Jump to content
Annons

Updatera från SL2

ElectroGeeza

Recommended Posts

Använder för tillfället Cubase SL2 med senaste fixen till den. Har funderat lite på att updatera den nu när tredje generationen är här.

En updatering från SL2 till SL3 kostar 995kr på musikbörsen. Men frågan är om det ens är värt för mig att uppdatera till SL3. Vad får jag mer om jag updaterar till SL3? Jag kan också säga att jag inte behöver funktioner som surround inspelning, och avancerad nothantering.

Jag kan tänka mig att övergå till SX lite längre fram, kanske när SX 4 kommer. 🙁 Men just nu är jag fortfarande i nybörjarfasen så att säga, och jag behöver inga jätte avancerade funktioner, de skulle vara överflödiga och jag skulle ändå säkert ha nytta av dem. Är det värt för mig att updatera då till SL3 eller ska jag köra på SL2 ett tag till, innan SX4 kommer?

Dela på andra sajter

Annons

Saxat från steinbergs hemsida

Top 10 nya funktioner

1:

Audio Warp: Realtime Time Stretching and Pitch Shifting offer extensive new audio editing and processing capabilities, including ACID® File support: loops automatically adopt a project’s tempo; audio files can follow tempo changes in realtime.

2:

Intuitive Play Order Track for pattern-based arranging adds a new level of creative music editing. Divide your song into sections, and then re-arrange it on the fly. Compare alternative versions of your song and then convert them back into a linear form for mixdown and mastering.

3:

User-definable Workspaces (window layouts) help organizing your desktop. Create and save a separate workspace for each step of the production process. Switch Workspaces on the fly, as if working on multiple computers or monitors.

4:

Extended Freeze function for virtual instruments and audio tracks with added flexibility and improved performance. Freeze virtual instruments with or without insert effects. Then automatically unload the instrument to free up RAM. Freeze audio tracks with insert effects to free up even more CPU performance.

5:

New part-based Volume Envelopes for direct control of dynamics. Fix level problems on the fly without wasting automation tracks. Then move events with their volume envelopes.

6:

User-definable Color Coding for tracks and VST mixer channels provides more clarity and better orientation – especially in complex projects.

7:

SL3’s Extended Track Inspector now offers direct access to a VST Instrument’s audio channel strip directly from the MIDI track inspector. In fact, it puts both the MIDI and audio channel’s parameters into one single column making it more accessible and easier to use.

8:

When a song is transferred between systems, all plug-in and virtual instrument links stay intact even when some of them are missing on another system. A so-called Dummy Plug-in replaces missing plug-ins until the project is opened on the original system and the plug-ins are back in place.

9:

Ever lost a great idea because you forgot to hit “Record”? With Audio Pre Record this will never happen again! Simply set up the amount of time for pre-recording (up to 10 minutes) and whatever you play within that window will be recorded into any record-enabled track – before you actually hit record.

10:

A redesigned and overall improved Hitpoint Detection Algorithm now offers more accurate results and easier handling. Choose between presets for different types of audio material or apply Q-points to Hitpoints for more accurate quantization and warping.

Sen är det bara att fundera på om du verkligen behöver allt det här.... mer än för nöjes skull

Dela på andra sajter

Hej -jag skulle gjort det -och ser det lite som en delbetalning...så man inte behöver betala så mycket när man ska upp nästa steg.

-Den bästa funktionen tycker jag är frysning av audio-spåren...riktigt bra när man börjar få stora arr med många compressorer mm.

(bara min personliga helt subjektiva åsikt)

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
Använder för tillfället Cubase SL2 med senaste fixen till den. Har funderat lite på att updatera den nu när tredje generationen är här.

En updatering från SL2 till SL3 kostar 995kr på musikbörsen. Men frågan är om det ens är värt för mig att uppdatera till SL3. Vad får jag mer om jag updaterar till SL3? Jag kan också säga att jag inte behöver funktioner som surround inspelning, och avancerad nothantering.

Jag kan tänka mig att övergå till SX lite längre fram, kanske när SX 4 kommer. 🙂 Men just nu är jag fortfarande i nybörjarfasen så att säga, och jag behöver inga jätte avancerade funktioner, de skulle vara överflödiga och jag skulle ändå säkert ha nytta av dem. Är det värt för mig att updatera då till SL3 eller ska jag köra på SL2 ett tag till, innan SX4 kommer?

Ja du, det är nog mer vits med att uppdatera SX från 2 till 3. Det enda som är

bra med SL3 är att man kan frysa effekter och time-stretsja audiofiler i SL3.

Ha som utgångspunkt hur du använder SL2 idag och vad du ev saknar av ovanstående. Annars är det som att kasta pengarna i sjön.

Dela på andra sajter

• 1 år senare...
6:

User-definable Color Coding for tracks and VST mixer channels provides more clarity and better orientation – especially in complex projects.

Det här trodde jag faktiskt var "standard" i alla populära sequencers. Jag kan inte öppna Cubase just nu och kolla men man kan alltså inte sätta olika färger på spåren i SL 2? Jösses.

Dela på andra sajter

Dagens avdammning...? 😄

Nu är dessutom frågan mest av akademisk karaktär, eftersom den uppgradering som är aktuell nu, är till Cubase Studio 4 (som ju är motsvarande SL)...

Dela på andra sajter

Jisses. Jag trodde ett tag att jag skulle bli tvungen uppgradera till SL3 och sedan till Studio 4.

Jag kollade in Studio 4 och fick automatiskt svar på en annan fråga jag hade om SL2. Nytt för Studio 4 är tydligen att man kan spara Multi-track presets. Det finns alltså inte i SL2. En bra anledning att uppgradera för mig. 😄

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.