Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

TÀnkte inhandla ett externt ljudkort och söker er expertis hÀr pÄ forumet.

Har givetvis kollat runt lite sjÀlv.

Jag vill ha det smidigt tillsammans med min mac och logic. Enda krav Àr att det Àr 19" och 1 ingÄng med micpreamp.

Som nÄgon annan skrivit hÀr pÄ forumet tidigare "sÄ har Apogee korten fullt stöd för logic"

Vad menas med fullt stöd?

Kollat pÄ dessa:

http://www.thomann.de/se/maudio_projectmix_io.htm

(HÀr fÄr jag vÀl en inbyggd kontroller funktion till logic antar jag?)

En annan variant vore:

http://www.thomann.de/se/motu_828_mk_iii_hybrid.htm

(DÄ fÄr jag köpa extern kontroller?)

NÄgon som kan ge mig lite feedback?

Annons
Postat (redigerat)

Exakt vad som menas med fullt stöd vet jag inte.

Men som jag förstÄtt det sÄ har Apple och Apogee ett samarbete, vilket antagligen leder till att deras ljudkort fungerar bra till Logic.

TÀnker inte sÀga att andra funkar dÄligt eller sÀmre. Har endast erfarenhet av Apogee och vet att det funkar bra iallafall.

Varför Àr ditt krav 19"?

Redigerat av frithiof
Postat
Vad menas med fullt stöd?

Apogee ljudkort Àr fullt integrerade med Logic M.a.o Dom kan styras direkt i logic utan att behöva gÄ via annan mjukvara för att tex. Byta ingÄng , SÀnka preampen etc etc .

Postat (redigerat)

En personlig smaksak bara. Tycker det Àr snyggare.

Men om det finns ett ljudkort som Àr billigare men ÀndÄ vÀlljudande och inte 19" sÄ Àr det givetvis ocksÄ intressant.

Vilket Àr att föredra? Externt ljudkort med kontroller för logic. Eller enbart ett ljudkort och separat kontroller?

Redigerat av Newsec
Postat

Ja alltsÄ behöver du inte mer en en micpre sÄ finns det ju tex Apogee Duet. Litet, snyggt och bra.

SjÀlv hÄller jag ju pÄ att uppgradera min studio dÄ jag behöver fler utgÄnga (5.1) sÄ har ett över som jag inte har behov av lÀngre.

Dock version 1. Jag har inte kollat sÄ mycket pÄ version 2 av det sÄ vet inte riktigt vad skillnaden Àr.

Postat (redigerat)

Det dĂ€r att jag bara behöver 1 ingĂ„ng med mic preamp vet jag inte riktigt om det stĂ€mmer. Är vĂ€ldigt novis pĂ„ detta.

Jag kommer spela in trummor med EZDrummer. Gitarr/Bas via pod och sÄng via mick.

Hur man gör detta smidigast med kopplingar o.s.v rĂ„d frĂ„gar jag er om 🙂

Redigerat av Newsec
Postat

AlltsÄ preamparna (tvÄ i duet) anvÀnder du ju om du kopplar in tex mic.

Trummor som du nÀmner det krÀver ju inga preamps dÄ du ju egentligen inte spelar in dom utan anvÀnder en plugin.

SÄ om du inte skall spela in en live trummis eller flera gitarrer/sÄngare samtidigt sÄ rÀcker ju tvÄ preamps.

Postat

Vad kan jag styra pÄ en kontroller med det jag ska spela in?

Även fast inte det Ă€r rĂ€tt avdelning.

Postat

FörstÄr inte riktig frÄgan.

Menar du ett "control surface" typ Command 8, Avid Artist Control, Mackie Control?

I sÄ fall styr du inte inspelning (mer Àn att du kan starta inspelning) utan mer kontrollera hÀndelser i programmet.

Man kan vÀl se det som att den anvÀnds istÀllet för att anvÀnda mus och tangentbord.

Tex trycka pÄ play, höja och sÀnka volymer pÄ kanaler, kontrollera/spela in plugin instÀllningar osv.

NÄgon som har en bÀttre förklaring fÄr gÀrna fylla i/rÀtta mig.

Postat

Apogee ljudkort Àr fullt integrerade med Logic M.a.o Dom kan styras direkt i logic utan att behöva gÄ via annan mjukvara för att tex. Byta ingÄng , SÀnka preampen etc etc .

Kan du utveckla det dÀr lite mer? Har anvÀnt ett apoge duet tillsammans med Logic 9 ett bra tag nu, men har aldrig stÀllt in ingÄngsnivÄer eller liknande inuti Logic. Utan det har gjorts pÄ sjÀlva ljudkortet eller i maestro. Finns det nÄgot annat bÀttre sÀtt som jag inte kÀnner till?

