Jump to content
Annons

Fender Squier Classic Vibe Stratocaster?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Är sugen på en strata igen, men de lite bÄttre nya jag testat, som tex american standard har haft vÄldigt tunt sound jÄmfört med min telecaster american standard. Har fått fram att Delta Tone mickarna som jag har på min tele, och som Även satt på stratorna togs bort år 2000, nu har de nån annan variant med sÄmre tryck som inte jag gillar i alla fall. har Även lÄst att Delta Tone har en högre outpot Än typ de flesta singelcoil, min tele har betydligt högre output och drag Än tex texas special mickarna som anses ha bra drag. Jag skulle teoretiskt kunna köpa en american standard strata och köpa till Delta Tone mickar, såna finns att köpa Än... Men det blir för dyrt för mig.

Undrar nu om nån testat en Squier Univibe strata? Jag har hört på ett par håll att de ska va ini h-e fina. En sån i grunden, sen kunde man byta till Delta Tone utan att bli helt ruinerad. Men efter att ha kollat lite verkar de låta svinbra med de mickar de har... Thomann har ljudprov på dem, på rock Är det rejÄlt med vrÄk... De finns som 50-talsmodell

http://www.thomann.de/se/fender_squier_classic_vibe_strat_50s.htm?sid=e0c698efe27dc8ad7afdd86caaed12b0

Och 60-tal. Den har Ännu mer vrÄk låter det som. Är det olika mickar?

http://www.thomann.de/se/fender_squier_classic_vibe_strat_60s.htm

HÄr Är en bra demo, låter bra som fan, bara han slutar snacka. Han sÄger att mickarna Är tystare Än alla fender, tex amerian standard han testat. Jag har också tyckt nya fender jag testat har varit surriga o usla

Han spelar med både rent o dist...

60-tals....

Fender hemsida

http://www.fender.com/en-SE/products/index.php?bodyShape=Stratocaster%C2%AE&section=guitars&brand=Squier&series=Classic+Vibe&subBrand=Squier%C2%AE+Guitars

Mickarna heter lika på 50 o 60 talsmodellen. Det kanske bara Är greppbrÄdan som skiljer?

Edit: Mickarna heter inte lika, de heter Alnico 3 och Alnico 5

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här verkar det framgå att det är lite hottare mickar på 60-talsmodellen med rosewoodbräda. Men en skriver att det inte spelar nån roll om man spelar genom en rörstärkare och med en fuzz eller tubescreamer.

http://www.strat-talk.com/forum/squier-strat-forum/19017-squier-classic-vibe-50s-60s-stratocaster.html

Nån skrev att Fender själva borde gjort en sån här gitarr för länge sen, en Squire för drygt 3000 ska alltså vara bättre än en äkta Fender... Jag ska fan åka o testa i morrn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en snubbe som har både 50, 60- classic vibe och äkta strata, spelar på alla tre. Han tycker den Squiern är den bästa gitarr han spelat på oavsett pris.

Sopar man på med full gain och distboxar tror jag 50-talsmodellen kan låta ännu bättre än 60-talaren. Han har alla tre stratorna ostämda på samma sätt...

Det här är nog typiska gitarrer som kommer att öka i pris eftersom de får så extremt bra kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

har bara kollat squier´s basar i vintage modified och classic vibe serien och båda har fått bra kritik men classic vibe ska vara lite bättre.

självklart så ska du ju åka och testa. om båda modellerna finns på samma ställe så är det ju perfekt.

vet ej vad som skilljer 50 och 60 modellerna på fender, gibsons 50 hade ju tjockare hals så det kanske är lika på fender att 60 har tunnare, plattare hals.

berätta vad du tyckte när du testat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog en vända till Gävle o 4sound i morrn. Sist jag var där sa de åt mig att testa dem, men det tog jag knappt på allvar. Nu ska jag nog byta in min Tascam channelstrip som jag inte gillar alls.

