Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har som projekt att skriva "kommersiell" (nĂ„ja) rockmusik med mycket inspiration frĂ„n filmmusik. Under mitt komponerande har jag lĂ„nat sound och arrangemang frĂ„n en rad olika kompositörer och genrer ur filmmusikvĂ€rlden, och samtidigt funderat mycket kring vad som gör filmmusik unik. Filmmusik kan ju vara komponerad ur nĂ€stan alla genrer, men Ă€ndĂ„ sĂ„ kan man pĂ„ nĂ„got vis direkt höra om musiken Ă€r gjord till film. Ett givet svar Ă€r ju att filmmusik Ă€r skriven till just film; det ska berĂ€tta en historia och förmedla den kĂ€nsla som scenen i filmen förmedlar. ÄndĂ„ kan jag fĂ„ det att lĂ„ta filmiskt utan dessa krav. Jag skulle helt enkelt vilja ha lite tankar och idĂ©er till vad som gör filmmusik till det den Ă€r, sĂ„ att jag kan ha det i Ă„tanke nĂ€r jag komponerar i framtiden. Jag Ă€r öppen för alla Ă„sikter 🙂

Annons
Postat (redigerat)

LinjÀr modalitet kanske. Att ackorden Àr harmoniserade utifrÄn den tonart melodin gÄr i och i rÀtt modus för att spegla kÀnlsan i scenen.

Olika modus, skalor, speglar,lÄter pÄ ett visst vis.Elakt,Sorgset, Glatt osv.

Ta och kika litet pÄ det modala systemet och dess skalor samt harmonisering i fyra steg.

DÄ fÄr du ut de diatoniska ackorden, tillhörande ackorden i varje tonart.

För ett skönt komp i bakgrunden kanske ???

Skrev nyss om det förresten. HÀr: http://wiki.kontroll...gori:Musikteori

Lycka till.

mvh

Redigerat av pxm
Postat (redigerat)

Tack för tipset!

Jag vet att filmkompositörer anvĂ€nder sig mycket av kyrkotonarterna och linjĂ€r modalitet för att uppnĂ„ specifika kĂ€nslor i musiken. Är definitivt nĂ„got jag bör anvĂ€nda mig mer av. Brukar dock tĂ€nka i de banorna för att fĂ„ till schysta borduntoner. Susklanger brukar jag fullstĂ€ndigt frossa i.

Kanske man kan fĂ„ ett tydligt och bra exempel dĂ€r man anvĂ€nder modus för att Ă„stadkomma en viss kĂ€nsla? 🙂 Typ lydiskt för "flygande" kĂ€nsla lr liknande.

Redigerat av Zokra
Postat

Men om man typ Àr bilintresserad vill man kanske lÀra sig hur en bil fungerar. Inte bara köra den liksom, Samma sak med musikteori.

Men man behöver inte spela teorin för det utan kan anvÀnda den för att spela musiken istÀllet.

mvh

Postat

Medianti ? AndvĂ€ns ju mycket, att man har en ton i akordet som Ă€r samma men resten Ă€ndras, hans zimmer gör ju det rĂ€tt mycket. Men, lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra 🙂

Mvh Casper

Postat

Jag förstÄr hur du menar. Det jag menar (jag var kanske lite otydlig dÀr) Àr att jag inte tycker det finns nÄgon speciell musikteori som Àr kopplad till filmmusik. Filmmusik kan i min vÀrld vara precis vilken genre som helst. Tricket Àr att, precis som jag skrev, fÄnga en kÀnsla som stÀrker en filmsekvens och sedan klÀ denna kÀnsla med musik. Bild och musik ska gifta sig helt enkelt.

Postat

Ja -det kan vara hÀftigt...

mvh

Postat

oh,sorry,wellness. Nu förstÄr jag hur du menar..

mvh

Postat

Jag hÄller med er bÄda tvÄ, wellness och pxm (tackar och bockar för lÀnken btw). Grundidén Àr ju sÄklart att fÄnga en kÀnsla och göra musik av den. Jag Àr helt enkelt bara ute efter lite tankar och tips pÄ hur man kan fÄ det att lÄta filmmusik. Teori Àr ju ett av alla verktyg man kan anvÀnda för att skapa den musik man vill, utan att behöva upptÀcka soundet av en slump, om ni förstÄr vad jag menar. Sen ska man ju kanske inte lÄsa sig för mkt till det.

Casper: LĂ„ter intressant. Zimmer Ă€r en stor inspiratör för min musik. Är det nĂ„n skillnad pĂ„ medianti och borduntoner, eller beskriver de samma sak pĂ„ olika vis?

Postat (redigerat)

Och ja, filmmusik kan givetvis vara vilken genre som helst. Men jag tycker Ă€ndĂ„ att man pĂ„ nĂ„got vis direkt kan höra om musiken Ă€r frĂ„n film eller ej, och det Ă€r det jag Ă€r ute efter. 😉

Redigerat av Zokra
  • Gilla 1
  • 4 veckor senare...
Postat

Oavsett vilken genre man studerar sÄ mÀrker man att filmmusik ofta Àr influerad av den romantiska musiken. En grej som Àr hÀmtat frÄn romantiken Àr t.ex. idén med ledmotiv. Olika karaktÀrer och platser har olika motiv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.