Jump to content
Annons

Bärbar Studio


The Edge

Recommended Posts

Funderar på att skaffa mig en bärbar dator för studiobruk tillsammans med Cubase SX och en Ozonic. Problemet är att jag inte är så insatt i datorer och deras prestanda. Vad bör den ha för RAM-minne, processor m.m.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CD-R/RW: Ja/ja

CD/DVD: Ja/Ja

DVD-R/RW: Nej

FireWire: 1st

Grafikkort: VIA UniChrome Pro K8N800

Hårddisk: 40GB

Ljudkort: MS-Sound kompatibel

Minne: 256 MB

Modem: 56K, V90

Mått: 361 x 47,3 x 292,5 mm

Nätverkskort: 10/100 Ethernet

Operativsystem: MS Windows XP Home Sv.

PC-Card plats: 1 x Typ II eller 1 x Typ III

Parallell port: Ja

Processor: AMD Sempron 2800+

S-Video: Ja

Seriell port: Nej

Skärm: 15" TFT 1024x768

Trådlöst nätverk: Nej

USB: 4st USB 2.0

VGA: Ja

Om jag uppgraderar RAM-minnet till 1 gig kommer datorn klara av Cubase + några VST-instrument då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver köpa till ett ljudkort om du vill ha lite kvalité på in- och uppspelning. Annars ser det väl ok ut. (Inräknat uppgraderingen av minne då)

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

CD-R/RW: Ja/ja

CD/DVD: Ja/Ja

DVD-R/RW: Nej

FireWire: 1st

Grafikkort: VIA UniChrome Pro K8N800

Hårddisk: 40GB

Ljudkort: MS-Sound kompatibel

Minne: 256 MB

Modem: 56K, V90

Mått: 361 x 47,3 x 292,5 mm

Nätverkskort: 10/100 Ethernet

Operativsystem: MS Windows XP Home Sv.

PC-Card plats: 1 x Typ II eller 1 x Typ III

Parallell port: Ja

Processor: AMD Sempron 2800+

S-Video: Ja

Seriell port: Nej

Skärm: 15" TFT 1024x768

Trådlöst nätverk: Nej

USB: 4st USB 2.0

VGA: Ja

Om jag uppgraderar RAM-minnet till 1 gig kommer datorn klara av Cubase + några VST-instrument då??

Om du kan lägga ut lite extra pengar och om det går att göra med din modell så skulle jag starkt rekommendera att byta ut HD:n (Det är oftast en kassett man kan dra loss) Och köper en Hitachi Travelstar för laptops . Den kostar 1495:- , 60 GB. Snurrar i 7200 varv/minut , 8 Mb Cache .

Jag sätter 500 spänn på att din HD som följer med laptopen antingen snurrar i 4200 eller 5400 varv. Byter du ut den så kan du köra betydligt fler spår i cubase och får en mycket piggare dator i vilket fall . Skillnaden i att skyffla data in och ut från HD:n ökar med uppemot 40% jämfört med den som kommer levererat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Semptron är AMDs lågbudget processor som ersatte duron. Jag litar inte på dess prestanda. Sen har AMD en tendens att hitta på siffror i processornamnen som kan vara förvirrande i självaverket så tickar processorn i 2GHz och inte i 2,8 som det kan verka i namnet. Busshastigheten är bara 333MHz i jämnförelse med intel celeron som tickar i 533.

Busshastighet är hastigheten på hur data skickas fram och tillbaka i delar av datorn. Se det som en tunnelbana där data skickas till olika delar i datorn. Det spelar ingen roll hur fort data behandlas om det inte kan snabbt skickas vidare när det är klart.

Har du t.ex. en busshastighet på moderkortet som är 533 men en semptron cpu så kommer data ändå skickas i 333 iom att cpun inte klarar av mer. Samma sak är det med minnet.

Slutsats i min rekommendation är förutom det där med hårddisken som andra nämnt. Skaffa dig minst i 1Gb minne. Ingen amd eller celeronprocessor och titta på busshastigheten. Ju högre destå bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...