Jump to content
Annons

Stämma ner gitarren vs bas


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten fråga angående att stämma ner gitarr och bas.

Stämmer man ner dom lika? Dvs, om jag stämmer ner gitarren till C stämmer jag basen lika dant då?

C, F, Bb, Eb (för fyrsträngad bas) ?

Håller på med ett lite alternativt projekt där jag stämt ner gitarren till A.

Kan jag stämma ner basen till det också? (fyrsträngad bas) Eller kommer det bli för sladdrigt, så jag bör ha en annan stämning på den, typ C eller B?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det gör man ju som man vill, de måste inte vara lika stämda.

Det finns ju olika tjocka strängar till bas oxå, med tjockare varianter går det bra att stämma ner.

Somliga tar ett set till en femsträngad och ssätter på en fyrsträngad, då skippar man g-strängen och har d-strängen som den tunnaste. Fattigmans femsträngad kallad.

Jag spelar både, elgitarr, akust och 4 strängad bas nedstämda en ton sn typ 20 år tillbaka. Det är kanon. Lägre än D på basen tycker jag inte behövs, många anläggningar klara inte det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för det. Får skaffa tjockare strängar till basen och börja exprimentara då. 🙂

Du skriver att många anläggningar inte klarar av lägre stämningar. Märks det i ljudet då eller skadar man utrustningen? Gäller det både gitarr och bas-stärkare isf. Typ att det blir för mullrigt och basigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för det. Får skaffa tjockare strängar till basen och börja exprimentara då. 🙂

Du skriver att många anläggningar inte klarar av lägre stämningar. Märks det i ljudet då eller skadar man utrustningen? Gäller det både gitarr och bas-stärkare isf. Typ att det blir för mullrigt och basigt?

Jag har stämt ner min bandlösa Aria Pro Thorsound till C och det låter riktigt maffigt, förstår inte varför det skulle förstöra någon anläggning såvida man inte kör genom rena skräpgrejor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Tack för det. Får skaffa tjockare strängar till basen och börja exprimentara då. 🙂

Du skriver att många anläggningar inte klarar av lägre stämningar. Märks det i ljudet då eller skadar man utrustningen? Gäller det både gitarr och bas-stärkare isf. Typ att det blir för mullrigt och basigt?

Nä man skadar inget. Men går man ner till B, som lägsta tonen på en 5-strängad, då vill det till att ha en rejäl basrigg för att den ska klara den tonen utan att det låter fjutt på nåt vis. Samma med stereon hemma och ett PA-system. Men just låga D, som är det jag kommer ner till på basen, det vill jag inte vara utan. Lika att spela gitarr normalstämt tycker jag tappar en hel del i klangen. Lätt att fastna med att spela gitarr en ton nedstämt. Vill man spela "normalt" en låt kan man sätta ett capo på andra bandet så blir det normala grepp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä man skadar inget. Men går man ner till B, som lägsta tonen på en 5-strängad, då vill det till att ha en rejäl basrigg för att den ska klara den tonen utan att det låter fjutt på nåt vis. Samma med stereon hemma och ett PA-system. Men just låga D, som är det jag kommer ner till på basen, det vill jag inte vara utan. Lika att spela gitarr normalstämt tycker jag tappar en hel del i klangen. Lätt att fastna med att spela gitarr en ton nedstämt. Vill man spela "normalt" en låt kan man sätta ett capo på andra bandet så blir det normala grepp...

Ok. Får testa och lyssna. Man vill ju inte att det ska låta "fjutt" bara för. 🙂

DADGAD är ju en gammal klassiker men det är kul att experimentera med egna varianter som sagt*

Jo men precis. Roligare att vara lite egen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag skulle nog helt enkelt bara spela på basen normalstämd i den tonart som låten går i. C låter väl lite väl lågt men det ska väl funka om man absolut behöver eller vill. En bas med lång mensur fixar det nog bättre iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

...tänk om det gick att snabbstämma ett piano på detta vis hmmmm...skämt åsido med piano/orgel eller flygel har vi ju hela registret upplagt det är så underbart tacksamt att vara klaviatursnubbe!

Tvärtom. På klaviatur är det ett skit med allt som inte går i C dur eller A moll. Korkade instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är därför det finns synthar/keyboards, Nilsson; det går att transponera till C. 😉

Det går att transponera på alla instrument men jag tror inte det var vad han Nilsson menade i detta fall...förbryllande måste jag säga, piano/orgel är ju de mest logiska och allomfattande instrument man kan ha framför sig, där ligger alla tonarter serverade ju så varför skulle man begränsa sig till trista c-dur eller a-moll???

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det att transponera på alla instrument, men jag menade att man på ett enkelt sätt kan hålla ned "Key Transpose", trycka på "C" och spela i "C" på keyboard/synth fast låten går i F#. 🙂

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det att transponera på alla instrument, men jag menade att man på ett enkelt sätt kan hålla ned "Key Transpose", trycka på "C" och spela i "C" på keyboard/synth fast låten går i F#. 🙂

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt.

Nejdå jag förstod att du menade just detta, och jag menade i min tur att om man kan spela på sitt instrument (i mitt fall piano där det saknas en sådan knapp ;-) så transponerar man normalt ogenerat mellan tonarterna, torde vara samma för Guitarister och annat löst folk... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen Herr Nilsson hade (rätta mig om jag har fel, Mr. N) är väl att pianot är tempererat och stämmer mindre perfekt i andra tonarter. Men det stämmer ju inte perfekt i C-dur heller för den delen, om det inte är stämt just i C-dur. Poängen är dock en smula bortkastad eftersom gitarren är tempererad den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...