Jump to content
Annons

Distad gitarrvägg, Sex Pistols, Ramones


nattsvart

Recommended Posts

Hej.

Vad kan ni ge för tips!

Jag har spelat in gitarrspår, elgitarr/akustisk och behöver skapa en riktigt schysst gitarrvägg. Tänk Steve Jones eller Johnny Ramone.

...och, jag vet att man inte kan skapa underverk med ett par gratispluggar hemma i källaren. Jag nämnde ovanstående artister bara för att ni skall ha en hum om vad jag menar med "gitarrvägg".

Punk, ingen metal!

Tacksam för tips på bra kompressor, reverb (?), chorus (?), amp.simulatorer, distpluggar etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl inga supertighta killar, utan blås på och lägg en dubb sedan.

Ett kort tapedelay och lite rumsreverb,

En skön pryl som många äldre inspelningar gör är som du redan är inne på, dubba med en tredje gitarr som är kustisk och mixa in den för ytterligare ton och sträng.

Edit: du ville ha tips på pluggar kolla upp nån vintage serie...finns säkert nåt i din daw också.

Annars gillar jag Kramerserien.

Jag kollade upp ett tips som frekvensspektrumanalysatorn (men för helvete byt namn! 😛 )gav och det är Soundtoys "Decapitator" den får Daw:en att knaka, vilken energitjyv men den är lika våldsam mot ljudet som mot CPU:n, klart brutal.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubba, dubba och dubba! Lägg överdrivet mycket gitarrer. För extra "genuint" sound, ping ponga spåren så att du har typ 16 gitarrer på fyra spår så ska du få se på ljudvägg. City Slang med Sonic's Rendezvous Band har runt 20 gitarrer pålagda. Det låter tokigt, men testa och du skall bli frälst!

Edit: Decapitator kostar runt 200 dollars, men är värd vartenda öre.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst om Sex Pistols, att de dubbade gitarren typ 16 ggr. De killarna var ruggigt säkra musiker, förutom Sid Viscious då som bara var en vikarie typ. Steve Jones var nog tajtare än tajt...

Att de inte kunde spela var bara en smart säljargrej de körde med. De flesta andra punkband var rena skiten i jämförelse. Pistols var tajtast och bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

ha inte för mycket dist, det låter bättre med lagom dist.

jag kan testa att lägga nån gitarr åt dig om du vill.

du kan lyssna på en ramones aktig låt jag gjort här:

http://www.myspace.com/music/player?sid=14344983&ac=now

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för era svar.

Jag har redan gjort en del dubbar, fortsätter väl i den banan. Risken med för många dubbar är ju att det tar över fullständigt, jag har lite andra instrument som skall få plats med ). Har använt mig tidigare av ett gäng pluggar från http://www.auraplug.com/site/?q=downloads/freetortion-series . Det finns en plugg där som heter "california sun" och en som heter "red skull". Inga superpluggar men för det "priset" så är dom jävligt sköna.

Sixties > skön Ramonesdänga du gjort! Tack för erbjudandet men jag vill göra allt själv (så länge det bara går).

frekvensspektrum > Kul grej det där med Sonics rendevouz ... Den låten är ju så jäkla skön, tänk vilken betydelsefull jävla låt egentligen. Man bara hör ju hur många som apat efter dom..

Guitar Nilsson > Felet med Sex Pistols var inte om dom kunde vs. inte kunde spela. Felet var att det var ett "boyband". Steve Jones och Paul Cook kunde spela, Rotten var inte så tonsäker, men visste var han gjorde. Jones lirade bas på skivorna, men live spelade Sid Vicious bas som han aldrig gjort annat 🙂

tack än en gång, jag slänger upp resultatet när jag blir färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många dubbar helt klart och inte för mycket dist (myggsvärm). Jag tycker det blir bäst med olika guror med olika timbre. Telecaster med måttlig dist funkar grymt bra till kompdubb. Sprid sedan dubbarna lite i panoreringen för ett snyggt stereoperspektiv.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson > Felet med Sex Pistols var inte om dom kunde vs. inte kunde spela. Felet var att det var ett "boyband". Steve Jones och Paul Cook kunde spela, Rotten var inte så tonsäker, men visste var han gjorde. Jones lirade bas på skivorna, men live spelade Sid Vicious bas som han aldrig gjort annat 🙂

Basisten hette Glen Matlock. Han skrev även många av låtarna.

Sid Vicious var mer en naturkatastrof än musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basisten hette Glen Matlock. Han skrev även många av låtarna.

Sid Vicious var mer en naturkatastrof än musiker.

Förste bassisten hette Matlock, ersattes av Sid. Men man har hört att det var Jones som la basgångarna i studion. Jag tror inte Matlock var kvar när "bollocs" spelades in..

Äsch, jag tror det finns en dokumentär om den plattan, kanske bättre att se den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...