Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag tÀnkte lÀgga upp en liten trÄd hÀr om mitt evigt pÄgÄende "bygge".

Jag uppskattade alla trÄdart jag hittade nÀr jag satte igÄng och tÀnkte att nÄgon kanske finner detta till nÄgon hjÀlp.

Grundidén Àr att allt skall vara relativt lÀtt att ta bort/sÀtta upp. Jag hade stora planer till en början men jag börjar mer och mer inse att man helt enkelt fÄr fatta att ett sovrum Àr alltid ett sovrum.

Rummets dimensioner Àr L=8m B=3,6 H=2,4

Jag avÀnder mig av fiberull av typen Piano (googla, tÀnker inte göra reklam). Denna valde jag pga av att dess egenskaper liknar jenkarnas 703 isolering som dem anvÀnder i de flesta DIY guider för basfÀllor.

Eftersom jag Àr lat som fÄ har jag valt att bygga panelerna efter isoleringens mÄtt. NÀr jag var och handlade var 95mm isoloeringen slut sÄ jag dundrade pÄ med 45 & 75.

Ramen till basfÀllorna Àr 15x143 planhyvlad furu. Lite i dyraste laget kanske, men jag hade frÄn början inte tÀnkt mÄla dem.

sam0410i.jpgsam0414m.jpg

(listerna som jag hÄller isoleringen pÄ plats med tog jag bort till slut)

Ramarna Àr 1280x490 vilket innebÀr att brÀdorna Àr sÄgade i 1280 resp 460.

sam0413a.jpgsam0418g.jpg

(AnvÀnde hobby polyeter pÄ baksidan av absorbenterna. Det blir en luftspallt pÄ ca 5cm mellan vÀgg och isolering. Har man möjlighet med mer utstickande paneler sÄ Àr det bra med en större luftspallt.)

SpÀnde upp filt pÄ framsidan och hÀftade fast det pÄ framsidan. Satte sen 15x15 list över hÀftningen och tygkanten. Detta vart dock inte sÄ snyggt pÄ nÀra hÄll sÄ jag beslöt mig efter ett tag att bygga om allihopa.

Rev loss 15x15 (samt 8x43) listen kapade den efter rament innermÄtt, SpÀnde filten runt den och "tröck" in den i ramen. Ram i ramen sÄ att sÀga. Ser mycket mycket bÀttre ut!

sam0532w.jpgsam0609m.jpg

sam0614q.jpg

(Med den nya "innerramen" samt lite glassig fÀrg)

Huvudingrediensen i mitt projekt Ă€r HÄFTPISTOL!

Fick mitt i detta projekt för mig att riva tapet, bredspackla alla vÀggar samt sÄ smÄningom mÄla om.

DÀrför vÀggarna Àndrar fÀrg samt att det ser lite grisigt ut pÄ vissa bilder.

Än sĂ„ lĂ„nga sitter 4 paneler pĂ„ vĂ€ggarna och jag har pausat lite med dessa för att börja jobba pĂ„ hörnen.

Jag anvÀnde samma brÀder som innan till att göra ramen för hörnen dÄ jag ÀndÄ hade lite till övers.

FrÄn början hade jag tÀnkt göra dessa med hörnskydd i aluminium som kan dÄ skulle poppnitat.

Jag jobbar hÀr ocksÄ efter isoleringsmÄtt (nÀstan).

1280 lÄng sen tog jag ett gÀng lister (8x43) som blivit frÄn basfÀllorna (byggde om dem).

Dessa var frÄn början kapade 460 lÄng dÄ de satt inne i ramen till panelerna för att hÄlla isoleringen pÄ plats.

Dessa tog jag emellertid bort dÄ jag modifierade dem lite.

Kapade listerna 45° i hörnen vilket. SÄ mÄttet pÄ hörnabsorbenten sattes efter detta spillvirke.

Eftersom furuplankorna ligger mot vÀggen sÄ blir yttermÄttet ca 49cm vilket ger att fÀllan gÄr ut ca 35cm frÄn hörnet ut mot vÀggen.

Jag gör dessa i tvÄ delar en efter isoleringens mÄtt och en lite mindre.

