Jump to content
Annons

Hörlursutgången ger bara mellanregister, typ.


hest

Recommended Posts

Hej!

Ny här på forumet, och det pga att jag gett upp på mitt ljudkort.

Köpte i förra veckan ett helt nytt Focusrite Scarlett 2i2 men fick direkt problem. När jag lyssnar i hörlurarna försvinner de lägre frekvenserna helt (jag hör inte kickar t ex), tal går dock igenom bra. Gick tillbaka till affären då jag trodde ljudkortet var trasigt men på deras Mac lät det helt rätt. Förklaringen de gav var att ljudkortet inte fick nog med ström från USB-kontakten, fullt förståeligt med diverse keyboards och controllers inkopplade. Lösningen på detta var att köpa en USB-hub man pluggade in i väggen. Det hjälpte dock inte det minsta. Provat på båda mina datorer, en stationär och en bärbar PC. Monitorutgångarna funkar prima.

Kör Windows 7.

Otroligt tacksam för svar!

Martin

Redigerat av hest
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat lurarna någon annanstans...?

Vad är det för impedans på lurarna och vilken impedans är den lägsta för ljudkortet enligt manualen till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat lurarna någon annanstans...?

Vad är det för impedans på lurarna och vilken impedans är den lägsta för ljudkortet enligt manualen till det?

Jag har självklart testat lurarna annanstans, 3,5mm-adaptern också för den delen. Impedans är ett nytt ord för mig men då jag har ett par helt vanliga hörlurar (Bose AE2i) tror jag inte det borde vara något problem?

Tack för det snabba svaret!

*Edit* För fasen! Det funkade prima med ett par andra lurar! Jäklar vad dum jag är, tog en vecka innan jag tänkte på att testa det!

Är det den där jäkla impedansen tror du Claes?

*Edit 2* Ljudkortets impedans verkar ligga på <10Ω, hittar dock ingen info om hörlurarnas. Bose själva ger ingen information... Googlar vidare i väntan på svar från kunnigare person!

Redigerat av hest
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl vara så, att lurarnas impedans är för låg, så att hörlursförstärkaren inte orkar driva dem ordentligt. Då kan man få en del underliga resultat...

Jag hämtade manualen till ljudkortet, men kunde inte hitta någon uppgift om hur låg impedans som ska fungera.

Hittar inga uppgifter om hörlurarnas impedans heller, så då kan man tyvärr bara gissa... 🙁

Det förekommer ljudkort där det specificeras exempelvis 50 Ohm. Om man då kopplar in ett par lurar med 32 eller ännu värre 8 Ohm, så kan det bli mindre lyckat... Att ha lurar med högre impedans är inga problem, men många lurar har låg impedans för att det gör att de ger starkare ljud vid samma volyminställning (något som mindre kritiska öron automatiskt uppfattar som "bättre" - och därför kan de förväntas sälja bättre när folk jämför i butiken...).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får tacka så mycket för hjälpen Claes!

Jag tar och ringer 4Sound imorgon och hör, i värsta fall får jag pallra mig dit och byta kortet, om det finns något som klarar mina jäkla lurar? De verkar ha otroligt hög impedans enligt den väldigt osäkra information jag hittat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lurarna har hög impedans, så är det inga problem, utan då ska det funka fint. Det är när impedansen är för låg som det kan börja bråka...

Det kan vara lite knepigt att förstå eftersom det lätt kan kännas tvärtom...

Om man har lägre impedans, så måste det gå mer ström genom nätdel och förstärkare - alltså blir det större belastning. Hög impedans gör att ljudet blir svagare vid samma volyminställning, men belastar mindre eftersom det dras mindre ström. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag börjar förstå, var faktiskt tvungen att dra upp volymratten ordentligt när jag kopplade in de andra, sämre lurarna vilket borde tyda på att mina Bose alltså har för låg impedans? Det jag inte förstår är Focusrites uppgifter om att "Output Impedance < 10Ω". Den ska alltså kunna spela i allting mindre än 10Ω?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattar det som att det bara handlar om lineutgångarna när jag kollar i manualen. De brukar normalt ha väldigt lågutimpedans för att inte belastas av nästa stegs ingång, utan man ska uppnå vad som kallas impedansbryggning.

Det står inget annat i manualen än att det är TRS-jack till lurarna. 🙁

OM det hade varit så att hörlursutgången klarar 10 Ohm, så hade 10 Ohm eller högre (alltså inte lägre än 10 Ohm) varit ok - men så är det inte enligt vad jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får väl dra slutsatsen att det är impedansen som spökar. Bara för att dubbelkolla, mina hörlurar har för låg impedans för ljudkortet, och detta åtgärdas genom ett byte av ljudkort? Har impedansminimum (kan det heta så?) något att göra med pris på ljudkortet? Detta var nämligen rätt billigt, 1495 kr om jag inte missminner mig.

Återigen, tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! För låg impedans för hörlursutgången är den troligaste orsaken - och det är byte av antingen ljudkort eller lurar som gäller då. 🙁

Det finns dyrare ljudkort som har en ganska hög minsta impedans för hörlursutgången, så priset är dessvärre ingen säker garanti för att det funkar bättre, även om det är ganska troligt att det finns bättre hörlursförstärkare i dyrare ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får nog räcka så för ikväll! Jobbigt bara att Bose inte ger någon information om impedansen men jag får höra vad grabbarna på 4Sound har att säga. Återkommer med resultat för folk med liknande problem!

Tack för hjälpen Claes, och god natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en review på dina hörlurar där det bla står:

Bass test was a bit disappointing, PX100 beats it on the same volume level. You can get very good bass punch from AE2i if you raise the volume, but that also means raising the risk of having ear damage. This might be due to the impedance difference, but since Bose doesn’t release the specifications, we will never know.

[/Quote]

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...