Jump to content
Annons

AKG K702 vs akg 272 HD


Andspe

Recommended Posts

AKG K702 vs akg 272 HD?

Hejhej!

Är ute efter ett par nya mixningshörlurar och har fastnat för dessa två:

AKG K702

http://jam.se/studio/horlurartillbehor/A45940/

AKG 272 HD

http://se.akg.com/akg-produkter-detail-se/k272-hd.html

Vad jag vet om lurar är inte mycket.. så skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp om jag är ute och cyklar?

Huvudsaken är så klart bra ljud och att de sitter skönt, men de är även viktigt att de ser snygga ut.

Snyggt material får mig mer motiverad och taggad =)

// Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

K27x modellerna är mer arbetshästar för inspelningsbruk, någorlunda lika K240. K271 t.e.x. innehåller en brytare, så när man tar av sig lurarna och lägger dom t.ex. på golvet så stängs allt ljud av i dom för att förhindra rundgång mellan närbelägna mickar och lurar. K27x är slutna och suger fast tätt om öronen, har minimalt med läckage. Dom låter även snällt, lite som K240, neutralt och snällt.

K6xx och 7xx är mer för referenslyssning/mixning. Öppna, läcker ljud, sitter inte lika tätt osv och har högre definition. Dom återger detaljrikedom i såväl diskant som lågbas på ett sätt som man inte direkt väntar sig ska vara möjligt i lurar.

Utseende .. det får du avgöra själv 😛

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

K27x modellerna är mer arbetshästar för inspelningsbruk, någorlunda lika K240. K271 t.e.x. innehåller en brytare, så när man tar av sig lurarna och lägger dom t.ex. på golvet så stängs allt ljud av i dom för att förhindra rundgång mellan närbelägna mickar och lurar. K27x är slutna och suger fast tätt om öronen, har minimalt med läckage. Dom låter även snällt, lite som K240, neutralt och snällt.

K6xx och 7xx är mer för referenslyssning/mixning. Öppna, läcker ljud, sitter inte lika tätt osv och har högre definition. Dom återger detaljrikedom i såväl diskant som lågbas på ett sätt som man inte direkt väntar sig ska vara möjligt i lurar.

Utseende .. det får du avgöra själv 😛

Schysst =) Men vad skulle du satsa på i den ungefärliga prisklassen? Jag kanske har snöat in på fel märke, man kanske får mer ljud för pengarna på något annat märke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset är inte så mycket att bråka om när det gäller lurar. Dom dyrare kostar väl typ 3500, så det är inte så mycket. Är ingen som kommer att säga att man är en idiot för att man köpte modellen A när modellen B är hälften så dyr.

Dom lurar som brukar dyka upp i trådarna här, är AKG K-modellerna (K240, K27x och K60x eller K70x), Beyer DT-modellerna, Sennheisers HD-modeller och Audio Technica ATH-modeller, även Sony MDR7509HD har lite rykte om sig. Lyssnar du På Claes så vinkar han 'kom hit' med fingret och säger med drömska ögon "Come to the ultraside of the force" så du blir en del av Ultrasone-ismen.

Det finns många trådar om lurar här på formet, bara att söka. Här är en 2 år gammal SOS-test av lurar: http://www.soundonso...oheadphones.htm.

Glöm inte: lyssna i dom, live, innan du handlar. Jämför med de lurar du känner till bäst.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte efter mycket velande AKG K601. Provade rätt många lurar och valde slutligen mellan AKG K601, K702 och Sennheiser HD650. Sennheiser-luren gick bort först av dessa tre. Sen valde jag mellan AKG 601 och 702. Där va valet hyfsat enkelt. 601:an kostar typ hälften av 702:an och skillnaden mellan dem är inte särskilt stor, tycker inte jag iaf.

Kan också tillägga att jag är mycket nöjd med mina AKG K601 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...