Jump to content
Annons

Omdömen i Demoforumet


tordA

Recommended Posts

någon slags standard för omdömen

en skala 1-10

  • Musik
  • Sång/röst
  • Text
  • Produktion
  • Struktur
  • Orginell
  • "Markandsvärde" (?)
  • Varaktighet (sitter fast i huv'et)
  • ???
  • ???
  • ???
  • nån slags Total snittpoäng

jag tror att det skulle vara mer intresant att dela in en låt

i dess olika delar och "tycka"

utöka listan ?

för mycket i listan ?

behövs en sån lista ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra tanke tycker jag. 1-5 skala räcker nog gott och det räcker nog me de punkter du har skrivit ned, mer eller mindre i alla fall. Det skulle ge en enklare bild av vad det är som bär och brister i en låt. Men inte i gallupen, det skulle nog komplicera lite väl mycket. Det borde ju vara lätt att skriva (eller kopiera) in dessa punkter i sina demosvar. Tål att tänkas mer på, helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade varit en trevlig idé att ha något sånt här, men då borde demoforumet förändras lite först. Vore kul att inte bara ha ett gäng vanliga trådar där, utan att ha en speciell form på dom. När man svarar på en gallup borde man för det första kunna rösta när man svara, och om det sen fanns flera underkategorier (frivillga) på gallupen så vore det fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror nog de flesta föredrar att ni skriver något som inte bara är Variabel är lika med allehanda konstant som tex fem poäng på ljudteknik. Skriv istället ner de ni gillar och inte gillar så tror jag era yttranden gör mer nytta. Fast sen ere ju kul med nummer också... Kör en blandning av de båda då... tror jag iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena utesluter givetvis inte det andra. Kommentarer om hur mixen borde fixas till kan ju inte visas med ett sifferbetyg. Så givetvis är en kombination att föredra om det skall bli någorlunda konstruktivt och bidra till något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Det vore skönt att kunna sätta en femma på mixning/produktion, fast man hatar låten och bara skulle ge en tvåa annars. Den vanliga svarsdelen kommer ju att vara kvar också, så det går att kommentera om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med både Maximilian och Rockis:

Mest värdefullt är ju kommentarerna - vad funkar inte, vad är bra, vad kan ändras osv osv.

Själva gallupen har jag faktiskt aldrig hajat. Mina låtar kan t ex få höga betyg om folk gillar dom även om produktionen är usel, eller bara för att dom gillar sånt man brukar göra - och precis tvärtom kass betyg på bra produktioner av folk som hatar mig.

Såå.. antingen har vi en mer givande gallup-form, eller så kör vi utan gallup tycker jag och bara kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå snackar gallup...

Det hade varit bra och kunna se vem som röstat vad, eller iaf vad respektive användare har gett andra för betyg i snitt.

Anledningen är såklart de där nissarna som alltid sätter lägsta betyg på allt som kommer i deras väg, utan att ge någon som helst förklaring till varför. I princip alla demoposter får minst en röst på lägsta betyg, men INGEN har någonsin gett sin förklaring till varför. Ganska meningslöst.

Man kan såklart ignorera dem, men man hoppas ju alltid på konstruktiv kritik för att kunna utvecklas. Och får man då lågt betyg vill man såklart veta varför, och vad man kunde gjort bättre. Om det istället inte går att rösta anonymt blir kritiken mer ärlig och således mer konstruktiv.

Vissa gallupar (framförallt i andra forum) vill man såklart ha anonyma, så det skulle vara upp till gallup-skaparen att välja om rösterna ska vara anonyma eller ej.

Tack för ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker gallupparna är ganska meningslösa. Det är ju en tydlig feedback man vill ha (och ge) och inte nån fånig ikryssad ruta. Jag röstar väldigt sällan, men skriver gärna en rad om jag tycker nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...