Jump to content
Annons

Löjligt enkelt problem med midi out


kof

Recommended Posts

Jag har färdiga midifiler och vill öppna en sådan och sedan enkelt tala om att alla kanaler ska skickas till midi-out usb kabel.

Detta funka jättebra i van basco karaokeplayer så setup:en funkar på datorn.

I cubase 2 fanns det en box "output" för varje kanal där "usb device" dök upp. Höll man nere alt-tangenten och valde där så gällde det för alla kanaler.

Problemet nu är att i midi output finns inte usb devicet med från början i cubase 5.

Jag har skapat midi device och vst instrument connection och då dyker den upp. Men då går den bara och välja för EN kanal.

Försöker jag välja den för nästa kanal så är det inte valbar. den är utgråad och det står "used" på den ... galet!

Alltså en väldigt enkel basic sak jag vill göra ... men => verkar väldigt komplicerat.

Snälla hjälp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är där jag har satt upp min device som "GM device". Hittar ingen kryssruta eller inställning för "visible" men den syns sen och den går att välja som "Midi output" . (jag har gjort en VST connection också emellan). MEN ... den går bara o välja för EN kanal. Jag vill ha den för alla och gärna med ett val som i Cubase 2 när man tryckte ALT och valde den i en drop-down-box för en kanal så blev den vald för alla kanaler. (Där slapp man trixande med midi devices osv oxå...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du väljer output och midikanal i Inspectorn för varje enskilt midispår. Det har man alltid gjort såvitt jag kan komma ihåg.

Undantaget är väl i så fall om man har ett midispår som innehåller alla kanaler, alltså Midi format 0, där jag har för mig att man istället väljer "Any" på midikanalen för att det ska funka... Brukar dela upp format 0-filer automatiskt vid import, så jag har inte riktigt koll på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara understryka att jag har två problem som bör diskuteras separat:

1. Jag kan inte få midi ut till min externa midisynth på alla kanaler överhuvudtaget oavsett om jag måste göra hundra klick på varje kanal o jobba så lyckas jag inte.

2. om jag löser 1 skulle jag för varje ny midifil jag importerar på ett enkelt sätt kunna välja att skicka ut alla spår till min externa midisynth. T.ex som i cubase 2 genom ETT val i en dropdown.

Redigerat av kof
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte får ut ljud på alla kanaler i synten, men på vissa, så måste det handla om inställningar i synten. Om du ställer in den i Inspectorn som output för midispåret och ställer in en midikanal där, så skickar Cubase ut midi till den porten och kanalen.

Vet inget annat sätt att förklara detta på...

Link to comment
Dela på andra sajter

så här blir det:

"Jag har skapat midi device och vst instrument connection och då dyker den upp. Men då går den bara och välja för EN kanal.

Försöker jag välja den för nästa kanal så är det inte valbar. den är utgråad och det står "used" på den ... galet!"

Det verkar vara "by design" att ett midi device bara går att använda på EN kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

GM device blir utgråad med texten "Used" bara för den är vald på en annan kanal. Jag vill ju kunna använda "GM device" till ALLA kanaler vilket verkar omöligt. (GM device har jag kopplat till ESI Midi mate via device setup))

post-30767-0-55689600-1328304731_thumb.jpg

Redigerat av kof
Link to comment
Dela på andra sajter

I det simpla gratisprogrammet Van basco karaokeplayer är det jättelätt att välja "ESI midi mate" som output för alla kanaler i en enkel drop-down. Precis den funkionaliteten jag vill kunna göra i cubase.

post-30767-0-96678300-1328305011_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilden förklarade en hel del... 😉

Om du ska skicka till en extern synt, så måste du använda midispår - inte instrumentspår. Instrumentspår används bara till VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan förklara en del! 🙂

Det verkar dock som att cubase automatiskt skapar instrument-tracks när man importerar midifiler. (*.mid)

Det verkar ju helt ologiskt och tokigt. Har testat flera olika sätt att importera. Det här är något jag göra ofta så jag vill ha ett smidigt förfarande. Ska leta efter nån inställning för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade inställningen nu under 'import midi options'

kryssruta "import to instrument tracks"

stort tack till alla som svarat och hjälpt i denna tråd!

En sista fråga är om någon vet hur man kan sätta Midi output för alla kanaler på en gång. I Cubase 2 gjordes det genom att hålla ner ALT-tangenten samtidigt som man valde för en kanal i drop-down:en. Detta får jag inte att fungera i Cubase 5.

Redigerat av kof
Link to comment
Dela på andra sajter

En sista fråga är om någon vet hur man kan sätta Midi output för alla kanaler på en gång. I Cubase 2 gjordes det genom att hålla ner ALT-tangenten samtidigt som man valde för en kanal i drop-down:en. Detta får jag inte att fungera i Cubase 5.

Det bör du kunna göra i mixern. Välj "visa MIDI-kanaler", markera alla kanalerna med shift klick, men släpp inte shift utan håll inne, och välj sedan kanal höst upp i mixern.

Det kan funka i arrange-fönstret också, men jag har för mig att jag inte lyckats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...