Postat

Ok,sÄ dÄ kommer en sÄdan vÀl till pass vid mixning sen? För smidighetens skull.

Postat

Jag tror det finns de som gillar att köra med control surface och de som klarar sig lika bra utan.

Är nog mer tycke och smak. Fast Ă€r du helt ny sĂ„ kanske det Ă€r bĂ€ttre att börja utan? För att sedan köpa ett om man tycker man har behovet.

Finns sÀkert mÄnga Äsikter om detta, men personligen har jag aldrig kÀnnt nÄgot behov av ett control surface nÀr jag pysslat med musik. DÀremot tycker jag ett scrub/jog wheel (finns pÄ en del control surfaces) Àr oumbÀrligt nÀr jag hÄller pÄ med ljud och video.

Postat

En liten notis om kontroller sÄ provade jag runt en del innan jag till slut laddade ner AC-7 till iPad. Riktigt bra och billig, plus att man dessutom har en massa annan nytta med den. T.ex. extern skÀrm, midikontroller, GarageBand nÀr man Àr pÄ sprÄng. Sparar in mÄnga kronor.

Postat

Verkar absolut bra. Om man har en iPad 🙂

Vet inte om det var den eller nĂ„gon liknande jag testade till iphone. Funkade bra, men iphonen Ă€r ju pĂ„ tok för liten 🙁

Postat

Budgeten ligger pÄ max 6k. GÀrna billigare.

Jag vet inte faktiskt eftersom jag aldrig testat med kontroller. Men verkar smidigt pÄ nÄtt vis.

Postat

ok. det du fÄr tÀnka pÄ Àr att om du prompt vill ha en 19" ljukort Àr att det nÀstan automatiskt innebÀr fler in och utgÄngar, vilket du sjÀlvklart fÄr betala för. Och av din beskrivning sÄ tycker jag det verkar onödigt att betala för nÄgot du inte behöver.

Kontroller Àr inget du kommer fÄ med för 6000 (tror jag). Men kolla efter beggat hÀr och pÄ blocket.

Postat

Om man har ett ljudkort. Och sen ansluter man ex. en line6 pod till en ingÄng pÄ ljudkortet och frÄn en utgÄng pÄ ljudkortet tillbaka till poden. (s/pdif?)

Kan man pÄ detta sÀtt spela upp lÄten i logic och Àndra gitarr ljuden i efterhand. Eller finns det en annan smart lösning?

Postat

ProjectMix som kontrollenhet Ă€r ganska hyffsad. Överlag Ă€r det kortet vĂ€ldigt mycket prestanda för pengarna. Anledningen till att jag bytte det mot ett Focusrite Liquid Saffire 56 var att jag upplevde preamparna som dova. Jag fick alltid ett dunkelt ljud nĂ€r jag spelade in via den. Kontrollenheten fungerade bra och drivrutinerna var ocksĂ„ ok till Mac och Logic. TyvĂ€rr sĂ„ föll den pĂ„ ljudkvaliteten,

Postat

Men Àr min frÄga möjlig med extern gitarr "effektmodul" eller Àven extern kompressor/reverb etc?

Postat

Ja det Àr vÀl möjligt.

Men vet inte riktigt vad man skulle vinna pÄ det?

Ska du spela in den först med effekter frÄn Poden och sedan skicka ut den igen till poden för att lÀgga ytterligare effekter och in i datorn igen?

Eller spela in den rent och sedan ut till poden för effekter och sedan in igen?

Skulle gissa att det kan införa en del latency?

Sen finns det ju sjukt mycket bra pluggar som kan göra det lika bra ljudmÀssigt. Finns ju mÄnga gratispluggar och demopluggar man kan leka med.

Men det Àr bara testa och se vad du gillar bÀst.

Vilken pod har du tittat pÄ. Alla har ju inte spdif in. Men det ska ju gÄ lika bra med vilken analog out som helst. Om du vÀljer promixen finns det ju utgÄngar sÄ det rÀcker.

Postat

TÀnkte mest pÄ att man spelar in ett spÄr med gitarr och senare kanske man inte riktigt Àr nöjd med ljudet och vill Àndra i efterhand.

Har kollat pÄ Pod hd och pod hd pro. Vet inte riktigt skillnaden mellan dem egentligen?

Postat

Men skiljer det inte mycket pÄ ljudkvalitÚn mellan t.ex pod hd pro och om man anvÀnder ex pod farm?

Postat

Det vÄgar jag inte svara pÄ. Har aldrig testat alla och jÀmfört skillnaden.

Blir nog för dig att kila ner till musikaffÀrn och lyssna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.