Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hej!

Har sjÀlv införskaffat en rÀtt nyligen och bÀr pÄ vissa erfarenheter, Àven om jag hittills endast gjort en liten 4-kanalsinspelning för att lÀra mig apparaten. Detta har jag kommit fram till hittills:

Maskinen Àr intuitiv och enkel att jobba med. Har Ànnu inte behövt lÀsa manualen för att förstÄ hur jag ska göra nÄgot, men dÄ har jag ju bara spelat in pÄ den och inte försökt mig pÄ nÄgot mixande (vilket görs bÀst i datorn oavsett vad). Ska man mixa sÄ hamnar man nog lÀtt i menyhelvetet. Det lÀggs till tystnad i tagningar som börjas efter projektets startpunkt, vilket underlÀttar grymt om man vill mixa i dator. Bara att kasta in alla filer i ett projekt!

Trummaskinen? Tja, lÄter just trummaskin om den. Trögt att programmera pÄ R24:an och blev riktigt besviken av att man inte kan ladda egna samplingar i den. DÀremot kan man lÀtt klippa egna loopar ur inspelningar och assigna dessa till trumpadsen pÄ R24:an. Hur anvÀndbart det sedan Àr kan man ju frÄga sig. Trumpadsen kan inte heller skicka MIDI-information till en DAW.

Det enda jag egentligen har att klaga pÄ vid inspelningsfasen Àr gainmÀtarna. Varje kanal Àr bestyckad med en 4-stegsmÀtare; tvÄ gröna dioder, en orange och en röd. Det Àr i minsta laget om man vill hÄlla koll pÄ nivÄerna, och det blir inte bÀttre av att mÀtarna verkar rÀtt hÄrt kalibrerade; det blir mycket headroom Àven om man ligger konstant pÄ orange. Tveksamt om signalen verkligen klipper om mÀtaren slÄr över till rött. Vilket för mig till den viktigaste punkten pÄ hela maskinen: inspelningskvaliteten.

Jag har gjort lite A/B-tester pÄ R24:ans preamps mot tvÄ andra ljudinterface i hobby/semi-prosegmentet. Mikade upp en akustisk gitarr med en SM57:a och testade genom R24:an, ett Focusrite Saffire Pro 40 och en Presonus StudioLive 24.4.2. I testet lÀt Focusrite överlÀgset bÀst med vÀldigt ren och fin signal. PreSonus lÄg tÀtt dÀrefter men kÀndes inte lika högupplöst i ljudet och var relativt brusig. Det var för mig vÀldigt svÄrt att höra nÄgon skillnad i ljudbilden mellan PreSonus och R24:an, men R24:an var den betydligt brusigare av de tvÄ. SÄ brusig att jag inte skulle förlita mig pÄ den utanför ett rocksammanhang - och att mÀtarna Àr sÄ svÄrtydda gör ju att man antagligen inte stÀller gainen helt optimalt, vilket definitivt pÄverkar brusförhÄllandet till det sÀmre. Ska bli intressant att se hur R24:an beter sig med ett annat preamp framför sig. VÀrt att nÀmna Àr ocksÄ att nÀr jag lyssnade pÄ filerna frÄn R24:an och ett ljudkort samtidigt sÄ var det som att det lÄg en phaser pÄ masterspÄret - vilket antyder att R24:ans klocka kanske inte Àr helt 100.

NĂ€r jag testade med 57:an pĂ„ akustisk gitarr sĂ„ var jag tvungen att mer eller mindre krĂ€ma ur allt av mikpreamparna för att fĂ„ god signal, sĂ„ jag tĂ€nkte att bruset kom utav det. FĂ„ preamps i det lĂ€gre prissegmentet lĂ„ter ju bra pĂ„ den sista 1/4 av gainratten. Testade dĂ€refter akustisk gitarr med en kondensatormikrofon och Ă€ven om brusförhĂ„llandet var förbĂ€ttrat sĂ„ fanns det rejĂ€lt med brus i inspelningen Ă€ndĂ„. Blev ocksĂ„ brydd av att jag trots anvĂ€ndandet av en kondensatormikrofon var tvungen att Ă€ven denna gĂ„ng ge miken rejĂ€lt med gain för vettiga inspelningsnivĂ„er. R24:an Ă€r med andra ord inget vidare för tungdrivna mikar. Även hörlursförstĂ€rkaren har lite dĂ„lig krĂ€m.

Vid inspelning av direktlinad elbas var det inga problem med vare sig brus eller gain. Vad gÀller de inbyggda mikarna sÄ lÄter de misstÀnkt likt de som finns pÄ H2/H4. Med andra ord Àr de sÀkert rÀtt bra till akustiska instrument och tal.

Som ljudkort sÄ stÄr den sig nog bra gentemot likvÀrdiga USB-ljudkort. Enkel installation och lÀtt att fÄ den att fungera som kontrollyta. Som med i stort sett alla USB-kort sÄ fÄr man inte ner latencyn riktigt sÄ lÄgt som mÄnga kanske önskar, men jag klarar mig gott med en latency pÄ 10-20ms. Tror att det ska finnas nÄgon sorts direktmonitor för att undgÄ latencyproblem. Drivrutinerna Àr ljusÄr bÀttre Àn vad de till Zoom H2 och H4 var. Som kontrollyta sÄ bÀr den ju pÄ begrÀnsningar som avsaknad av panoreringsrattar och motoriserade reglar. Det kÀnns dock som att reglarna jobbar mer exakt Àn Behringer BCF2000, vilken har en tendens att göra ganska rejÀla hopp hur försiktigt man Àn drar regeln.