En kommentar på nätet jag läste var att han testat först två ex han inte gillade, men ex nr tre var helt underbar. Så det kan säkert skilja en hel del på likadana gitarrer. Jag gillar lönnbräda så det kan bli en 50´s. Men det känner man ju när man testar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare som nyss köpte en. Den här ett riktigt skönt sound men den nyper strängen vid 14:e band som en del mex-strator gör. Riktigt störande. Oavsett hur välinställd den är avbryter den bends vid 14:e band. Se till att testa, detta är ett ökänt problem på billigare fender guror. Jag håller inte medborgare att minkarna låter bättre än en amerikansk strata då ja har en självklar och testat en del. Den ger ett hetare sound men inte lika mycket mångsidigt på det cleana soundet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en Tele Classic Vibe för ett par månader sedan, för det priset kändes den mycket & har läst väldigt många positiva åsikter om den här serien på nätet. För positiva egentligen, en gura för 3000 borde inte vara lika bra som en för 10-15000 kr. Och är väl inte det heller, vet inte hur den låter inkopplad men bara så där på hur den kändes så var det väl inget fel på den. Blev nästan köp för min del men sen tänkte jag att det skall jag inte innan jag har haft tid att prova en deluxe och känna skillnaden själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en god idé, Nilsson - själv är jag lite lat när det gäller sånt men det har också straffat sig ibland. Jag har nog för övrigt aldrig handlat av en gitarrdealer som varit helt ärlig så det brukar löna sig att vara lite på sin vakt. Man ska inte inbilla sig att de vill vara kompisar med en även om det finns en del som försöker köra den grejen, det är pengar som gäller... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att verkligen brovbenda hela greppbrädan har jag egntligen bara gjort om jag verkligen gillat gitarren när jag börjat provspela så jag känt att jag velat köpa den. Och det har inte hänt på över tio år. Jag har egentligen bara haft tre gitarrer jag spelat på, började med en Gibson SG Firebrand, sen en Fender Strata från 1971, den var min enda gitarr i kanske 25, 30 år, nu är det telecastern seb 10 år. Är inte nån av de här Squierna så att de känns lika rätt struntar jag i det hela. Det finns lite annat jag skulle behöva också, som jag kan byta in channelstripen mot. En DB SUB 15 tex... Fast de kostar uppåt 10 lakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var till 4-Sound Gävle idag. Sist jag var dit hade de flera olika ex både strat o tele, nu hade de inte nån, de sålde som fan av dem, 50´s modell av strata var den som flest ville ha sa de. Jag fick ett bra pris på en ny DB Technologie SUB 15 så jag beställde en sån i stället. Gav fan i det med Squier-strata helt. De skulle ta hem en sunburst 50´s i alla fall, det var den enda som gick att få tag i, det är en j-a rusning efter dem. Men jag får nog vänta tio år till innan jag kan börja fundera på att utöka gitarrarsenalen....

En sån här "gitarr" blev det alltså.

http://dbtechnologies.com/index.php?id=22&L=0&tx_amdbt_pi1%5Bcategory%5D=4&tx_amdbt_pi1%5Bproduct%5D=13

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson,"Fender Delta system" tror jag syftar på potarna, inte mickarna.

Om man köper ett delta system får man No-Load pot/ar som vid 10 bypassar tonkonkontrollerna helt.

Det blir lite mer output och diskant. Ungefär samma effekt kan fås om man klipper av/ kopplar bort tonkontrollerna och motstånd.

Om mickarna på de gitarrer som förinstallerades med Delta system var lite heta, så borde det inte vara svårt att hitta liknande output bland utbudet idag billigt.

Här är en bra guide för delta system:

http://www.premiergu...tem_Part_1.aspx

"Turning Fender’s 250k no-load potentiometer to 10 removes it and its capacitor from the circuit, increasing the output and brightness of any pickups attached to it."

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson,"Fender Delta system" tror jag syftar på potarna, inte mickarna.

Om man köper ett delta system får man No-Load pot/ar som vid 10 bypassar tonkonkontrollerna helt.

Det blir lite mer output och diskant. Ungefär samma effekt kan fås om man klipper av/ kopplar bort tonkontrollerna och motstånd.

Om mickarna på de gitarrer som förinstallerades med Delta system var lite heta, så borde det inte vara svårt att hitta liknande output bland utbudet idag billigt.

Här är en bra guide för delta system:

http://www.premiergu...tem_Part_1.aspx

"Turning Fender’s 250k no-load potentiometer to 10 removes it and its capacitor from the circuit, increasing the output and brightness of any pickups attached to it."

Menar du att inte jag vet vad mickarna heter på min tele?

Det är lite förvirrande det där, då både mickarna (fram till år 2000) och tonkontrollerna hette Delta Tone.

Här är en recension på Delta Tone mickar:

http://www.harmonycentral.com/reviews/210141

Och här, ungf mitt på sidan finns Delta Tone mickar, både till tele och strata, det går att beställa dem genom tex 4Sound.

http://www.guitarden.com/parts-archive/fender1.html

Knepigt nog verkar inte så många känna till dem. Texas Special låter riktigt fesigt tunt i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men säljs verkligen bara deltamickarna utan "250k no-load tone pot" i butik?

I din nedre länk så är ju Delta no-load poten inkluderad.

Texas special är lite hetare med inte lika diskantig som vanliga stratamickar.

