Jump to content
Annons

Porta till dator


zipwer

Recommended Posts

Första inlägget för min del. 😛

Nu är det så att vi har lagt all musik på vår fostex VF160 portastudio, och känner inte för att mastra musik i portan för att vi tror att det bli betydligare bekvämare att göra detta i cubase i datorn.

Men vi har ett smärre problem, vi har ingen dirtekt erfaranhet utav detta, så min fråga är; Hur kan man flytta över alla spår (9st spår) ifrån portastudion till Datorn för att sedan greja i cubase med spåren?

Bör tillläggas att vi Inte har något ljudkort i datorn, (eller ja ett intigrerat (!stavning?) ljudkort finns.), det finns två utgångar på portan som är undersamma namn, adat optical, det finns en brännare på portan Men vi är inte direkt haja på hur den funkar 😳

Kom gärna med förslag om vad som bör skaffas för att kunna göra denna överföring.

Det är inte hajtech studio, så budgeten är inte så värst stor. (1500 - 2000:- )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar. Antingen ADAT eller CD.

ADAT - låna ett ljudkort med ADAT-in. Dessa är inte gratis.

CD - bränn två kanaler i taget till CD-n*). Läs in i datorns ljudprogram.

-- eller om det är enklare en kanal i taget.

*) panorera en av kanalerna helt vänster, en helt höger. Mute på alla andra kanaler. Stäng av alla effekter. Bounca ut till CD-n.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha... men tänker du köra in ljudet via ditt integrerade ljudkort då eller?

Om det funkar, så ja 😳.

Men jag bara poängterade att det fanns ett integrerat ljudkort i burken.

Vad är det för ljudkort som jag borde satsa på? Jag har noll koll på ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 2496

En del kallar det "Världens Bästa Ljudkort" 😉

Jag har Audiophile USB, som är typ samma kort fast i extern version

Audiophile 2496 är dessutom fruktansvärt billigt nu, så jag skulle verkligen köpa det!

/ Viktor

Om jag nu köper detta, vad är det för sladd jag behöver för att föra över spåren ifrån portan till datorn.., OCH OCH villka utgångar ifrån portan, och villka ingångar på kortet kommer att användas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiophile 2496

En del kallar det "Världens Bästa Ljudkort"  😉

Jag har Audiophile USB, som är typ samma kort fast i extern version

Audiophile 2496 är dessutom fruktansvärt billigt nu, så jag skulle verkligen köpa det!

/ Viktor

Om jag nu köper detta, vad är det för sladd jag behöver för att föra över spåren ifrån portan till datorn.., OCH OCH villka utgångar ifrån portan, och villka ingångar på kortet kommer att användas?

Nu ser jag att det finns optiska digitala utgångar på Portan.

Eventuellt skulle jag då istället köpa ett ljudkort med Optiska in/utgångar på och sen köpa en optisk kabel där emellan.

Eller så köper du Audiophile 2496 och kopplar in en "RCA-kabel" mellan ljudkortet och Portan =)

Lycka till, de i musikaffären kan säkert hjälpa dig med kabelval.

/ Viktor

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en digital optisk utgång..inte s/pdif.. då ska du isåfall skaffa ett ljudkort med optisk ingång.. men det verkar ju omständigt och dyrt när du har en CD-facilitet i Fostex'en, det är dessutom en CD-RW-brännare vilket innebär att du kan använda den CD'n flera gånger ( Re-Writable )

Det enklaste vore väl ändå att bränna ner materialet på en CD när ni har en intern sådan i Fostex'en och lägga dem som datafiler på CD'n och bara kopiera in dem på datorn via utforskaren (PC)

Provat att läsa manualen? 😕

well..detta är min högst personliga åsikt..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...