Jump to content
Annons

Höja tempo på låt för att lägga sång


nattsvart

Recommended Posts

hej.

Jag har hört en del om att man kan ändra tempot på låtar, men fattar inte hur.

Detta vill jag göra: Jag har ett projekt med blandade midi och audiokanaler. Jag vill höja tempot ett snäpp eller två, sedan sjunga in sångspår för att därefter sänka tillbaka projektet till den hastighet jag hade från början.

Jag är ute efter att få sången att låta lite "lägre", jag harctestat med att pitcha men det låter bara skit.

Går detta att göra i cubase?

Räcket det om jag bara höjer tempot på midikanalerna och låter audiokanalerna vara?

Är det någon som förstår vad jag menar 🙂 ?

Vore tacksam för svar!

mvh*

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du dubbelklickar på spåret så kan du klicka för music mode, då hänger spåret med i taktbytet, men då fixar cubase så att det är samma tonart. Så det var inte svar på din fråga. Men det är klart att det måste gå, öka och minska hastigheten....

Det är inte så att ifall du klicka i tempo track i Transportpanel så hänger audiospåret med.... nej.... Jaja. Någon annan kan säker hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som Mr pimmy säger: du ska använda tempotrack där ritar du in tempo ändringar och Cubase kommer snällt och lydigt följa den kurvan. ( Du måste såklart slå på funktionen i transportpanelen också)

EDIT: Läste inte vad du skrev.

Tempotrack och automatisk timestretch kommer inte lösa ditt problem. Du måste först pitcha ljudet, sen importera det för Cubase att sträcka ut det till rätt tempo. alternativt lägga en automatisk pitcheffekt som insert...

Att spela upp ljudet i fel samplingsfrekvens lär du inte bli alls nöjd med om man jämför med en bra pitcheffekt. Har du provat den inbyggda i Cubase? Annars tror jag att Sonic Foundry Soundforge hade en algoritm som lät väldigt bra.

Steinberg hade en rätt kul Direct X effekt för många år sen som lät rätt bra om man höll sig inom en kvint men det finns säkert tredjepart idag som klarar formanter bättre en Steinbergs inbyggda i Cubase och de stenåldersgamla Direct X pluggarna.

Hmm.. Waves har ju en iofs ganska dyr plugg, sen finns det ju Harmony intonator till TC Powercore, tror det är grundläggande likheter till deras hårdvaruburk - Helicon Voice live.

men sök på Harmonizers och Pitchshifters så lär du få en stund att botanisera. Båda gratis o gott och Salt dyrt

Lycka till

p.s Hittade en länk till den effekt du vill åstadkomma.

spot on va? 😉

Redigerat av Lundin
var att Fantomen inte läste vad som skrivits..
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack för era svar.

Jag testade att använda pitch, men det är lite svårt att ratta. Vore enklare att skriva in värdena.

Jag får fortsätta att testa mig fram.

Förr fans det ett program som hette "acid", suveränt och enkelt när man ville ändra tonart. Jag tror Fruity loops också hade en enkel variant.

Varför måste Cubase vara så krångliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tack för era svar.

Jag testade att använda pitch, men det är lite svårt att ratta. Vore enklare att skriva in värdena.

Jag får fortsätta att testa mig fram.

Förr fans det ett program som hette "acid", suveränt och enkelt när man ville ändra tonart. Jag tror Fruity loops också hade en enkel variant.

Varför måste Cubase vara så krångliga?

Sony ACID finns fortfarande, i allra högsta grad (om det var det programmet du tänkte på?). Det hette bara ACID tidigare och hade en annan utvecklare, men det var samma program. Underbart program, som hade varit mitt förstahandsval om jag inte vore snål och fattig 😛

Funkar det inte att bara justera uppspelningshastigheten (som man gör i Reaper)? För mig ger det ungefär samma effekt som den du efterfrågar (har använt det på flera av mina låtar).

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ändra tempo på låten så är det bäst att göra klart den och mixa ner för att sedan ändra tempot på ett spår, annars måste du ändra tempo på ett ljudspår i taget,

midispåren ändras ju samtidigt när du ändrar bpm men ljudspåren påverkas ju inte av det så de kommer att låta otajt/fel mot midispåren.

men nu är det ju inte tempot du vill ändra utan pitchen (som inte påverkas av tempo ändringar) så då är nog bästa förslaget att använda nån plugg som gör det, annars kanse eq kan göra lite nytta med mindre diskant och mer mid och bas. lite dist kanske?

här finns det nån gratis pitch plugg:

http://freemusicsoft...itch-correction

ännu fler:

http://freemusicsoftware.org/category/free-vst-effects-2/pitch-shifters

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för det.

Bara för att räta ut eventuella frågetecken och missförstånd.