Det jag ser fram emot med min R24 Àr att enkelt kunna ta inspelningen till annars svÄrÄtkomliga miljöer. Spela in ett Ludwig-kit pÄ den dÀr stora vinden med högt till tak utan att behöva slÀpa dit datorn, spela in en akustisk folkmusikkvintett i en atmosfÀrisk glÀnta i skogen (6st AA-batterier ska visst ge nÄgra timmars inspelningstid) eller spela in punkbandet i ölimpregnerad betongreplokal. Jag tar hellre lite brus i inspelningen och fÄngar kÀnsla i en bekvÀm inspelningssituation Àn att fÄ stela framföranden i kristallklart ljud. Bruset i R24:an Àr i slutÀndan antagligen betydligt bÀttre Àn vad man fÄr för brusförhÄllande nÀr man jobbar med rullband. Och det gjordes ju en och annan bra inspelning pÄ band med.

I slutÀndan tycker jag att man i första hand ska se R24:an som ett komplement till ett ljudkort för att göra inspelningen portabel. Vid krÀvande inspelningar bör man se till att ha bÀttre preamps att tillgÄ (enligt nÀtet sÄ funkar R24:an bra med andra preamps och gainen pÄ noll.) Mitt interna ljudkort kommer att fÄ sitta kvar i datorn och tjÀnstgöra vid mixning, men jag kommer nog inte att spela in direkt i datorn pÄ ett bra tag. Och det Àr förbannat skönt att veta att jag inte behöver jÀvlas med en dator nÀr jag kÀnner för att spela in nÄgot.

Finns det intresse för min R24-testlÄt sÄ kan jag lÀgga ut den hÀr.

/Halkbi

Postat (redigerat)

...TÀnkte bara lÀgga till att jag funderade för ett par Är sedan att skaffa en sÄn hÀr.

...Men numera har jag en Ipad som portastudio med bÀttre DAW-möjligheter (klippa i vÄgformer, inbyggda MIDI-styrda synthar, mm). Med rÀtt ljudkort och app ska man kunna spela in upp till 24 monokÀllor samtidigt (enl Auriaapp.com).

"Music Studio 2" kan spela in 8 kÀllor samtidigt. Samma gÀller "Multitrack DAW".

Redigerat av Erik dP
Postat

Jag skaffade en R24 för nÄgra mÄnader sedan men har inte anvÀnt den ordentligt Ànnu. TÀnkte vara anal nog att lÀsa igenom manualen frÄn pÀrm till pÀrm först. Men den Àr onekligen intiutiv sÄ det förslÄr. Jag har bara hört ros om den om man lÀser pÄ Zzounds.com t ex - Àven om vissa har kommenterat pre-amparna dÀr ocksÄ. I mitt fall sÄ tÀnkte jag spela in mitt uppmickade Gretsch pÄ ett smidigt sÀtt för att sedan exportera/importera filerna till min hemma-DAW. Alternativet hade varit att dra dit bÀrbara burk med ljudkort osv, men tÀnkte att detta var vÀrt att prova. Kanske Àndrar mig senare.

Postat

Tusen tack alla för svaren.

Halkbi, du fÄr mer Àn gÀrna lÀgga upp din R24 lÄt hÀr, Àr mycket nyfiken pÄ hur den lÄter.

HĂ€lsningar Kribbe

Postat

Preamparna lÄter minst lika bra som i dom flesta "mellan"klass ljudkort om det e samma som i r16.

Som jag i och för sig sÄlt... Men det var enbart för att köpa Tascam dp24, sÄ jag kan göra allt i den.

Orkar inte sitta vid datorn Ä göra musik.... Det dödar min inspiration.

MVH/Niklas

Postat

En fet +1:a pĂ„ Halkbi's enormt ambitiösa recension av R24:an! 😼

VĂ€nligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Is this what you asked for? This is what you get 😄

Ber om ursÀkt om recensionen Àr otydlig pÄ nÄgon punkt, skrev den dÄ jag inte kunde sova. Svarar gÀrna pÄ frÄgor ang. mina erfarenheter.

Detta Ă€r alltsĂ„ vad jag hittills Ă„stadkommit med min R24. För min del Ă€r det tillrĂ€ckligt för att ha koll pĂ„ vad jag kan förvĂ€nta mig av den. Det rör sig som sagt om en enkel 4-kanalsinspelning gjord endast i syfte att utvĂ€rdera den. Jag valde att spela in en cover pĂ„ 13th Floor Elevators lĂ„t Splash 1 i ett enkelt provisoriskt arr. Akustisk gitarr och sĂ„ng Ă€r inspelad med en Milab DC-196, basen Ă€r en direktlinad Vintage jazzbas och elgitarren Ă€r en Vintage LP genom en rörförstĂ€rkare mikad med en 57:a. LĂ„ten Ă€r mixad med gratispluggar i Reaper. I mitt onyktra tillstĂ„nd sĂ„ gör jag bedömningen att det lĂ„ter hyfsat, och att det Ă€r mina egna förmĂ„gor som sĂ€tter förutsĂ€ttningarna snarare Ă€n R24:an. Bear in mind, this is all take #1 😄

http://soundcloud.co...plash-1/s-7e2a3

/Halkbi

Edit: otytligheter

Redigerat av Halkbi

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.