Jump to content
Annons

Saffire PRO 24 hittas inte av macbook pro


michio77

Recommended Posts

Tjenare! Har köpt mig en ny macbook och ett Saffire pro 24 firewire ljudkort. När jag går in i systeminställningar/maskinvara/ljud så finns inget saffire där. Inte heller i preferenserna i logic går det att välja. Om jag däremot kollar "om den här datorn"/mer info/systemrapport så hittar jag det där under firewire. Jag har kopplat ihop enheterna med en firewirekabel 9-pin till 6-pin och den verkar få ström men för att va säker så har jag även i nätadaptern. Jag kopplade i ljudkortet innan jag installerade "saffire mixcontrol" om det kan orsaka problem? Antar att drivrutinerna ligger däri.

Tacksam för svar!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har väl en lampa på fronten på Pro 24 som ska lysa om datorn och kortet har kontakt, lyser den? Kopplade du in ljudkortet när datorn var på? Tror att det kan skada FW-porten i värsta fall.

När jag körde Saffire Pro 40 på min Macbook Pro tidigare så har jag för mig att jag var tvungen att starta ljudkortet (naturligtvis med FW-kabeln inkopplad) INNAN jag satte igång datorn för att dom skulle hitta varann, kanske kan vara nåt liknande som strular på ditt system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har väl en lampa på fronten på Pro 24 som ska lysa om datorn och kortet har kontakt, lyser den? Kopplade du in ljudkortet när datorn var på? Tror att det kan skada FW-porten i värsta fall.

När jag körde Saffire Pro 40 på min Macbook Pro tidigare så har jag för mig att jag var tvungen att starta ljudkortet (naturligtvis med FW-kabeln inkopplad) INNAN jag satte igång datorn för att dom skulle hitta varann, kanske kan vara nåt liknande som strular på ditt system.

Stämmer!

Om jag någon gång varit för snabb (och inte startat mitt Pro 40 innan jag startat datorn) så har inget fungerat. Det enda som kommit upp när jag klickat MixControl är "Disconnected".

Brasklapp från sid. 5 i manualen

In order to maximise the life of your FireWire ports, we recommend that you do not connect or disconnect your Saffire PRO 24 whilst

bus powered.

På samma sida finns det även lite info ang. Saffire Pro 24:an och FW.

The Saffire Pro 24 ships with a 6 pin FireWire cable. However on Windows laptops, the FireWire connection may be 4 pin FireWire. In this case you will need to purchase a 6 pin to 4 pin cable.

You may have a FireWire 800 connector on your computer. In this case you will need to purchase a 6 pin FireWire 400 to 800 cable. The Saffire Pro 24 can be powered via the FireWire connection when using 6 pin FireWire 400 or FireWire 800. When connected to a 4 pin FireWire you will need to use the supplied PSU.

Även, som JakobP sa, så kan det vara en fördel att tanka de senaste drivisarna från Focusrites hemsida.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...