Jump to content
Annons

Mac pro quad core och 8 core ihop med Logic.


newform

Recommended Posts

Hej vÀnner,

Jag kommer att köpa en ny mac snart och logic pro studio.

DÀremot vet jag inte hur logic's performance Àr i de bÄda fallen - skiljer det oerhört mkt mellan quad core och 8 core? Klarar man sig pÄ 6 eller 8gb RAM?

Kommer mestadels göra jazzfusion arr och dubstep klubbmusik.

Min förra mac pro var innan det blev intel och den höll jÀkligt lÀnge, men har ingen erfarenhet nÀr det komme till deras 'nya' datorer, hur mkt dom pallar etc.

Jag antar att det Àr klart att 8 core Àr bÀttre, men skiljer det sig ganska lite i performance/latency etc sÄ sparar jag kanske hellre lite av pengarna och har rÄd med senaste logic ocksÄ.

Tacksam för svar :-)

mvh

Simon

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Detta Àr vÀll ungefÀr det jag har rÄd med just nu, tror ni att det rÀcker för elektronisk musik med mkt pluggar eller kan det bli prestandaproblem? Kommer inte att anvÀnda pluggar som typ guitar rig etc utan mest synthar med mera:

  • 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon "Nehalem"
  • 8 GB (4 x 2 GB)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade absolut inte köpt den "sÀmsta" versionen av Mac Pro! Den kostar vÀldigt mycket med tanke pÄ vilken prestanda man fÄr. Vidare finns det ingen anledning att köpa RAM-minne frÄn Apple dÄ de Àr vÀldigt duktiga pÄ att ta betalt för sina RAM-minnen. Som exempel köpte jag 16 GB RAM frÄn Kingston till min iMac 27" för 996 kr inklusive frakt frÄn dustin medans Apple vill ha 5460 kr för "besvÀret" att stoppa i 4 x 4 GB RAM.

En iMac 27" med i7 3,4 GHz CPU rockar skinkan av den Mac Pro 2.8 GHz CPU du hÀnvisar till (tyvÀrr). Enda fördelen med Mac Pro Àr att det finns utbyggnadsmöjligheter som strÀcker sig utöver mer RAM-minne, för gemene man, som göre sig gÀllande för övriga Macar.

För lite övergripande rĂ„d rekommenderar jag dig att titta pĂ„ macrumors och deras köpguide: och för CPU-prestanda hos olika Macar rekommenderar jag dig geekbench. Är man intresserad finns det vĂ€ldigt mycket matnyttig information om Apples produkter hos macrumors och 9to5mac dĂ€r man ocksĂ„ kommer att kunna lĂ€sa nĂ€r nya modeller av Apples produkter kommer se dagens ljus.

Det Àr heller inte helt otÀnkbart att Mac Pro fÄr sig en uppgradering nu nÀr ivy-bridge arkitekturen tar över efter sandy-bridge.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för ditt svar. Okej, sÄ det Àr tydligt ett bÀttre val att sÀtta in egna ram-minnen köpta separat om jag förstÄr dig rÀtt? :-)

Det enda jag ser som fördel med en stationÀr Àr att jag kan ha ett intern ljudkort och fÄ ner latency sÄ mkt som det gÄr. Antar att firewire inte kommer i nÀrheten av det?

Tack för dina lĂ€nkar, Ă€r det en guide till vad som kommer att uppgraderas i deras sortiment etc? Ser att det stĂ„r 'dont buy' pĂ„ mac pro. Jag Ă€r verkligen lost nĂ€r det kommer till sĂ„dan kunskap angĂ„ende macar sĂ„ du fĂ„r gĂ€rna upplysa mig lite. 🙂 men rent generellt menar man pĂ„ att mac pro snart kommer att uppdateras, dĂ€rför Ă€r det en dĂ„lig idĂ© att köpa det i nulĂ€get? Det kanske Ă€r rykten men det vore ju trĂ„kigt att behöva vĂ€nta och vĂ€nta pĂ„ köpa!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr alltid rykten och baserat pÄ hur lÄnga intervaller det brukar vara mellan nya modeller.

Jag kör en iMac 27" 2,66 ghz quadcore 2010 Ärs modell och jag tycker att den funkar svinbra för klubbmusikprodd. Mina projekt brukar ligga mellan 40-60 spÄr och drösvis med pluggar och bussar, inga problem!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för ditt svar. Okej, sÄ det Àr tydligt ett bÀttre val att sÀtta in egna ram-minnen köpta separat om jag förstÄr dig rÀtt? :-)

Om man vet vad ESD (ElektroStatiskLaddning) Àr och hur man undviker att fÄ en urladdning i datorn och har koll pÄ hur man byter RAM-minnet Àr det alla gÄnger bÀttre att köpa RAM-minne som passar pÄ egen hand.

Det enda jag ser som fördel med en stationÀr Àr att jag kan ha ett intern ljudkort och fÄ ner latency sÄ mkt som det gÄr. Antar att firewire inte kommer i nÀrheten av det?

SÄ sant. Ett internt ljudkort Àr bÀttre tills vi fÄr se ljudkort som Àr kopplade via ThunderBolt.

