Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en fråga ang detta. Har faktiskt ingen koll!

Nu när Universal Audio släppte sitt Apollo så väckte det ett stort intresse för många, likaså för mig!

Har kollat deras presentationsvideo och där visar det dubbla Toslink I/O och jag tar för givet att det är ADAT.

Men så säger rösten i videon att det är 8 kanaler in och ut.

Börjar kolla på vad smux är för nåt. Och en del polletter lossnar.

ADAT skickar 8 kanaler i 44.1 eller 48 kHz. Högre samplingsfrekvens än det så halveras antalet till 4.

Så långt är jag med sen länge.

Men så finns smux som kom för fem sex årsen (?)

Och detta klarar då 8 kanaler i 96 kHz...

Och det är här då jag funderar.

Då Universal Audio's Apollo's video säger att det är 8 ADAT så undrar man hur det fungerar..?

Är det så att det är 8 ADAT I/O i (44.1 alt. 48 kHz) som gäller eller SMUX (96kHz) för att kunna köra 8 kanaler SMUX i 96 kHz?

Min fråga är alltså:

Går det att köra både ADAT I/O i 44.1 alt 48kHz SAMTIDIGT med SMUX i samma frekvens eller är det antingen eller?

MAO det finns bara 8 optiska inputs?

post-6091-0-52065200-1327705424.png

Annons
Postat

SMUX kräver dubbel bandbredd jämfört med ADAT lightpipe. Universal Audio har alltså gett Apollo möjlighet till 8 in/ut oavsett samplingsfrekvens upp till 96 kHz.

Postat

Litepipe är alltid max 48kHz och 8 kanaler.

Om man vill kunna köra 8 kanaler i 96kHz, så krävs S/MUX, som då delar upp varje kanal på två, så att man fortfarande håller sig till specen på Litepipe - men det innebär att man måste ha en Main och en Aux ADAT-port. Med bara en port, så kan man bara köra max 4 kanaler i 96kHz. S/MUX är en del av Litepipe-protokollet, så det är inte separata saker.

Postat

Aha?! Tack för svar! 🙂

Det jag tänker på är:

Jag har ett RME Fireface 800 (som börjar bli till åren ändå)

Och två stycken RME Octamic II (från 2010)

Och jag vill ju byta ut mitt FF800 till UA Apollo. Men ha kvar mina Octamic's

Ena kan man ju då koppla till ADAT in och resten via dom analoga, eftersom det finns 8 analoga ut från dom.

Vad tror ni, är det en fungerande rigg?

Jag måste ha 20 kanaler mikpreamps för att spela in stora trumset!

Mvh// Gubben i lådan kill! 😉

Postat (redigerat)

Jag har fått för mig att Apollos anslutningar delar på åtta ingångskanaler. Så om du använder de fyra inbyggda preamparna finns bara fyra lineingångar kvar. Plus 8 kanaler ADAT om du kör i 44,1 kHz.

Redigerat av joachime
Postat

*Hrmpf...* 😏

Ja då är det ju skit samma.

Jag mailade dom om ev utbyggnad till att bygga ut till två Apollo i daisy chain. Och dom sa att det inte var en omöjlighet, men det hängde på mjukvaran, som idag klarar bara ett Apollo!

Nånstans på vägen så stinker det falsk marknadsföring. Och det borde man ha lärt sig sen tidigare då det hänt förut!

Tror jag ska marknadsföra ett nytt ljudkort med tusen inputs men att det i det finstilta bara funkar med två åt gången!

Postat

Satsa på ett RME Fireface UFX istället, så kan du köra med båda dina Octamic (visserligen "bara" upp till 48kHz om du ska köra så många kanaler, men behöver du högre?) - och så är du garderad för framtiden, om din nästa dator inte har Firewire. UFX har ju både Firewire och USB. 🙂

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat

Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan ADAT doublespeed och S/MUX.

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Då är det alltså ingen skillnad? Jag tolkade den här tråden som att man med S/MUX kan skicka 8ch 96k via en port.

Redigerat av Kulturell Figur
Postat (redigerat)

Litepipe-interfacet är begränsat till 8 kanaler med max 48kHz vardera. S/MUX (Sample Multiplexing) gör att man delar upp signalen mellan de befintliga kanalerna vid högre samplingsfrekvens, så att man kan köra 4 kanaler i 96kHz - eller rentav 2 kanaler i 192kHz, genom en fiberkabel. Behöver man fler kanaler så krävs fler portar.

Har inte sett några andra uppgifter hittills i alla fall...

Redigerat av Claes
pme (oregistrerad)
Postat

Suck. Varför har inte madi kommit ner i hobby priser?

Postat

Satsa på ett RME Fireface UFX istället, så kan du köra med båda dina Octamic (visserligen "bara" upp till 48kHz om du ska köra så många kanaler, men behöver du högre?) - och så är du garderad för framtiden, om din nästa dator inte har Firewire. UFX har ju både Firewire och USB. 🙂

Nej då får det bli nåt annat. Visst UFX är svinbra. Men sen är ju frågan hur mkt bättre det är än det jag redan har? Jag hade tänkt att gradera "uppåt" och har haft antingen Apogee eller Avid i åtanke. Har lutat mest åt Pro Tools HD Native där det går att bygga nästintill oändligt.

Men så kom UA med detta som ett riktigt bra alternativ. Men så gick det aldrig riktigt fullt ut. Alltid ska det vara nån förbannad begränsing nånstans.

Så det blir att släppa focus på detta... och kolla vidare på annat, naturligtvis med PT HD Native som kanske slutmål...

Postat

Finns pengarna till det så är MADI-systemet också expanderbart - och som bonus slipper du dessutom byta till Protools... 😉

Jo det kan ju vara en tanke! Men jag behöver faktiskt inte byta till Protools. HD Native är Core Audio och alla I/O funkar i Logic 9.

Men man kan ju köra med bägge och ha en lång inlärningskurva!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.