Jump to content
Annons

Zokra

Recommended Posts

Jag har som projekt att skriva "kommersiell" (nåja) rockmusik med mycket inspiration från filmmusik. Under mitt komponerande har jag lånat sound och arrangemang från en rad olika kompositörer och genrer ur filmmusikvärlden, och samtidigt funderat mycket kring vad som gör filmmusik unik. Filmmusik kan ju vara komponerad ur nästan alla genrer, men ändå så kan man på något vis direkt höra om musiken är gjord till film. Ett givet svar är ju att filmmusik är skriven till just film; det ska berätta en historia och förmedla den känsla som scenen i filmen förmedlar. Ändå kan jag få det att låta filmiskt utan dessa krav. Jag skulle helt enkelt vilja ha lite tankar och idéer till vad som gör filmmusik till det den är, så att jag kan ha det i åtanke när jag komponerar i framtiden. Jag är öppen för alla åsikter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Linjär modalitet kanske. Att ackorden är harmoniserade utifrån den tonart melodin går i och i rätt modus för att spegla känlsan i scenen.

Olika modus, skalor, speglar,låter på ett visst vis.Elakt,Sorgset, Glatt osv.

Ta och kika litet på det modala systemet och dess skalor samt harmonisering i fyra steg.

Då får du ut de diatoniska ackorden, tillhörande ackorden i varje tonart.

För ett skönt komp i bakgrunden kanske ???

Skrev nyss om det förresten. Här: http://wiki.kontroll...gori:Musikteori

Lycka till.

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset!

Jag vet att filmkompositörer använder sig mycket av kyrkotonarterna och linjär modalitet för att uppnå specifika känslor i musiken. Är definitivt något jag bör använda mig mer av. Brukar dock tänka i de banorna för att få till schysta borduntoner. Susklanger brukar jag fullständigt frossa i.

Kanske man kan få ett tydligt och bra exempel där man använder modus för att åstadkomma en viss känsla? 🙂 Typ lydiskt för "flygande" känsla lr liknande.

Redigerat av Zokra
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man typ är bilintresserad vill man kanske lära sig hur en bil fungerar. Inte bara köra den liksom, Samma sak med musikteori.

Men man behöver inte spela teorin för det utan kan använda den för att spela musiken istället.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur du menar. Det jag menar (jag var kanske lite otydlig där) är att jag inte tycker det finns någon speciell musikteori som är kopplad till filmmusik. Filmmusik kan i min värld vara precis vilken genre som helst. Tricket är att, precis som jag skrev, fånga en känsla som stärker en filmsekvens och sedan klä denna känsla med musik. Bild och musik ska gifta sig helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med er båda två, wellness och pxm (tackar och bockar för länken btw). Grundidén är ju såklart att fånga en känsla och göra musik av den. Jag är helt enkelt bara ute efter lite tankar och tips på hur man kan få det att låta filmmusik. Teori är ju ett av alla verktyg man kan använda för att skapa den musik man vill, utan att behöva upptäcka soundet av en slump, om ni förstår vad jag menar. Sen ska man ju kanske inte låsa sig för mkt till det.

Casper: Låter intressant. Zimmer är en stor inspiratör för min musik. Är det nån skillnad på medianti och borduntoner, eller beskriver de samma sak på olika vis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja, filmmusik kan givetvis vara vilken genre som helst. Men jag tycker ändå att man på något vis direkt kan höra om musiken är från film eller ej, och det är det jag är ute efter. 😉

Redigerat av Zokra
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...