Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är ute efter en extern hårdisk till min MacBook Pro där jag ska ha alla samples som Garageband instrument, Logics instrument och andra bibliotek som jag har planer på att skaffa mig i framtiden.

Jag har letat runt hela internet några gånger för att hitta tips på vad man ska skaffa sig men tycker det är en stor och djup djungel utan något direkt svar. Tycker alla säger olika överallt och ingen ger några direkta tips.

Frågade även på kontrollrummets forum men vet inte om jag blev så mycket klokare där.

Är inte särskilt insatt i alla tekniska begrepp.

Hur som helst, är det någon som har något bra specifikt tips?

Jag skulle gärna inte vilja lägga ner allt för mycket pengar. Skulle man klara sig på någon under 1000 kronor?

Annons
Postat (redigerat)
  1. Western Digital My Book Studio Edition. Både Firewire 800 och USB 2.0 finns, välj själv vilken port du vill koppla på.
  2. Western Digital My Book Studio Apollo. Nyare variant av samma disk fast med en display.
  3. Western Digital My Book Studio Edition II. Samma upplägg fast två fysiska hårddiskar i lådan. Välj RAID med:
    - RAID 0 för att få så mycket plats som möjligt och snabb skrivprestanda.
    - RAID 1 för att låta hårddiskarna spegla varandra. Halva diskutrymmet men bättre skyddat mot ev. diskkrasch, går en hårddisk sönder har du fortfarande data på den andra. Snabb läsprestanda eftersom olika data kan läsas från bägge diskarna samtidigt.

ur tråden Vad är en bra extern hårddisk vid musikinspelning?

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.