Jump to content
Annons

Tack för hjälpen kära studio forum-medlemmar!


lonewind

Recommended Posts

Hallå!

Under arbetet med min nya skiva så har jag ofta vänt mig hit för hjälp med olika frågor.

Bland annat så la jag upp en låt som jag pillat med fram och tillbaka i många år utan att hitta fram till ett arr och en produktion som jag tyckte gjorde låten rätt.

http://forum.studio....__fromsearch__1

Ovan finner ni den tråden. Från de tips jag fick där hittade jag till slut fram till något som jag tycker blev riktigt ok.

Nu har jag släppt singeln och den finner ni här!

Så återigen, tusen tack alla kära forum-kollegor för tips och stöd!

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tummen upp!

Hittade en gammal tråd som bland annat innehöll denna låt, det är från tiden när jag trevande hade börjat prova mig fram i mix och produktionsvärlden. Såg att jag fick otroligt mycket hjälp av bl a dig där. Hade glömt bort att du var en av de otroligt hjälpsamma själarna som då hjälpte mig komma igång.

http://forum.studio....__fromsearch__1

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Jag har lite svårt att få ihop texten dock...

Hon kom inte hem ensam som hämnd. Och han måste lära sig hur lätt du blir bränd. 3 personer i dramat alltså.

Men i refrängen så verkar rollerna ombytta och hon är en ängel som lever i självförnekelse (då han bara ljuger). Dom är för lika och hon ger upp bråket och sticker.

Spännande att läsa.

Bra jobbat trots att jag inte riktigt fattade texten.

And the rumors are

She came home last night

Not alone

If the word is true

She is on to you

It's revenge

And the wisdom he's to learn

Is how easily you're burned

And he knows

When she leaves his cause is lost

As much as he's a liar

She's an angel in denial

They're too much alike

She gives up the fight

Don't want to drift astray

He learns the hardest way

And she wants to talk

About this private hell

They call we

There's been sleepless nights

after pointless fights

And the wisdom she will learn

Is how long a wound can burn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra! Jag har lite svårt att få ihop texten dock...

Hon kom inte hem ensam som hämnd. Och han måste lära sig hur lätt du blir bränd. 3 personer i dramat alltså.

Men i refrängen så verkar rollerna ombytta och hon är en ängel som lever i självförnekelse (då han bara ljuger). Dom är för lika och hon ger upp bråket och sticker.

Spännande att läsa.

Bra jobbat trots att jag inte riktigt fattade texten.

Hej!

Vad roligt att höra att du visar intresse för texten. Alltid spännande att höra hur andra upplever dem. För mig som sitter på all bakgrundsinformation är det ju förstås lätt att förstå hur jag menar. Men i ärlighetens namn så är det en ganska komplex historia som har kortats ned och minimerats till något relativt kryptiskt.

Jag ser det som så att det är upp till var och en att tolka mina texter, mina egna upplevelser och min egen tanke bakom låten är ju inte relevant för någon annan än mig. Så fördelen med att inte vara specifik är att många kan hitta egna sätt att relatera till en text, eller kanske bara en enda textrad ur en låt. Har fått för mig att många tänker så runt sitt skrivande.

Tusen tack för att du tog dig tid.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser det som så att det är upp till var och en att tolka mina texter, mina egna upplevelser och min egen tanke bakom låten är ju inte relevant för någon annan än mig. Så fördelen med att inte vara specifik är att många kan hitta egna sätt att relatera till en text, eller kanske bara en enda textrad ur en låt. Har fått för mig att många tänker så runt sitt skrivande.

Jag är av precis samma uppfattning som du, kan jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra hur du tänker.

Själv brukar jag känna att antingen är jag väldigt specifik, eller så håller jag mig en bra bit ifrån det specifika för att egen tolkning ska kunna vara möjlig. Men det är alltid en balans mellan att alla ord ska vara relevanta och fraseringen för att det ska finnas en rytm i vad som sjungs.

Det är spännande att höra hur lyrik kom till.

(En av mina flummigare, "Salikon's Roses", har jag fått förklara ett flertal gånger. Alltifrån varför lyriken är så avsiktigt barnslig till att återberätta grundhistorien i detalj. Men frågan är om inte "Butler's Song" egentligen är ännu flummigare då den är väldigt konkret men egentligen handlar om ngt helt annat.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...