Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en frÄga ang detta. Har faktiskt ingen koll!

Nu nÀr Universal Audio slÀppte sitt Apollo sÄ vÀckte det ett stort intresse för mÄnga, likasÄ för mig!

Har kollat deras presentationsvideo och dÀr visar det dubbla Toslink I/O och jag tar för givet att det Àr ADAT.

Men sÄ sÀger rösten i videon att det Àr 8 kanaler in och ut.

Börjar kolla pÄ vad smux Àr för nÄt. Och en del polletter lossnar.

ADAT skickar 8 kanaler i 44.1 eller 48 kHz. Högre samplingsfrekvens Àn det sÄ halveras antalet till 4.

SÄ lÄngt Àr jag med sen lÀnge.

Men sÄ finns smux som kom för fem sex Ärsen (?)

Och detta klarar dÄ 8 kanaler i 96 kHz...

Och det Àr hÀr dÄ jag funderar.

DÄ Universal Audio's Apollo's video sÀger att det Àr 8 ADAT sÄ undrar man hur det fungerar..?

Är det sĂ„ att det Ă€r 8 ADAT I/O i (44.1 alt. 48 kHz) som gĂ€ller eller SMUX (96kHz) för att kunna köra 8 kanaler SMUX i 96 kHz?

Min frÄga Àr alltsÄ:

GÄr det att köra bÄde ADAT I/O i 44.1 alt 48kHz SAMTIDIGT med SMUX i samma frekvens eller Àr det antingen eller?

MAO det finns bara 8 optiska inputs?

post-6091-0-52065200-1327705424.png

Annons
Postat

SMUX krÀver dubbel bandbredd jÀmfört med ADAT lightpipe. Universal Audio har alltsÄ gett Apollo möjlighet till 8 in/ut oavsett samplingsfrekvens upp till 96 kHz.

Postat

Litepipe Àr alltid max 48kHz och 8 kanaler.

Om man vill kunna köra 8 kanaler i 96kHz, sÄ krÀvs S/MUX, som dÄ delar upp varje kanal pÄ tvÄ, sÄ att man fortfarande hÄller sig till specen pÄ Litepipe - men det innebÀr att man mÄste ha en Main och en Aux ADAT-port. Med bara en port, sÄ kan man bara köra max 4 kanaler i 96kHz. S/MUX Àr en del av Litepipe-protokollet, sÄ det Àr inte separata saker.

Postat

Aha?! Tack för svar! 🙂

Det jag tÀnker pÄ Àr:

Jag har ett RME Fireface 800 (som börjar bli till Ären ÀndÄ)

Och tvÄ stycken RME Octamic II (frÄn 2010)

Och jag vill ju byta ut mitt FF800 till UA Apollo. Men ha kvar mina Octamic's

Ena kan man ju dÄ koppla till ADAT in och resten via dom analoga, eftersom det finns 8 analoga ut frÄn dom.

Vad tror ni, Àr det en fungerande rigg?

Jag mÄste ha 20 kanaler mikpreamps för att spela in stora trumset!

Mvh// Gubben i lĂ„dan kill! 😉

Postat (redigerat)

Jag har fÄtt för mig att Apollos anslutningar delar pÄ Ätta ingÄngskanaler. SÄ om du anvÀnder de fyra inbyggda preamparna finns bara fyra lineingÄngar kvar. Plus 8 kanaler ADAT om du kör i 44,1 kHz.

Redigerat av joachime
Postat

*Hrmpf...* 😏

Ja dÄ Àr det ju skit samma.

Jag mailade dom om ev utbyggnad till att bygga ut till tvÄ Apollo i daisy chain. Och dom sa att det inte var en omöjlighet, men det hÀngde pÄ mjukvaran, som idag klarar bara ett Apollo!

NÄnstans pÄ vÀgen sÄ stinker det falsk marknadsföring. Och det borde man ha lÀrt sig sen tidigare dÄ det hÀnt förut!

Tror jag ska marknadsföra ett nytt ljudkort med tusen inputs men att det i det finstilta bara funkar med tvÄ Ät gÄngen!

Postat

Satsa pĂ„ ett RME Fireface UFX istĂ€llet, sĂ„ kan du köra med bĂ„da dina Octamic (visserligen "bara" upp till 48kHz om du ska köra sĂ„ mĂ„nga kanaler, men behöver du högre?) - och sĂ„ Ă€r du garderad för framtiden, om din nĂ€sta dator inte har Firewire. UFX har ju bĂ„de Firewire och USB. 🙂

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat

Jag har inte riktigt förstÄtt skillnaden mellan ADAT doublespeed och S/MUX.

Kulturell Figur (oregistrerad)
Postat (redigerat)

DÄ Àr det alltsÄ ingen skillnad? Jag tolkade den hÀr trÄden som att man med S/MUX kan skicka 8ch 96k via en port.

Redigerat av Kulturell Figur
Postat (redigerat)

Litepipe-interfacet Àr begrÀnsat till 8 kanaler med max 48kHz vardera. S/MUX (Sample Multiplexing) gör att man delar upp signalen mellan de befintliga kanalerna vid högre samplingsfrekvens, sÄ att man kan köra 4 kanaler i 96kHz - eller rentav 2 kanaler i 192kHz, genom en fiberkabel. Behöver man fler kanaler sÄ krÀvs fler portar.

Har inte sett nÄgra andra uppgifter hittills i alla fall...

Redigerat av Claes
pme (oregistrerad)
Postat

Suck. Varför har inte madi kommit ner i hobby priser?

Postat

Satsa pĂ„ ett RME Fireface UFX istĂ€llet, sĂ„ kan du köra med bĂ„da dina Octamic (visserligen "bara" upp till 48kHz om du ska köra sĂ„ mĂ„nga kanaler, men behöver du högre?) - och sĂ„ Ă€r du garderad för framtiden, om din nĂ€sta dator inte har Firewire. UFX har ju bĂ„de Firewire och USB. 🙂

Nej dÄ fÄr det bli nÄt annat. Visst UFX Àr svinbra. Men sen Àr ju frÄgan hur mkt bÀttre det Àr Àn det jag redan har? Jag hade tÀnkt att gradera "uppÄt" och har haft antingen Apogee eller Avid i Ätanke. Har lutat mest Ät Pro Tools HD Native dÀr det gÄr att bygga nÀstintill oÀndligt.

Men sÄ kom UA med detta som ett riktigt bra alternativ. Men sÄ gick det aldrig riktigt fullt ut. Alltid ska det vara nÄn förbannad begrÀnsing nÄnstans.

SÄ det blir att slÀppa focus pÄ detta... och kolla vidare pÄ annat, naturligtvis med PT HD Native som kanske slutmÄl...

Postat

Finns pengarna till det sĂ„ Ă€r MADI-systemet ocksĂ„ expanderbart - och som bonus slipper du dessutom byta till Protools... 😉

Jo det kan ju vara en tanke! Men jag behöver faktiskt inte byta till Protools. HD Native Àr Core Audio och alla I/O funkar i Logic 9.

Men man kan ju köra med bÀgge och ha en lÄng inlÀrningskurva!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.