Tack för dina lĂ€nkar, Ă€r det en guide till vad som kommer att uppgraderas i deras sortiment etc? Ser att det stĂ„r 'dont buy' pĂ„ mac pro. Jag Ă€r verkligen lost nĂ€r det kommer till sĂ„dan kunskap angĂ„ende macar sĂ„ du fĂ„r gĂ€rna upplysa mig lite. 🙂 men rent generellt menar man pĂ„ att mac pro snart kommer att uppdateras, dĂ€rför Ă€r det en dĂ„lig idĂ© att köpa det i nulĂ€get? Det kanske Ă€r rykten men det vore ju trĂ„kigt att behöva vĂ€nta och vĂ€nta pĂ„ köpa!

Macrumors pÄvisar hur lÀnge sedan uppdateringar kom för alla Apple-produkter och listar Àven tidsskillnanden mellan dessa uppdateringar. Macrumors köprekommendationer basseras förutom avseende pÄ tid Àven pÄ vad som hÀnder i datorvÀrlden. Intel nyligen lanserat sin nya processor-generation (ivy-brigde) som företrÀder sandy-bridge och dÀrmed ökar sannolikheten för att vi fÄr se dessa nya processorer i kommande Macar. Mac Pro Àr ett kapitel för sig eftersom dessa datorer anvÀnder sig av xeon processorer som frÀmst Àr tÀnkta för kraftfulla servers/datorer som vi vanliga dödliga egentligen inte skall ha rÄd att köpa. Vill man stÄr det massor att lÀsa om bÄde sandy-bridge, ivy-bridge och xeon pÄ wikipedia. Vill du veta exakt vad det Àr för CPU som sitter i en Mac Pro beror det pÄ vilket Är datorn Àr tillverkad och geekbench hjÀlper dig en bit pÄ vÀgen i ditt sökande. Anledningen till att ivy-bridge börjar bli intressant Àr att den för oss vanliga dödliga börjar nosa pÄ prestandan och i vissa fall passera de "sÀmmre" xeon-processorerna.

Geekbench Ă€r ett test basserad pĂ„ ren CPU-prestanda och RAM-minnesprestanda och poĂ€ngen Ă€r en mĂ„ttstock pĂ„ hur mycket "arbete" dessa kan prestera. DĂ€refter listas resultaten som man kan jĂ€mföra med varandra. Dock fĂ„r man ha i Ă„tanke att klockfrekvensen alltid Ă€r viktigast för oss som hĂ„ller pĂ„ med musik. Ju högre klockfrekvens, ju bĂ€ttre generellt sett. Anledningen Ă€r att vissa plugg-ins inte stöder "hyperthreading" (=virtuella processor kĂ€rnor). Även fast en intel i7 processor pĂ„ 2.0 GHz fĂ„r en högre poĂ€ng jĂ€mfört med en intel i5 processor pĂ„ 3.1 GHz hos geekbench kommer i7 pĂ„ 2.0 GHz inte att orka med lika mycket som i5 processor pĂ„ 3.1 GHz, i de fall dĂ€r hyperthreading inte stöds pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.

9to5mac anvÀnder jag mest för att skaffa mig information om vad som hÀnder pÄ Apple fronten.

Vill man se hur en Apple produkt ser ut inuti och vill veta exakt vilka datorkomponenter som finns inuti anvÀnder jag mig av ifixit som plockar isÀr det mesta.

Slutligen. Jag hade inte köpt en Mac Pro de nÀrmsta mÄnaderna med tanke pÄ ovan givna argument. Enda argumentet som jag ser till att köpa en Mac Pro Àr om man verkligen mÄste ha en Mac Pro imorgon.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hajjar. Jag förstÄr att det Àr dumt att kanske köpa i nulÀget om det skulle komma en bÀttre om nÄgon mÄnad. DÀremot skulle detta argument bottna i (för mig) om datorerna klarar av att hantera produktionen av musik som jag ska göra pÄ ett likvÀrdigt sÀtt. Den Mac Pro som kommer, om den kommer vara hÀstlÀngder bÀttre och göra en ordentlig skillnad för min produktion sÄ skulle jag kunna vÀnta. DÀremot trycker det pÄ och jag Àr i ett kraftigt behov av en Mac Pro nu, men om den inte klarar av det jag vill göra utan problem (vill slippa freeze sÄ mkt söm möjligt, byta buffersize beroende pÄ om ja ska spela in eller lyssna etc, ha pÄ alla pluggar samtidigt etc) sÄ kÀnns det onödigt att köpa. (sÄklart, vem köper nÄgot som inte hÄller mÄttet). Men om dom dÀremot skulle kunna klara av det bÄda tvÄ, sÄ ser jag ingen jÀtteförlust i att köpa nuvarande modellerna. Detta kanske inte lÄter som en frÄga men det var det haha. Eller... fundering sÄ att sÀga.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÄ Àr du i bra lÀge för att köpa begagnat! Om du köper begagnat, var vÀÀÀÀldigt noggrann med vilket Är datorn Àr tillverkad. Om sÀljaren mot förmodan inte vet vilket Är datorn Àr inköpt, vilket skulle vara mÀrkligt, kan du titta pÄ hastigheten pÄ RAM-minnet för att skapa dit en uppfattning i frÄgan. Ju lÄngsammare RAM-minne, ju Àldre dator.

HÀr kommer Ànnu en site dÀr man kan titta ur olika perspektiv pÄ vad som tillverkats av Apple http://apple-history.com

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och du har ingen latency i live medhörning nÀr du kör synthar med massa pluggar?

SÄ lÀnge jag undviker min Liquid Mix sÄ har jag inga problem med latency. En nyare maskn Àn min ska inte vara nÄgra problem... Blir det tungt sÄ Àr det bara spara kanalstrippen & bounca ut spÄret!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...