Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej.

Jag har skaffat mig adobe auditon 1.5 för att föra över musik till datorn och redigera lite grann men nu är det ju så att jag inte är så väldans bra på engelska och inte heller musik redigering. jag har försökt få nått vettigt av det jag har läst här på forumet men har int löst mitt problem ännu, nu till saken.

Jag tänker föra över från kassett till dator åfr in signaler men 80% av ljudet är brus, nån som kan hjälpa mig med hur man gör för att ta bort bruset i audition?

och kan förklara det såpass att jag förstår det, så skulle jag bli tacksam.

//Jocke

Annons
Postat (redigerat)
hej.

Jag har skaffat mig adobe auditon 1.5 för att föra över musik till datorn och redigera lite grann men nu är det ju så att jag inte är så väldans bra på engelska och inte heller musik redigering. jag har försökt få nått vettigt av det jag har läst här på forumet men har int löst mitt problem ännu, nu till saken.

Jag tänker föra över från kassett till dator åfr in signaler men 80% av ljudet är brus, nån som kan hjälpa mig med hur man gör för att ta bort bruset i audition?

och kan förklara det såpass att jag förstår det, så skulle jag bli tacksam.

//Jocke

gör så här:

1)Öppna filen du har kopierat till datorn i Adobe Audition.

2) Leta upp ett ställe i ljudfilen som inte har musik, utan bara bandbrus och markera den biten.

3)Välj Effects i översta menyraden

4) i rullgardinmenyn: välj Noise Reduction, sedan Noise Reduction (igen)

5)Tryck på "knappen" Capture profile" i pop-uprutans övre högra hörn.

6) Justera Noise Reduction Level efter smak. Prova med allt från 100% till 20%. Kan låta lite dött med 100% reducering. Du kan spara oljudsprofilen men den passar egentligen endast det band du just kopierat ifrån.

Var noga med att bara basera brusprofilen på ett avsnitt som inte innehåller musik, annars kommer programmet att tro att de tonerna också är oljud och ta bort alla sådana toner.

Det finns alternativa sätt att prova. Följande är enklare och mer automatiskt och kräver inte att du gör profilbaserade mätningar innan du lägger på filtret (men jag blir mindre nöjd med resultaten):

1) Effects -- Noise reduction -- Hiss reduction. Använd standardinställningarna (presets). Prova med alla tre (standard hiss reduction; light och high hiss reduction.

Hoppas detta är begripligt -- annars återkom! 🙂

Redigerat av Fredrikmo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.