Jump to content
Annons

Sångljud utan micscreen.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har i flera år haft en micsreen från Thomann runt min TLM102. Har nyligen kommit på att den sabbar ljudet, den stjäl diskant och boostar lowmid, det låter fasfel mm. Utan skärmen trivs jag betydligt bättre med micken, mkt mer lättsjunget. Vad säger ni om sångljudet nu?

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-vind-f-r-v-g-1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här kommer Musikpolisen!!!

Har Du tänkt på att introt påminner väldigt mycket om Per Gessles Segla på ett moln?

Har för mig att det är den jag menar, från någon av hans gamla demoskivor. Har inte spotify här nu, så kan inte kolla.

Det var det första jag tänkte på när jag hörde.

(Fast det kanske inte var det Du frågade efter....) 😉

/Hasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer Musikpolisen!!!

Har Du tänkt på att introt påminner väldigt mycket om Per Gessles Segla på ett moln?

Har för mig att det är den jag menar, från någon av hans gamla demoskivor. Har inte spotify här nu, så kan inte kolla.

Det var det första jag tänkte på när jag hörde.

(Fast det kanske inte var det Du frågade efter....) 😉

/Hasse

Det finns nog tusen låtar som går på de ackorden, Like a hurricane med Neil Young tex. Men melodin är nog helt min egen. Det är nog omöjligt att göra låtar där inte grundackorden redan finns i en massa låtar. Inget är nytt under solen har jag hört. Det här är en låt som funkar bra när man redan spelat sex, sju råare låtar med dunder och brak.

Det är sångljud och röst jag har ständig ångest över. Jag har nog sjungit den här 500 ggr för att öva den. Nu sjöng jag den i ett svep, jag fick ta om sista strofen ett par ggr för att få samma retardation som på gitarren, annars gick det på en tagning. Är det inte hundra överallt får det vara så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att jobba med mindre reverb på sången, det blir mer närvaro, du har en röst med karaktär så försök låta den ta plats. Lyssna på Cash´s American III och Petty´s låt Wont Back Down, bra referens för en låt som din. Munspelet kan nästan läggas med lite mer reverb så det hamnar lite längre bak i mixen. Rösten är det som ska dominera. Försök att inte dämpa din ångest med reverb ☺️ gör tvärt om och bekämpa den. Du kan också lyssna på Tom Petty´s Wildflowers som är producerad av Rick Rubin, han använder knappt någon reverb alls utan fokuserar på närvaro, panorering, kompression osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att jobba med mindre reverb på sången, det blir mer närvaro, du har en röst med karaktär så försök låta den ta plats. Lyssna på Cash´s American III och Petty´s låt Wont Back Down, bra referens för en låt som din. Munspelet kan nästan läggas med lite mer reverb så det hamnar lite längre bak i mixen. Rösten är det som ska dominera. Försök att inte dämpa din ångest med reverb ☺️ gör tvärt om och bekämpa den. Du kan också lyssna på Tom Petty´s Wildflowers som är producerad av Rick Rubin, han använder knappt någon reverb alls utan fokuserar på närvaro, panorering, kompression osv.

Tack för input! Jag har testat med att ha sången nästa torr också, nu blev det så här. Att ta beslut om sin egen röst är svårt tycker de flesta. Ska testa att göra om det torrare. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...