Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag är egentligen helt ny på det här med inspelning och allt sånt där, men idag köpte jag min första "riktiga" mikrofon, en Röde NT1-A och jag har några riktiga nybörjarfrågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. Hur stänger jag av mikrofonen ordentligt? Det känns inte som en smart grej att ha den inpluggad i ljudkortet konstant. Det känns som om det skulle slita på den rätt ordentligt i längden. I instruktionerna till mikrofonen säger de att man ska stänga av strömkällan (ljudkortet med fantommatning i mitt fall) innan man kopplar ur mikrofonen. Men hur stänger jag av ljudkortet i så fall liksom? Det är ett Saffire 6 USB och har ingen on/off-knapp.
  2. Hur ska jag använda silikonkulorna som ska skydda mot fukt och liknande? Jag har ett överdrag till mikrofonen som jag trär på den när jag inte använder den. Ska jag lägga påsen med silikonkulorna ovanpå mikrofonen och sen trä på skyddet?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Annons
Postat

Det står med all säkerhet i manualen för både mic och ljudkort hur du ska göra när du kopplar i och ur. Men USB-ljudkort som inte har egen ström får sin ström via USB-porten, således stängs ljudkortet av då datorn stängs av. Ett bra ljudkort skyddar sådant som är ikopplat, som t ex en mic, så det ska inte vara någon fara för din mic. Det som KAN orsaka skador är om du pluggar ur eller i micen när ljudkortet är på och matar mic-ingången med +48V.

Fuktskyddspåsen tycker jag du ska göra dig av med såvida du inte åker runt mycket med dina prylar så du har på känn att fuktskydd vore fint.

mvh

Kim

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.