte Ableton är mer resurskrävande än FL-studio.

Börja med att ladda hem en gratis testversion och känn efter: http://www.ableton.com/free-trial

Mina 50-öre...

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...