Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ingen trummis själv, men förutsätter att det är vispar man hör på det här tracket. Jag skulle vilja komma nära ett liknande sound själv med samplingar, men när jag letar runt lite så verkar alla som spelar drum covers på den köra med stockar, men får då inte heller visp-tjofset mellan huvudslagen.

Nån trummis som kan bekräfta? Och nån som har tips på var man kan hitta bra trumsamplingar i den stilen (det verkar som att vispar är svårprogrammerade, har aldrig testat)?

Annons
Postat

Först och främst så är den låten en av mina favoritlåtar. För det andra så är det spelat med stockar och sen överdubbat med vispar på inspelningen så att det är både och. Och jag vispar är svårprogramerade, har hitintills inte hör någon som lyckat bra. MEN jag kan spela trummar åt dig om du vill så slipper du slita ditt hår medans du letar samplingar och eller försöker programera. Jag lovar dig att det blir mycket bättre sväng om man spelar in det på riktigt. Så hör gärna av dig via DM eller mejla mig på kontakt@niklasjblixt.com så kan vi diskutera vidare;)

Postat

Addictive Drums jazz-expansion har vispar som tillval vet jag. Dock programmerar jag aldrig dessa, utan spelar i så fall.

Om det är cirkelteknik, åttor osv för att verkligen vispa skinnet är det en annan sak. Då finns det säkert färdiga figurer för det, men det kan man bara komma en liten bit med.

Postat

Addictive Drums jazz-expansion har vispar som tillval vet jag. Dock programmerar jag aldrig dessa, utan spelar i så fall.

Om det är cirkelteknik, åttor osv för att verkligen vispa skinnet är det en annan sak. Då finns det säkert färdiga figurer för det, men det kan man bara komma en liten bit med.

Sen finns det juh en hel uppsjö med tekniker som kan låta helt olika, så vispar är en helt egen kostform tycker jag. Och om möjligt ännu svårare att få till än "vanligt" spel med stockar!

Postat

Sen finns det juh en hel uppsjö med tekniker som kan låta helt olika, så vispar är en helt egen kostform tycker jag. Och om möjligt ännu svårare att få till än "vanligt" spel med stockar!

Ja, självklart är vispspel ett kapitel för sig.

Postat

Aha, det är vispar ovanpå stockar...lurigt.

Tack för hjälpen och tipsen, jag ska se vad jag kan få till.

Niklas: Tack för det, jag ska spara din mejl. Just nu har jag dock en trummis jag brukar använda om det ska vara live (som så klart oftast låter bättre).

Allt gott

Erik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.