Jump to content
Annons

Här behövs hjälp med Mastring!


strumpan_metal

Recommended Posts

Hej!

Till att börja med så vill jag säga att jag inte är något proffs i att producera men att jag är väldigt intresserad att lära mig. Sedan jag och mina bandkamrater införskaffat oss lite budgetgrejer för att kunna spela in så har det varit mycket pulande för att få något så när sjysst ljud. Nu har vi kommit till det stadiet då vi spelat in trummorna (Digitalt Yamaha trumset), Basen och gitarrerna med hyfsat bra nivåer men dock lite ojämna.

Frågan är nu... Hur jag skall gå till väga i nästa steg för att få upp volymen och få ett tajt och fint material? En fråga som jag vet finns en jäkla massa svar på.

Mastring som jag har förstått det, går ut på att höja nivån på hela mixen samt lägga lite EQ och rätta till lite små fel men det är förmodligen ett något för tidigt stadium för min del. Jag använder Cubase 5.0 och undrar hur jag ska göra vid nästa steg? Ska jag köpa wavelab och sätta mig att limitera och maximera varje enskilt spår eller ska jag göra detta med Cubase egna limiter och kompressor. Finns det någon bra (hyfsat billig) produkt eller plugg till Cubase som är till för att limitera/komprimera och höja volymen på varje enskilt spår innan man går vidare till en mixdown och mastring (Jag vet att jag är dålig på att formulera mig =). Ska man lägga effekter och EQ efter att ha limiterat och eventuellt kört en kompressor. Jag har kikat runt på nätet lite och läst gott om Optimaster med Dsp-kort (som tydligen är till för mastring). Är detta ett program som går att använda enskilt eller måste man ha wavelab eller något annat till.

Sen har jag en fråga till. När vi spelar in så använder vi oss av först en BOSS-C3 (Gitarrkompressor) -> en Marshall combo -> SM57 -> AMP tube och sen in i ljudkortet, Audiophile 2496. Kan man sätta till en ytterligare kompressor eller limiter innan man förstärker den med Micpreampen för att få en ännu jämnare och tajtare insignal till datorn? Gärna tips på vilken produkt. Det kanske finns något form av kort till datorn att installera (detta eftersom vår inspelningsdator inte är särskilt kraftig 866Mhz PIII 256 SDRAM 20 GB HD)

Frågorna är oändliga men jag hoppas kunna få svar på någon av frågorna från någon duktig och snäll tekniker. =)

Mvh

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag är inte duktig men jag kan kanske hjälpa Dig lite vidare. Bekymra Dig inte för masteringen nu, det kommer senare. Ta och titta under "redigering" och "mixning" här på forumet. Där kommer Du att hitta allt Du behöver. Finns det 1 000 olika sätt att göra någonting på? Ja! Men bekymra Dig inte för det. Printa ut det som Du tycker låter vettigast och prova att göra som det står där så är Du snart på banan.

Link to comment
Dela på andra sajter

du bör nog fåtill en fin mix först .

oftast brukar man lägga kompressorn innan reverb chorus mm .

kompresorer på ett helt stycke musik kan ta död på det mesta så vill man ha tryck och rytmik kan det vara bra at ha kvar lite dynamidkt omfång.men det hela är en smaksak och vad man har för syfte med det hela.

personligen tycker jag att ett hårt slag på virveln skall smällatil med kraft och pukor med boomm bang och inte pffuuu plup som kan vara mycket vanligt.

man jag är lite mer jassig i min smak och har mycket att tycka. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...