Dels för att det Àr lÀttare konstruktionsmÀssigt men det Àr Àven bra mycket lÀttare att montera upp dem. Och utifall att man skall Àndra pÄ nÄgot, montera ner dem.

sam0610k.jpgsam0611u.jpg

(Glömde fota under bygget. PÄ bilden till vÀnster set man de tvÄ vinkeljÀrn som jag monterat.

dessa sitter mellan "staget" och ramen och ger extra stabilitet. Hade tÀnkt anvÀnda dessa dels för att fÀsta i vÀgg men framför allt för att fÀsta den panel som sÄ smÄningom skall monteras ovanpÄ.)

sam0612yd.jpgsam0613r.jpg

(I det vÀnstra hörnet fick jag göra en specialare dÄ det var ett vÀgguttag dÀr. Delade den "hela biten" i en mindre del (den undre) för att det skulle bli enklare att spÀnna filten etc. TÀnk pÄ att man skall kunna fÄ plats med en sÄdÀr 90° kontakt. DÀrav klacken.)

Har Àven byggt en av 4 diffusorer som skall upp pÄ "front" vÀggen. Detta Àr dock jÀkligt tidskrÀvande nÀr man inte har annat Àn en fogsvans att sÄga med.

sam0608o.jpg

SĂ„hĂ€r lĂ„ngt har jag kommit Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Det kommer garanterat bli mer. Ös pĂ„ med kommentarer och skit.

Ifall nÄgon Àr pÄ G med liknande byggen bistÄr jag gÀrna med tips och goda rÄd.

Annons
Postat (redigerat)

Intressant! HĂ€nger inte med överallt eftersom jag Ă€r obekant med vissa ord och sĂ„ man anvĂ€nder i detta sammanhang, men kul! 😄

Redigerat av littlemess
Postat

Intressant! HĂ€nger inte med överallt eftersom jag Ă€r obekant med vissa ord och sĂ„ man anvĂ€nder i detta sammanhang, men kul! 😄

Kanske jag som uttryckt mig dÄligt, var rÀtt trött nÀr jag skrev.

Bara frÄga ifall det var nÄtt du undra över

Postat

Snyggt, jag gillar hur du har byggt akustikbehandlingen runt eluttaget! Det Ă€r detaljerna som gör skillnad 😉

Postat

Snyggt, jag gillar hur du har byggt akustikbehandlingen runt eluttaget! Det Ă€r detaljerna som gör skillnad 😉

Tack sÄ mycket!

Och visst Àr det sÄ.

Postat

Jo visst har jag mÀtt. Men det Àr mycket kvar att göra. Det Àr ett ganska stort rum och jag har problem med flutter eko. Men fÄr jag upp lite mer absorbenter och slutligen diffusorer sÄ skall det nog ordna sig.

Diffusorerna som skall upp Àr och kommer vara avstÀmda för det frekvenser dÀr jag har mest problem med.

Postat

Jag har lite funderingar pÄ göra polycylindriska diffusorer ovan hörnfÀllorna.

NÄgon som har synpunkter pÄ detta?

Postat (redigerat)

Skiss pÄ hur jag tÀnkt mig front vÀggen samt hörnen:

sam0615h.jpgsam0618s.jpg

Har Ànnu inte bestÀmmt mig för hur jag skall göra i hörnet. Antingen fortsÀtter jag med en till absorberande del som under med glasull eller sÄ gör jag en polycylinder som jag dÄ kanske lÀgger till med nÄn form av foam eller liknande pÄ baksidan. RÀknar man pÄ att djupet blir runt 30cm sÄ bör den Àven absorbera nÄgorlunda runt 1000hz. Kommer försöka undvika skyline och QRD sÄ mycket som jag bara kan. Detta eftersom dessa Àr vÀldigt tidskrÀvande att bygga, tunga som bara den och svÄra att hÄlla rena (samlas damm i djupen)

Redigerat av swesolid
Postat

Ser trevligt ut!

Sista posten blev bara html hÀr sÄ jag har inte kollat bilderna. Men om du vÀljer poly sÄ kan du vÀl bara fylla dom med glasull de ocksÄ. Inneslutna i tyg el liknande,

Postat (redigerat)

Ser trevligt ut!

Sista posten blev bara html hÀr sÄ jag har inte kollat bilderna. Men om du vÀljer poly sÄ kan du vÀl bara fylla dom med glasull de ocksÄ. Inneslutna i tyg el liknande,

Postade igen och tog bort html posten, hoppas du kan se nu!

Efter lite lÀsning sÄ hittade jag relevant information om huruvida man kan konstruera dessa.

Enligt Master Handbook of Acoustics sÄ skulle fyllda polycylindrar öka absorbtionskoefficienten med runt 50-75% under 1000kHz.

De 2 stora polycylindrarna pÄ vÀggen rÀknar jag skall ha ett djup pÄ ca 25cm sÄ det blir riktiga bjÀssar

Redigerat av swesolid

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.