Jump to content
Annons

Tips tack! Ska bygga kontrollrum..


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Efter att ha "legat lågt" ett tag med studiobygge pga. skola och jobb - är jag tillbaka lite grann, och ska börja bygga min lilla studio.. inom kort.

Det jag ska göra först, är att riva det som ska bli ett rum för mixning. Ska använda spånskivor för golv, tak, väggar och sedan lägga nytt "klick-golv". När det är gjort ska väggar, tak och lister målas. Blir nog så att jag ska ha LED-belysning i taket.

Här nedan är några gamla skisser på hur rummet ser ut och hur jag hade tänkt mig att det ska möbleras. Vissa saker har jag dock inte med på bilden - som soffa och bord för workstation. Det finns dock lite frågor;

1) Är möjligt att ha studiobordet en bit från väggen som på bilderna, och sedan bygga en panel för att dölja bordet och kablage? Blir tvungen att ha så då jag har så lite "väggyta" vid dörren, och snedtak på bakre väggen.

2) Kan jag ha monitorerna vid panelen och absorbenter på väggen, trots avståndet?

3) Hur kan jag akustikbehandla resterande av rummet, med sitt snedtak på "bakre väggen"?

4) Om nu detta funkar, vad ska jag mer tänka på - generellt med akustikbehandling i det här bygget?

post-24396-0-90539500-1334084172.jpg

post-24396-0-22021700-1334084206.jpg

post-24396-0-60524700-1334084220.jpg

post-24396-0-03772400-1334084234.jpg

post-24396-0-45169100-1334084246.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju med fördel du placerar dig en bit bort från väggen.

Finns ju den där 38% regeln. Den är ju dock bara en riktlinje.

Fördelen med att flytta sig en bit från väggen också är ju att du kan välja monitorer mer fritt.

Hade jag haft tid, pengar och dit rum hade jag kört helmholtz över hela bakre väggen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...