Jump to content
Annons

Analogt varmt sound, mest overdrive och begränsad EQ?


Renfield

Recommended Posts

Efter att ha testat en hel del plugins som bygger på utrustning som fanns på 1960-70-talet undrar jag om inte hemligheten mycket består i att tonen blir överstyrd och att möjligheten till EQ är begränsad. De olika plugin skiljer sig inte så mycket från den ena till den andra.

Är jag helt fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lätt överstyrning utan digital klippdist är grejen för mig i alla fall. På sången får jag det med min Joemeek channelstripp, det är fan e mej fantastiskt till sång. Alla som satsar lite slantar på en studio borde ha en sån. Min TLM102 låter genom den som den allra värsta dyraste jätteslika rörmicken genom rörpreamp o rörkompressor alla 50, 60-tal. (joemeeken har inga rör alls, men optokompressor)

Jag tror grejen oxå är att jag hör samtidigt som jag sjunger hur slutresultatet blir, och därför kan anpassa röst o mickteknik för att få ut det mesta av det hela...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Joemeek strippen verkar vara fantastisk iom att du pushar för den i väldigt många inlägg Guitar Nilsson! Får ta och testa den, blir lite nyfiken...

Dock så undrar jag om du har testat "den allra värsta dyraste jätteslika rörmicken genom rörpreamp o rörkompressor alla 50, 60-tal" då du säger att din 102:a låter likadant? A/B testat? Och i så fall mot vilka uppsättningar av mikar/preamps?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte igen mig där, kan bara säga att det finns mycket skit, finns ett fåtal pluggar som jag tycker ger analogt sound på rätt sätt..för mig handlar det om övertoner/harmonics det får allt att låta bra helt enkelt och mer komplex och detaljrikt, ofta så kommer dataljerna fram mer, för detta är Wavearts Tube Saturator min favorit plugg... det kan skapa värme, men samtidigt är den extremt transparant, och minsta lilla detalj kommer med denna plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Joemeek strippen verkar vara fantastisk iom att du pushar för den i väldigt många inlägg Guitar Nilsson! Får ta och testa den, blir lite nyfiken...

Dock så undrar jag om du har testat "den allra värsta dyraste jätteslika rörmicken genom rörpreamp o rörkompressor alla 50, 60-tal" då du säger att din 102:a låter likadant? A/B testat? Och i så fall mot vilka uppsättningar av mikar/preamps?

Jag har provat några olika preampar/channelstrips, både rör och vanliga, nån ganska dyr, uppåt 10K, Joemeeken gillar jag bäst. Har glömt vad de hette. Men att det låter som en gammal inspelning med Bing Crosby eller Nat King Cole är ju inget jag vet, jag får bara den känslan, har inte fått den med nåt annat, men nu känns allt rätt. Kanske bidrar det att jag bara kopplar burkarna analogt nuförtiden.

Det finns kanske lika bra grejer i pluggform, jag är bara lycklig med mina grejer. Joemeek VC10 görs tyvärr inte längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Såg tråden när jag letade specs för VC10 kanalstrip.

Jag måste verligen hålla med guitar nilsson om joemeeken, den är helt fantastisk! Kör en av dem genom ett lexicon MPX 500 effekt med en enkel stormembransmic och jag kan få till riktigt härligt överstyrda men väldigt närvarande stämmor och har inga problem att få till sången då stripens EQ, efter lite pill, kan slopa in sången med ett "hi-pass filter" man kan göra själv med EQ:n (-6dB 80hz, slope in 80-150hz).

Om någon är sugen säljer jag en av mina. Den är i kanonskick, men den tidigare ägaren tyckte visst att klistermärken var asroligt.

Jag tar 3600 för den, men det är en spottstyver om man ser till vad man får för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Så ni använder strippen i inspelningsskedet och inte i mixningen? Hur vet ni vilken eq och kompression som är bäst då? Har ni testat er fram? Har nämligen en JoeMeek ThreeQ som jag försöker lära mig att använda.

Eq-biten kan man stänga av, eller också använda den bara svagt, och sen göra ungf samma rattande i mixen, i alla fall om man är van sin egen röst jag höjer high mid lite grann på min röst så det inte låter så dovt och rossligt som den i gör i verkligheten. Hur mycket kompressor man ska lägga på vid inspelningen tycker jag inte är så svårt med joeemeeken, inte på den egna rösten eller tex ak gitarr i alla fall. Det känns väldigt enkelt att hitta bra kompressorljud med den jmf med andra kompressorer jag provat.

Jag spelar in med porta och har ingen möjlighet till bra plugg-kompressorer, så jag är kanske lite partisk. Men att sjunga utan kompressor på inspelningen gillar jag inte alls, då sjunger jag nö-fult. Min Joemeek har en enhancer också som jag använder på min eggen murriga röst, den har en diod som blinkar när den jobbar, men jag använder den så svagt att dioden inte är i närheten att tändas, det är knappt man hör att den är på, då tycker jag den bättrar på rösten. Använder man den kraftigare är det lätt att ljudet blir katastrof, och det går ju inte att rädda efteråt.

Det är ju lite pill att hitta bra ljud, men det gör jag samtidigt som jag gör omtagningar på sången och försöker lära mig nån låt, oftast kan jag ju ändå inte sjunga låten vettigt förrän jag sjungit den 20 ggr eller mer, och då har jag även hittat det bästa sångljudet. Då slipper jag sitta och peta med det i mixen, så där spar jag lite tid, vill jag inbilla mig i alla fall. 😎

Edit: Det bästa med Joemeekarna ska visst vara optokompressorn, den kan enligt Joemeek själva inga pluginkompressorer härma. Inga billiga pluggar i alla fall skulle jag tro.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, svårt att svara på. Eftersom jag har hört så mycket bra om JoeMeeks prylar (att de ska ge en väldigt karakteristiskt sound och värme) skaffade jag en men jag har inte lärt mig att hantera den än. Från början tänkte jag köra inspelade spår genom den och fixa med eqn och kompressorn men det blev inte speciellt smidigt. Nu har den legat oanvänd i flera månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, svårt att svara på. Eftersom jag har hört så mycket bra om JoeMeeks prylar (att de ska ge en väldigt karakteristiskt sound och värme) skaffade jag en men jag har inte lärt mig att hantera den än. Från början tänkte jag köra inspelade spår genom den och fixa med eqn och kompressorn men det blev inte speciellt smidigt. Nu har den legat oanvänd i flera månader.

Vilken Joemeek är det? De färgar ju en del, till det positiva tycker jag. Men ibland låter det bättre med icke färgande preampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...