Jump to content
Annons

MĂ€ta kontrollrum med FuzzMeasure


cwc

Recommended Posts

Hey!

HÄller just nu pÄ att försöka mÀta upp kontrollrummet inför akustikbehandling och har valt att jobba med programmet FuzzMeasure som finns för gratis nerladdning (30 dagars trial) hÀr:

http://supermegaultr...ts/FuzzMeasure/

Till detta anvÀnder jag en Behringer ECM8000 mÀtmick placerad i sweetspot pekande mittemellan monitorerna.

Programmet Àr instÀllt pÄ att visa 1/48 Octave Smoothing efter anvisningar hÀr pÄ forumet...

Detta Àr vÀrdena som jag fÄr efter mÀtningen:

post-14852-0-62134100-1322041560_thumb.png

post-14852-0-48896100-1322041584_thumb.png

post-14852-0-22659200-1322041607_thumb.png

Har problem med att lÀsa av kurvorna, förstÄr i princip ingenting trots att jag har (!) letat runt i forumet och googlat till förbannelse...

Undrar nu förstÄs om nÄgon vÀnlig sjÀl dÀrute vill hjÀlpa mig förstÄ hur detta funkar och kanske kan vi tillsammans skapa en sÄn dÀr trÄd dit vilken vi alla kan hÀnvisa nÀr nya newbies dyker upp och frÄgar om detta!

Mycket tacksam för hjÀlp/Fred

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Tips:

Flytta micken sÄdÀr tre decimeter framÄt / bakÄt respektive vÀnster/höger och gör om mÀtningarna.

Skiljer det sig mycket sÄ berÀttar det att rummet har "spÀnnande" akustik och att du inte skall fundera för mycket över exakta resultatet.

Den hÀr typen av mÀtningar ger bara grova riktlinjer om rummet inte redan Àr ganska sÄ vÀl ljudbehandlat.

// Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tips:

Flytta micken sÄdÀr tre decimeter framÄt / bakÄt respektive vÀnster/höger och gör om mÀtningarna.

Skiljer det sig mycket sÄ berÀttar det att rummet har "spÀnnande" akustik och att du inte skall fundera för mycket över exakta resultatet.

Den hÀr typen av mÀtningar ger bara grova riktlinjer om rummet inte redan Àr ganska sÄ vÀl ljudbehandlat.

// Gunnar

Det Àr de grova riktlinjerna jag behöver sÄ jag kan börja planera akustikbehandlingen...

just nu sÄ finns det ingen behandling i rummet alls, sÄ gott som helt tomt förutom kontrollbordet och en fÄtölj som jag inte orkar bÀra ut ur rummet...

Vad jag antar att man kan lÀsa ut av mÀtningen Àr att mellanregisterresponsen Àr vÀldigt hög medan basen lyser med sin frÄnvaro. Basen Àr dock ingen överraskning dÄ jag har ett par Event Alp 5 monitorer utan sub vilket ger en ganska klen bas men mellanregistret mÄste jag behandla bort pÄ nÄgot sÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

frekvens kurvan:

hÀr ser man hur jÀmn frkens det Àr och vika frekvenser som gÄr upp och ner.

dessa Àr viktigare att kolla pÄ för att kunna ÄtgÀrda rummet:

vatten fall:

dÀ ser man hur lÄng efterklang det Àr pÄ olika frekvenser. om det Àr stÄende vÄgor i basen sÄ har dom oftast lÀngst efter klang eller grov dip(nergÄng i frekns kurvan) beroende pÄ om man mÀter i nod(starkt omrÄde) eller antinod(svagt/fasutslÀckt)

man kan Àven se skillnad pÄ rums releterade problem och och frekvenser som har med högtalar placering(sbir). en vanlig dip har jÀmn avklingning, en dip som har med högtalar placering ser anorlunda ut, ofta kan man se det genom att det först Àr dip för att sedan bli liten pik och sedan klinga av.

TR(reverb tid):

visar efterklang och hur jÀmn efter klang det Àr i rummet.

i ett mix rum 300ms men i mindre rum runt fÄr man ofta 150-200.

ett dÄligt akustikbhandlat rum, ofta med för mycket tunn porös absorbeing kan ha under 100ms frÄn mellanrgister och uppÄt men vÀldigt lÄng TR i basen. det vill man altsÄ undvika.

ETC:

ser ut sÄr hÀr:

http://www.gearslutz...786-post45.html

reflektioner i rummet och hur starka dessa Àr över tid i förhÄllande till direktljudet(frÄn högtalre till mick)

man vill dempa reflektioner och att dom tapar i db jÀmnt aviklingande över tid.

de första reklktionerna bör inte va satrkare Àn -20db lÀgre Àn dirktljud.

ett exempel kan vara att man ser en stark pik efter nÄgra MS(millisekunder), dÄ vill man dempa(porös absorbering) eller ledabort med vinklad yta(exempelvis som sidovÀggar i RFZ kontrollrum) denna.

kan man översÀtta ms till lÀngd mÄtt och och mÀta sig fram till vilka ytor som kan vara relataredar till problemen. altsÄ lÀngdmÄtt frÄn högtalre till reflektonsyta och tillbaka till micken(lyssningspossition)

hÀr man man omvandla MS till lÀngdmÄtt baserart pÄ ljudetshastigthet.

http://www.sengpiela...r-soundpath.htm

EDIT:

mÀt med en monitor och micken ska va vinklad 70-80grade(90 grder Àr upp mot taket och 0 mot högtalarens acoustic axis).

http://www.gearslutz...ic-ceiling.html

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tackar tackar Adrumdrum, det var precis detta jag ville veta 🙂

Blir att plugga ordentligt ikvÀll dÄ!

NĂ„gra spontana tankar om kurvorna?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...