Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja! Med risk för att låta lite dum...

Har börjat göra min egen musik.. Hade tänkt införskaffa ett externt ljudkort..

På min dator har jag realtek high defenition audio ljudkortet..

Om man går in på kontrollpanelen > ljud > sen väljer man enheten > avancerat.. där finns en drop meny där jag kan välja samplingshastighet och bitdjup.

Högsta möjliga kvalité i menyn är 24 bit 192000 Hz.

Innebär detta att mitt ljudkort levererar så pass bra kvalité, eller är den helt ute och cyklar?

När man kollar på externa ljudkort i prisklassen ~1500kr så är kvalitén på 24 bit 96kHz.. Då tänker jag att mitt ljudkort som är integrerat i datorn är bättre än de flesta externa i 1500krs prisklassen..

Kan någon vänlig själ möjligen förklara för mig hur det ligger till ? 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Är ingen expert på ljudkort, men jag kan säga som så att faktumet att ljudkortet klarar 192/24 inte säger någonting om hur pass bra det är. 192 kHz är för övrigt en ganska meningslös frekvens att arbeta med. Slukar processorkraft och hårddiskutrymme, och det krävs att man har in i helskotta bra lyssning för att det ska löna sig att spela in i den samplingsfrekvensen. Och sån bra lyssning är det ytterst få som har (dvs. det krävs stereoanläggningar utöver det vanliga). Satsa på ett ljudkort som leverar bra i 44,1 istället (eller möjligtvis 96).

Om du gör elektronisk musik har du dock ingen större nytta av något externt ljudkort alls, eftersom det inte är ljudkortet som skapar själva musiken. Den skapar liksom bara själva lyssningen medan du arbetar. Ett bra ljudkort är alltså bara av intresse om man spelar in akustiska ljud, men även då finns det saker som är betydligt viktigare än ljudkortet (bra akustik, bra mikrofoner, bra mikrofonteknik osv.)

Så med andra ord: Du behöver inte bekymra dig över ljudkortet.

Edit: Förtydligade

Redigerat av Jetblack
Postat

Tack för ett utförligt svar! Jo, planen är ju att göra helt elektronisk musik så om det du säger stämmer, så låter jag bli att köpa ett nytt ljudkort..

Hade varit trevligt med lite fler åsikter här! =)

Postat

Som Jetblack är inne på, skall du bara göra elektronisk musik, så klarar du dig nog med det du har.

Jag tror att du så småningom själv märker om du tycker det är tillräckligt eller inte. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.