Jump to content
Annons

Hjälp tack!


AbbeyRoad

Recommended Posts

Hej! Jag är en kille på 12 år som skulle vilja bygga en uberministudio(...(jaaa jag förstår mig på audioutrustning...)

Inte en såndär som tar upp ett helt garage, utan en som sitter på mitt skrivbord.

Vad jag behöver är:

1.En bra mic under 1000 kr

2. En bra 4 kanals mixer med minst en XLR ingång och helst en USB till datorn

3.popfilter

4. möjligtvis ett litet MIDI piano

Om det finns något annat som borde finnas med på listan som jag kanske har glömt, skriv en kommentar.

Tacksam för svar/ AbbeyRoad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att du borde sats på ett usb-ljudkort istället för en mixer. Och en vettig kondensator mick brukar man kunna få för under 1000:- lappen och ett midi-keyboard med USB anslutning så har du en bra start.

Här är några tips på prylar som gör jobbet;

http://www.thomann.de/se/maudio_essential_keystudio.htm

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm

http://www.thomann.de/se/samson_c01c02_cl_studio_kit.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

<p>Hur stor är din budget allt som allt?</p>

<p> </p>

<p>Säg att du får ett hyffsat 2-kanals ljudkort runt tusenlappen.</p>

<p>Mixer är helt bortkastat när vi det handlar om så få kanaler.</p>

<p>Men ska du envisas så kanske detta är något: http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm<br />

Finns en uppsjö midiklaviaturer under 1000 lappen på thomann.de.<br />

Pop screen kanske du får för en 200 spänn (ge fan i SE electronics galler, det går sönder direkt).</p>

<p>Dålig på mikrofoner under 1000 spänn. Men ska du ge dig på kondensatormikrofon så har samson, audio technica och MXL ett gäng att välja mellan.</p>

<p>En Shure sm58 eller sm57 skulle jag kanske satsa på. Det är en väldigt mångsidig mikrofon som funkar med det mesta och som är lite av en industristandard.</p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div>

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på att Googla pga samma tankar: En liten enkel studio hemma.

(Då jag skaffat Ipad (3) med nyinköpta Music Studio 2 (som klarar 8 kanalers samtidig inspelning) så måste mina prylar klara Class Compliant Audio/Midi.)

Mina val tror jag:

Mick: Studio Projects B1 för ca 1000kr verkar vara en nät-favorit i budgetklass med upphägning. (Alt: AT2020, SE X1)

Reflexionsskärm: T.bone för ca 800kr. Efterssom akustiken tydligen är viktig. Kanske skulle satsa 1800kr på en bättre mick.

Popskydd: Ngt på thomann för ca 160kr med dubbel nylon. Nylon verkar vara att föredra framför stålnät enl diskussioner på diverse forum, men vet inte. Dubbel nylon (?) går att göra till enkel.

Tittade på Alesis io4 som klarar 4 spår på Ipad (1500kr). Kollade oxå ett Behringer mixerbord med USB som ska funka till Ipad (1300kr) men med 4 fantommatade ingångar fast 2 kanalers inspelning på dator/ipad. Lutar kanske åt ett 250kr's Behringer (222 nånting) ljudkort för att kunna vara mobil. För Midi finns ngt ca 150kr's Midi-Usb från Miditech (Midilink mini, tror jag sladden heter) som ska funka till paddan.

Kollar fortfarande alternativ till mickförstärkare. Kanske skaffar en Alesis i alla fall.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag hade tänkt mig:http://www.thomann.d...nyx_302_usb.htm

Skulle nog inte räknas som mixer, men den har inbyggt 48v phantom och bra ut och ingångar

2:http://www.thomann.d...00popkiller.htm

Verkar som att det är en bra och billig mic.

3:http://www.thomann.d...mikrofonarm.htm

Vill gärna ha en som jag kan spänna fast i kanten av bordet då jag inte har oändligt med plats i rummet...

Redigerat av AbbeyRoad
Link to comment
Dela på andra sajter

...Ipad som portastudio med editeringsmöjligheter. Startar upp på nolltid. Klarar tydigen att spela in upp till 24 kanaler samtidigt med rätt app. Man kan överföra till dator för mer avancerade pluggar. Fast, hysteri vet jag inte.

Jag läste i ngn annan tråd att nylon föredrogs. Men jag antar att det är marginellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

302 har ständig fantommatning på 15 volt, har jag läst någonstans. 48 brukar det vara.

Va? på Thomann står det 48v

PRODUKTBESKRIVNING DIREKT FRÅN THOMANN:

Behringer Xenyx 302 USB

Behringer Xenyx 302 USB, 5ch. Mixer with USB, 1 Mic Inputs, 2 Band thomann EQ, Peak LED, 1 Stereo Line Input, 2Track In/Out, USB Interface, Master Fader, +48V Phantompower, USB Powered or external Power Supply (included)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste ngn recension där dom mätte upp den och konstaterade att den gav 15V, och att vissa mickar då inte skulle funka. Nu när jag letar hittar jag nåt om att 502 ger 30V.