Prova en annan diskantigare het mick och du skulle kanske få samma resultat när de används tillsammans med no-load poten. Du har väl no-load pot i din gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men säljs verkligen bara deltamickarna utan "250k no-load tone pot" i butik?

I din nedre länk så är ju Delta no-load poten inkluderad.

Texas special är lite hetare med inte lika diskantig som vanliga stratamickar.

Prova en annan diskantigare het mick och du skulle kanske få samma resultat när de används tillsammans med no-load poten. Du har väl no-load pot i din gitarr?

Tonkontrollen följer nog med setet.

Vanliga stratamickar, vad är det?

På min tele finns det ingen noload tonkontroll, jag har satt dit en tredje mittmick, och bytt ut tonkontrollen mot en balanskontroll som steglöst kopplar in stall eller mittmicken. Men det är samma drag i de två orginalmickarna nu som det var när den tonkontrollen satt där.

Så här är det: Texas Special är tunn i jämförelse med Delta Tone mickar, inte tvärtom. Men att få någon att fatta det tror jag inte går, om inte det är en som har en Strata eller Tele med Delta Tone mickar. Jag kommer ihåg att det stod "Delta Tone Pickups" på klisterlappen som på¨nya Fender sitter på plektrumskyddet.

Jag såg nu nånstans att Delta Tone mickarna nu sitter på de som heter bara Standard, eller om det var American.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en polare som nyss köpte en. Den här ett riktigt skönt sound men den nyper strängen vid 14:e band som en del mex-strator gör. Riktigt störande. Oavsett hur välinställd den är avbryter den bends vid 14:e band. Se till att testa, detta är ett ökänt problem på billigare fender guror. Jag håller inte medborgare att minkarna låter bättre än en amerikansk strata då ja har en självklar och testat en del. Den ger ett hetare sound men inte lika mycket mångsidigt på det cleana soundet!

Detta är ett ökänt problem på många gitarrer som har 7.25"-radie på greppbrädan, inte bara billigare varianter. Gitarristerna körde väl inte så mycket med overbends ovanför 12:e bandet på 50-talet helt enkelt.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett ökänt problem på många gitarrer som har 7.25"-radie på greppbrädan, inte bara billigare varianter. Gitarristerna körde väl inte så mycket med overbends ovanför 12:e bandet på 50-talet helt enkelt.. 🙂

Fast de här Squirerna har 95" radie...,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonkontrollen följer nog med setet.

Vanliga stratamickar, vad är det?

På min tele finns det ingen noload tonkontroll, jag har satt dit en tredje mittmick, och bytt ut tonkontrollen mot en balanskontroll som steglöst kopplar in stall eller mittmicken. Men det är samma drag i de två orginalmickarna nu som det var när den tonkontrollen satt där.

Så här är det: Texas Special är tunn i jämförelse med Delta Tone mickar, inte tvärtom. Men att få någon att fatta det tror jag inte går, om inte det är en som har en Strata eller Tele med Delta Tone mickar. Jag kommer ihåg att det stod "Delta Tone Pickups" på klisterlappen som på¨nya Fender sitter på plektrumskyddet.

Jag såg nu nånstans att Delta Tone mickarna nu sitter på de som heter bara Standard, eller om det var American.

Ja det var dumt att skriva vanliga stratamickar, för vad innebär det?

även lite hetare mickar sitter ju på vanliga modeller såklart.

Bläddra ner på denna sida för att se spec på Deltamickarna jämfört med Texas specials.

http://www.strat-tal...delta-tone.html

Deltamickarna är något överlindade mickar och den effekten förstärks ytterligare om man använder hela fender delta tone systemet med no-load potten.

Kika på Ebay, där finns garanterat separata deltamickar eller hela plekskydd med deltamickar som folk vill sälja till bra pris.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå no-lode tonkontroll... På de få strator jag haft förr har jag kopplat ur de två konkontrollerna till hals och mittmick. Det höjer både volymen och diskanten aningen, speciellt halsmicken får ett trevligare ljud då. Det var Claes Yngström som tipsade om det för länge sen. Jag brukade ändå alltid ha tonpottarna på fullt. Ville jag ha dovt nån gång använde jag wahwah till det.

Korkat av Fender att sluta med Delta Tone mickarna. De låter så j-a bra. Fett men inte överlindat, inga problem att få Spotnicks/Shadows ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: Dom stratorna lät riktigt fint, speciellt på rock! Jag som precis köpt strata pungade ut lite mer och slog till på en Classic Player 50s, fast Fender då. Närmare bestämt en sådan här: http://www.thomann.d...strat_mn_sg.htm .

