Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänker som mixerracket t ex, där sitter ju lite olika prylar, mixerbord, kompressor, IEM-sändare och lite annat. Just nu är allt kopplat till en sådan där grenkontakt med switch på. Och alla prylar är på. När vi slutar spela stänger vi av via grenkontaktens switchkontakt, och likadant när grejorna ska igång igen.

Kan det vara skadligt på något sätt?

Annons
Postat

Så länge det är proppsäkrat med råge så skall det inte kunna hända något, men personligen skulle jag stänga av vissa enheter i viss ordning av gammal vana, aldrig ha på allt jämt utan bara de enheter man använder!

Man stänger tex gärna ner dator och slutsteg före mixerbordet osv av naturliga skäl...strömknäppar i monitorerna tex*

Postat

Det enda som kan skada, är om du startar monitorerna innan allt annat och glömmer stänga av dem först... Monitorerna (eller slutstegen, om man har passiva monitorer) alltid på sist och av först, med andra ord. I övrigt kvittar det.

Jag har 3 st grenuttag med switch; en till monitorerna, en till syntarna och en till resten av studioprylarna. Då kan jag exempelvis sitta med lurar utan att behöva ha monitorerna igång - och om jag pillar med mix eller klipp, så behöver inte syntarna vara igång.

Datorn är däremot alltid igång. 🙂

Postat

I mitt fall är det just själva mixerracket i replokalen. Just nu sitter där ingenting annat än just själva mixern, två IEM-sändare, en hörlursförstärkare och en kompressor. Allting är alltid "på" och jag stänger då av/på allting via en grenkontakt. Vi har inga högtalare inkopplade, utan kör med lurar.

Så det är alltså ingen fara så länge vi inte har några högtalare?

Postat

Om lurarna sitter inkopplade, så är det kanske bra att för säkerhets skull skydda dem också genom att stänga hörlursförstärkaren först och starta den sist, men jag tror inte att det är lika stora risker med lurarna som det är med högtalare...

Postat

Fast nu när jag tänker efter... De enda lurarna som sitter inkopplade är ju de i IEM-mottagarna. Och dom går ju på egna batteri och är garanterat avstängda mellan varven. Glömmer man stänga av så dör ju ändå batteriet efter några timmar 🙂

Postat

Har kört att stänga av ljudkort, monitorer, och en del annat på grenswitch nästan hela mitt studio-liv. Inget har pajjat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.