Kanske fel på testade exemplar eller felmätt. Jag var ute på vift och tänkte bara nämna det jag läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hittade jag detta på Behringers hemsida:

Www.behringer.com/xlr-usb-adapter-and-beyond

A common question regarding the 302USB is “Will it power my condenser mics?” The answer is “Yeah, probably.” The 302USB supplies +15v of Phantom Power, enough for most powered condenser microphones. We expect the 302USB to be available in a matter of mere weeks. If you’re a laptop producer on-the-go, it could very well reinvent your workflow… Be sure and let us know when you get one!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte chansa på något som bara ger 15V fantommatning, även om det finns en del mickar som fungerar utmärkt på den låga spänningen också. Eftersom det är väldigt många mickar som följer den gängse standarden och därför inte fungerar alls alternativt ger dåligt ljud med för låg matningsspänning, så begränsar man sig kraftigt när det gäller mikrofonval och det är extra viktigt att kolla upp data på mickarna om man inte har tillgång till 48V.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tycker du att det behövs en mixer eller extern preamp?

Det finns många ljudkort som har både mikrofoningångar, hörlursförstärkare och allt annat som kan behövas - och med tanke på budgeten som det verkar handla om, så får du ingen nämnvärd förbättring genom att skaffa fler externa prylar, utan du kommer att få ett utmärkt resultat med de inbyggda preamparna i ljudkortet. Eq och andra justeringar gör du i DAW-programmet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tycker du att det behövs en mixer eller extern preamp?

Det finns många ljudkort som har både mikrofoningångar, hörlursförstärkare och allt annat som kan behövas - och med tanke på budgeten som det verkar handla om, så får du ingen nämnvärd förbättring genom att skaffa fler externa prylar, utan du kommer att få ett utmärkt resultat med de inbyggda preamparna i ljudkortet. Eq och andra justeringar gör du i DAW-programmet. 🙂

Jo för att kicken är inte det enda jag ska koppla in.

Jag Kommer spela in gitarrer och sånt också.

Finns det några bra gratis DAW-program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för att kicken är inte det enda jag ska koppla in.

Jag Kommer spela in gitarrer och sånt också.

Finns det några bra gratis DAW-program?

Audacity är ett bra gratis alternativ till PC kör du mac vilket jag antar att du inte gör så har du ju i så fall redan garageband.

Jag hänger fortfarande inte med på resonemanget med mixer.

Jag förstår heller inte varför du skall ha extern preamp.

Både mixerborden och ljudkorten har inbyggda preamps.

Externa preamps i de prisklasser du talar om kommer förmodligen bara sabba din inspelningar genom att lägga till en massa brus och andra fula ljud. Hur många kanaler behöver du? Om två, köp ett ljudkort med två st kombinerade XLR/TRS jack.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ska man kanske köpa ett preamp som jag kopplar till ett ljudkort som i sin tur går in i datorn?

Känner en kille, Mr.Mike tror jag han kallar sig (Sök "Fisk" på spotify) Han säljer sin gamla JJLabs mick. Den låter bra i sången och jag får den för 500:-

Bra deal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo för att kicken är inte det enda jag ska koppla in.

Jag Kommer spela in gitarrer och sånt också.

Finns det några bra gratis DAW-program?

Hur många saker kommer du att spela in samtidigt? Det är där den springande punkten är, om du behöver en mixer eller inte.

Om du sedan vill spela in flera olika saker samtidigt, på separata spår i datorn, så krävs det ett ljudkort med tillräckligt många ingångar och inte en mixer...

När det gäller gratis DAW, så är det en del som brukar rekommendera Reaper, så det kan säkert vara värt att kolla på.

JJLabs är JAM:s eget OEM-märke, så du kan kolla hos dem hur mycket motsvarande mick kostar ny idag.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller gratis DAW, så är det en del som brukar rekommendera Reaper, så det kan säkert vara värt att kolla på.

Även om Reapers utvärderingsversion fungerar i all oändlighet så är man enligt avtalet skyldig att betala för mjukvaran efter utvärderingsperioden på 30 dagar. Så gratis är det inte.

Med det sagt så tycker jag definitivt att TS ska testa Reaper. Många tycker att det är ett bra ingångssteg till datorbaserad inspelning och mixning. Jag som mer erfaren gillar friheten och det moderna tänket i Reaper.

Vidare undrar jag inte om Cubase LE som följer med var och vartannat ljudkort inte räcker i det här fallet?

/Halkbi

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner en kille, Mr.Mike tror jag han kallar sig (Sök "Fisk" på spotify) Han säljer sin gamla JJLabs mick. Den låter bra i sången och jag får den för 500:-

Bra deal?

Det blev en sån. Nu har jag bara ett problem kvar, Ljudkortet. Försöker hitta en bra med 48 volt Phantom matning. Några bra att rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev en sån. Nu har jag bara ett problem kvar, Ljudkortet. Försöker hitta en bra med 48 volt Phantom matning. Några bra att rekommendera?

Vad behöver du ha för några funktioner förutom att preamparna ska kunna lämna ut fantommatning?

Ska det vara ett externt eller internt ljudkort - och om det ska vara externt, vilken typ av interface har du; Firewire eller USB?

Det kan också vara bra att veta ungefär vad det får kosta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver du ha för några funktioner förutom att preamparna ska kunna lämna ut fantommatning?

Ska det vara ett externt eller internt ljudkort - och om det ska vara externt, vilken typ av interface har du; Firewire eller USB?

Det kan också vara bra att veta ungefär vad det får kosta...

Externt, (jag har laptop) Och USB.

Typ 700kr?

Behöver inte så många funktioner, bara den har bra ingångar. (XLR, Banan, Hörlur(3,5) ut, Digital/SPDIF?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...