Jump to content
Annons

Monitorering samt låg hörlurar volym Focusrite Saffire Liquid 56


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Tänkte höra om någon vet hur man får upp hörlursvolymen på Focusrite Saffire liquid 56.

Om jag har headphones volymen samt monitor volymen maxad så är det ändå låg volym.

Mina lurar är ett par AKG 240

Hur funkar monitoreringen på detta kortet? Tex om jag vill höra mer gitarr när jag spelar in i lurarna.

Hur höjer jag då volymen för gitarren i lurarna, så att den blir högre i förhållande till musiken i lurarna?

Mvh Daniel

ps : Jag använder kanal 2 för gitarrinspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att det funkar. Tycker i och för sig att det låter lite konstigt att du måste ha massor av volym på hörlursutgången och det fortfarande inte verkar högt nog?

Kan du testa med andra lurar? Är inspelningsnivån fruktansvärt låg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja lite konstigt är det. Ljudet är inte "lågt "inspelat. Jag har även testat med andra lurar, med samma resultat. Men när jag lyssnar i monitorerna är det bra volym. Det är samma fenomen i båda hörlursutgångarna så något verkar konstigt. Allt ljud är bra förutom att det är lågt ljud i lurarna. Har lite andra problem i cubase med kortet nu. Se den andra posten jag lagt in under cubase när ljudet försvinner. Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara något med routingen då, tror jag. Har du testat några av de presets som finns under "router" i Mix Control?

Se till först att du sparar inställningen du gjort för hörlursmixen så att du kan återkalla den senare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, det låter som det kan vara problem med routingen ändå. Hur har du ställt in ditt saffire kontroll? Kan du göra en "print screen" och lägga upp här på forumet? Jag har försök, men det är ändå väldigt låg volym, så jag måste göra något fel.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har testat med ett par gamla Behringer lurar som jag hade liggandes, men det va samma sak där. Jag får dessutom vrida upp "monitor" volymen i botten på kortet, om jag skall få ut någorlunda kräm i lurarna. Hedphonesvolumen får jag nog ha på vol 8, så det är nästan max både på monitor samt hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du provat båda utgångarna på fronten?

Vad jag kan se verkar det stämma (svårt att komma ihåg i skallen). Du borde ha bra ljud på utgång 1 nu.

Du har testat olika presets? Testa andra monitor presets om det ev. påverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Japp, jag har provat båda utgångarna på fronten och det blir samma. Har testa olika presents också, förmodar att du tänker på stereo, Quad mm mm.. Kan detta vara en kjukvaru bugg eller något? Jag försökte köra in den senaste Saffire mixen igår från Focusrites hemsida, men det funka inte alls. Datorn fick ingen kommunikation med datorn. tror jag kör på ver 2.1 nu som fanns på cd skivan till kortet. Riktigt konstigt detta..

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag försökte lägga in ver 2.4 igen igår. Datorn hittar då ingen ny maskin vara. Hur kan detta komma sig? Den hittar inte alls ljudkortet efter den installationen. Jag fick då installera den gammla Saffire mix igen. Fick inte ljudet att funka i lurarna som manligt. Men då provade jag att köra "change to factory defaults" Då lyckades jag få knapparna över monitor presents till gråa på 7 samt 8. Då fick jag volym i lurarna. Ja får ha rätt högt ca 80 procent ut till lurarna men nu funkar det fint att sjunga och höra sig själv i alla fall. Dock om jag trycker på 7an och 8an så att de blir röda eller blåa, så kan jag inte få de gråa igen. Hur skall det funka för att få de gråa på ett lätt sätt? Byte till ett firewirekort med texas chip nu också, och nu funkar kortet bra för övrigt. Men frågan är varför jag inte kan köra ver 2.4 eller få knapparna gråa? Jag kör Windows XP 32bit med service pack 3.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kassettporta är på rätt spår.

Låter som sagt väldigt mysko att du inte kan installera MC 2.4.

Jag skulle testa att avinstallera den gamla versionen och sedan starta om datorn (utan firewirekabeln)

Installera den nya versionen (utan firewirekabel), stänga av datorn, stoppa i kabeln och sedan starta om datorn. Låt datorn starta upp ordentligt innan du slår igång Saffire'n.

Funkar inte det tycker jag att du borde ta kontakt med supporten på Focusrite och se om de har några tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Nu har jag fått installerat 2.4 versionen. Man var tvungen att ange sökväg när datorn skulle hitta de nya drivrutinerna. Nu kan jag även få monitorerna presents grå a. Va ju tvungen att hålla nere shift tangenten. Så nu funkar det prima med hörlurarna också. Får ha på en del volym men det kan ju ha med lurarna att göra. Det e ju ett par AKG 240 på 600 ohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag även få monitorerna presents grå a. Va ju tvungen att hålla nere shift tangenten.

Du kan testa att hålla inne shift-tangenten när du klickar på 7 elr 8. då bör dom bli gråa 🙂

600ohm? Nåja, kul att det verkar funka. Problemet är fortfarande exakt likadant med lurarna, eller har det blivit "bättre" med 2.4 installerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Problemet var nog att knapparna för routingen var blåa. De skall ju vara gråa.

När jag väl fått de gråa, så blev det bra. Vad kör ni för buffersize på erat saffire 56?

Vad har ni för inställning på firewire latency?, samt vid inspelning kör ni då "daw tracking" eller zero latenzy?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...