Jag har tydligen vad som kallas "3x American vintage Strat single coil staggered pickups" på min, och när ordet American är med i något av fenders produkter måste det vara bra, right? Men jämför man dom stratorna vs. min på rockklippet, låter inte min dassigare? Eller är det bara jag som tycker det? Kan väl iofs bero lite på vem som spelar och hur dom har spelat in, eller? Vad tycker du?

Johan

Edit: Jag menar inte att jag är missnöjd, snarare tvärtom, skitgo att spela på, och jag tycker den låter gött, men man blir ju lite ledsen om en Squier för halva priset sopar mattan med den.

Redigerat av Jooiie
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma 57/’62 vintage-style single-coil mickar som på den hÄr?

http://www.fender.com/en-SE/products/search.php/?partno=0141102303

Såna satte jag på en strata en gång och blev besviken på att det var tunt.

Men enl Thomann så heter de ju inte så, och ljudprovet lÄtt fett oxå på rock.

Om det Är din första strata kan det ta ett tag innan du vÄnjer dig vid den och hittar ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det 57/62 mickar, det är faktiskt exakt den modellen, jag har bara i den andra färgen Shoreline Gold.

Ang. stärkare så har jag ingen ordentlig ännu, ska köpa en efter jul hade jag tänkt. Har planerat att köpa en Vox AC15 eller en Bllues Junior 3, vad tycker du? Just nu spelar jag (tyvärr) på en Vox modellingförstärkare..

Och du har rätt, det är min första strata!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det 57/62 mickar, det är faktiskt exakt den modellen, jag har bara i den andra färgen Shoreline Gold.

Ang. stärkare så har jag ingen ordentlig ännu, ska köpa en efter jul hade jag tänkt. Har planerat att köpa en Vox AC15 eller en Bllues Junior 3, vad tycker du? Just nu spelar jag (tyvärr) på en Vox modellingförstärkare..

Och du har rätt, det är min första strata!

Då föreslår jag att du byter mickar. De är verkligen tunna och surriga, noll häng. På min gamla strata hade jag Lace Sensor mickar och midboostelektroniken från en Claptonstrata, de hade Lace Sensor gold mickar förr. Sen fick jag ett idiotryck att jag inte ville ha nån elektronik eller nåt, och mickarna skulle vara "äkta gamla som man kan se polerna på" tyckte jag. Så jag annonserade ut hela plektrumskyddet med mickarna färdigkopplade, fick dem sålda samma dag till en kille som lirade coverband och hade en Claptonstrata som förstagitarr och en Squier som reserv, han satte mina mickar på Squiern. Han blev överlycklig...

När jag testade mina 57/62 mickar trodde jag först stärkaren gått sönder, att tex en glödtråd i nåt rör slocknat. Jag lovar att jag grät när jag insett vilken idiotgrej jag gjort. Jag sålde mickarna igen med grov förlust och skaffade två nya Lace Sensor Gold och till stallet en Fender Noiseless Hot. Sen blev det drag i gitarren igen.

På nuvarande telcastern har jag satt dit en tredje mittmick, det är en normal output noiseless, tycker den är bättre ändå än den noisless hot jag hade på stratan.

Idag blev jag så sugen att testa Squier 50´s som de tagit hem på 4Sound att jag for dit 7 mil och testade den. Jag åkte hem utan... Den kändes sjäkligt skön att spela på, svajet kändes kanon, och då var den helt ojusterad. Men trycket i mickarna var alldeles för tunt i jämförelse med min tele. testade i först en Blues Junior, noll dist med full gain o Fat-knappen nertryckt. Testade sen en likadan Hot Rod som min egen. Med min egen tele får jag mer truck o häng utan extra-crunschknappen nertryckt än med Squiern o knappen nere, dvs max dist man kan få utan distboxar.

Jag hade nog velat ha den ändå, och bytt till Delt Tone mickar, men va fan... Den kommer aldrig att bli lika bra som min Tele med Delta Tone-mickar.

Skaffa Delta Tone, Lace Sensor Gold eller Fender Noiselss så får du nog en fruktat bra gitarr. Om jag skulle skaffa ett set Noiselss skulle jag ta det som inte har extrahot stallmick. Det finns ju singelcoil med högre output ändå än mina förslag, men då låter det inte Fender längre, och inte gibson humbucker heller. Med tex noiseless kan man spela med dist ala Clapton eller Pink Floyd, samtidigt som man kan få rent snyggt ljud ala Dire Straits elle Shadows.

Edit: Det här är ju tycke och smak, en del gillar säkert 57/62 bäst. Såg nån också som skrev att han tyckte Delta Tone var rena skiten...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...