Jag vill tillfälligt ändra ett tempo på en låt till ett snabbare tempo, för att lägga på sång. Därefter dra ner på tempot till det ursprungliga tempot.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du ändra tempo på låten så är det bäst att göra klart den och mixa ner för att sedan ändra tempot på ett spår, annars måste du ändra tempo på ett ljudspår i taget,

Då borde man ju bara kunna bounca ner låten till en ljudfil, öppna upp filen i ett nytt projekt med samma bpm, höja tempot, lägga på sång, sänka tempot, bounca ner sångspåret/n och importera det i det ursprungliga 1a projektet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låt oss klura på vad som händer i ditt exempel.

Om du hade spelat in med en gammal bandspelare och hört hastihgheten när du spelade in sång för att sedan säkna igen så ändras formanterna och då kommer det att låta annorlunda och du får en "djupare" röst.

Är det den effekten du vill uppnå så kan du testa att köra någon plugg som kan ställa om formanter.

Reason 6 demon kan du testköra, Neptune i Reason 6 brukar jag använda för att trixa med formanter i olika spår i körpaket.

Jag gjorde en grej till en låt, behövde en röst med större bröstkorg än vad jag har, gjordes med pitchplugg. Introt är rejält nedpitchat, så du skulle kunna ta och höja midispåren och sjunga in 4 halvtoner och använda pitchplugg för att sänka tillbaka igen, då får du formantförändringen.

På introt gjorde jag en basigare röst just med pitchplugg för att få lite club/radio feeling.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/into_my_life.mp3

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade att använda pitch, men det är lite svårt att ratta. Vore enklare att skriva in värdena.

Skriva in värdena för hand? Du skriver i exempelvis tre tonsteg på pictheffekten, ställer in att den skall hantera formanter klicka på OK / Rendera.. sen importera den till rätt spår.. Det låter som du försöker göra det svårare än det är... att pitcha ned eller upp en röst +/- 5 tonsteg ska inte vara några problem med Cubase inbyggda även om det finns tredjepart som jag personligen tycker hanterar formanter mycket bättre - om rösten ska vara helt isolerad i en mix - annars tror jag inte du ska behöva fundera så mycket..

Vilken Cubase version har du?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss klura på vad som händer i ditt exempel.

Om du hade spelat in med en gammal bandspelare och hört hastihgheten när du spelade in sång för att sedan säkna igen så ändras formanterna och då kommer det att låta annorlunda och du får en "djupare" röst.

Är det den effekten du vill uppnå så kan du testa att köra någon plugg som kan ställa om formanter.

Det är precis den effekten jag vill uppnå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en liten grej i Cubase 6 nu i kväll där jag pitchade ned en tagning två gånger.. första är 7 tonsteg ned den andra 16 tonsteg

Ful fisk i frysförpackning ( Högerknapp + save ass)

Det är alltså inte såhär du menar?

Denna pitch har funnits i Cubase sedan SX 1 ( har jag för mig ) men jag tror att de nya MPEX algoritmerna kom i C4.. kan minnas fel men det är ganska oviktigt egentligen..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tillfälligt vill ändra tempot på en låt är det här ett sätt:

Öppna Media Pool (Media-Open Pool Window), i kolumnen Musical Mode så kryssar du för

alla audiofiler som du vill kunna ändra tempo på, sedan skapar du ett Tempo Track i projektet om du inte redan har ett. Har du tidigare använt Fixed Tempo i projektet så sätter Cubase automatiskt tempo i Tempo Track till 120, du får manuellt korrigera till det tempo du redan har spelat in i annars ändrar Cubase hela låten till 120.

Vill du nu höja tempo på låten så är det bara att redigera i Tempo Track.

Om du har höjt tempot i låten på detta sätt och spelat in ett nytt sångspår så behöver du gå in i Mediapool

igen och kryssa för Musical Mode för filen du spelat in, annars följer den inte med i tempoändringen när du går

tillbaka till ditt ursprungstempo.

Om du bara slumpmässigt höjer tempot (eller sänker), så är chansen inte så stor att ditt nyinspelade sångspår

matchar originaltonarten (om det är det du vill) , det finns ett förhållande mellan tonhöjd (pitch) och tempo

om du vill få det att stämma.

Här finns en Tempo and Pitch-Shifting Calculator du kan använda för att slippa räkna själv...

http://www.thewhippi...-calculator.htm

I Mediapoolen kan du se en kolumn strax till höger om Musical Modekolumnen som heter Algorithm, där

kan du välja lite olika beroende på hur ljudet ska ändras, är inte så hemma på just dom funktionerna så

du får kolla i manualen, känns ändå som Vocals skulle vara en bra idé till just sång, du får väl testa...

Hoppas det blev begripligt det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Höja tempo på låt för att lägga sång

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...