Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Idag är det ju väldigt vanligt med att band ger ut skivor på egen hand i såväl digital som fysisk form. Vad krävs om man vill göra detta på ett någorlunda seriöst vis? Finns det någon litteratur över allt man behöver tänka på? Behöver man starta en egen skivetikett? Behöver man kunna driva företag och ha en bokföring kring eventuell försäljning. Hur funkar NCB-avgifter mm.?

Någon som själv gjort detta?

Tack!

Annons
Postat

Enklaste sättet är att gå med i Musikerförbundet, de har distribution som man kan använda även om man har vanlig A-skatt, annars behöver du registrera enskild firma (är jag NÄSTAN helt säker på). Well, du kan ju ge ut en skiva utan distributör också, men då får du svårt att nå skivbutiker. Enbart digital distribution är däremot både enkelt och billigt, det finns företag som inte ens tar någon startavgift. Man behöver anmäla allt man ger ut till ncb, det kan man göra smidigt digitalt från deras hemsida och precis som Gitarrnilsson säger är det en fördel om man skrivit sin egen musik, då kan man pressa upp till 1000 exemplar utan kostnad.

Postat

Enklaste sättet är att gå med i Musikerförbundet, de har distribution som man kan använda även om man har vanlig A-skatt, annars behöver du registrera enskild firma (är jag NÄSTAN helt säker på). Well, du kan ju ge ut en skiva utan distributör också, men då får du svårt att nå skivbutiker. Enbart digital distribution är däremot både enkelt och billigt, det finns företag som inte ens tar någon startavgift. Man behöver anmäla allt man ger ut till ncb, det kan man göra smidigt digitalt från deras hemsida och precis som Gitarrnilsson säger är det en fördel om man skrivit sin egen musik, då kan man pressa upp till 1000 exemplar utan kostnad.

Distrubition genom Musikerförbundet? Jag hade nog inte ens tänkt försöka få distrubition på CDn, eller de två CD vi kanske ska pressa. Var distribuerar de skivorna? Hur? Var? Vem? Låter ju mkt intressant...

Postat

Musikerförbundet har sedan något år tillbaka tjänsten Union Distribution (UD) som gör skivorna tillgängliga för samtliga skivbutiker genom Grammotex. Det är en kanal, men man får stå för marknadsföringen själv.

Postat

ska man köra hela det racet med distro själv via grammotex och förlag osv så kostar det och krav på företag, glöm det...

Att ge ut en egen skiva, duplicera i ett par hundra ex hos nån billig snubbe/firma finns massor med bra deals, skicka 2 till grammofonarkivet + 2 till arkivet för ljud och bild och stimanmäl + ncb givetvis allt gratis under 1000 ex, skicka till radion men till rätt person och detta tar tid att förklara för det är en massa parametrar och omständigheter som måste passeras och komma förbi och vanligtvis ändå inte ge något så det skiter jag i att förklara här...lägg ett 10-tal i några skivbutiker och ge bort i promotion för spelställen och kom ut och spela det är där man säljer skivor om man inte är kändis idag...myspace osv osv...

Postat (redigerat)

Myspace tappar rejält tror jag, det är så krångligt att folk inte orkar med det. Soundcloud tar över en hel del från Myspace.

Soundcloud, Facebook, Twitter, Youtube, Songkick tillsammans med Onesheet är det nya Myspace imo: http://onesheet.com/dicklundberg

Nu blev det kanske lite OT men kände mig tvungen att replikera på Guitar Nilsson.

Av det jag testat hittills så är det enbart Youtube som funkar på alla prylar.

-Myspace funkar inte på mobilen eller min Ipod. På jobbet funkar det inte heller.

-Inte heller Onesheet funkar trots att det är ett Youtubeklipp som ligger där (funkar på Ipod dock) men men kan bara ha ett Youtubeklipp på sidan såvida man inte vill ha klippen i rullgardiner/undermenyer.

-En kompis bad mig lyssna på hans Soundcloud-musik. Funkade inte i mobilen. Dessutom verkar dom ha avbrott lite då och då, eller?

Jag har visserligen inte avslutat mina Myspace och Onesheet konton, men efterssom Youtube verkar ha ansträngt sig för att det ska funka på mobiler så har jag detta som hemsida numera.

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)

Hejhopp.

1- Spela in valfritt antal stycken

2- Mixa/mastra

3- Design/foto på omslag/booklet (obs, om du skippar booklet så kan du komma ner i pris endel)

4- betala ncb-avgift (om du inte enbart har eget material kan den summan hamna på mellan 5-9000 kr)

5- gör beställning hos önskat tryck-/presseri (tryckning och pressning brukar ta 2-4 veckor) En lämplig första upplaga kanske kan vara 1000 ex, då det inte blir särskilt mycket billigare att göra, låt säga 500 ex...

6- Invänta plattorna (kanske börjar förbereda för att skicka ut på iTunes, spotify osv. beroende på önskemål, lägga upp på soundcloud, förbereda pressrelease, kanske afficher och sånt...

7- När plattorna kommer, skicka ut för recension (tillsammans med en klatchig text som beskriver just varför man inte får missa denna musik).

8- Skicka till Sveriges radios gramofonarkiv, Kungliga biblioteket och till andra...

Om man vill ha med EAN-kod (streck-kod), så har jag för mig att man måste ha företag eller motsvarande.

Sen kan du ju komma på en fräck label för din skiva (kolla bara med PRV att du inte gör intrång på nåt registrerat namn).

När ovanstående "flyktiga och lättvinnliga" uppgifter är utförda så kommer den enda riktiga möjligheten till skivförsäljning... Lira!!! (som Florian också sa i något inlägg ovan).

Lite grovt räknat;

Inspelning; ??? kr (om man gör det själv är insatsen tid...)

Mixning; samma som ovan...

Layout; gör man det själv så... annars kanske runt 10 000?

Tryckning/pressning av 1000 ex (digifile(fyrsidigt), utan booklet) ca 10 000

NCB; 5-9000 kr

Promoex för utskick och porto (kanske 1500 kr).

Mvh

Magnus, med reservation för att jag missat nåt i inlägget ovan, men tror jag fått med det mesta...

PS. Varför inte lägga ut smakprov även på Titanic... jag menar, myspace också? Det är väl bättre att det hörs på så många ställen som möjligt. Gör bara tydlig hänvisning till den sida som du mest frekvent uppdaterar DS.

Redigerat av Umemagnus
Postat

ncb köstar inget om man inte har covers etc....

precis, men då måste verkligen alla låtar på plattan vara eget material, och att man ger ut det själv.

Postat

precis, men då måste verkligen alla låtar på plattan vara eget material, och att man ger ut det själv.

ja och det var så jag tolkade TS fråga...

vad gäller covers/andras material så får man spela det live hur mycket som helst utan problem men aldrig ge ut det på phonogram/dvd utan tilstånd och $$$...i fall någon spelar in det på video och lägger upp på tuben vet jag inte ärligt talat, har för mig att det inte är problem men man vet aldrig, I Frankrike kunde jag inte se vissa klipp som går att se här i Sverige, censur mitt i Europa och det kommer bli värre snart***

Postat (redigerat)

Hejhopp.

[...]

Om man vill ha med EAN-kod (streck-kod), så har jag för mig att man måste ha företag eller motsvarande.

[...]

Bra och matnyttigt inlägg men EAN-kod kan du skaffa via (exempelvis) Musichelp (mot en lite avgift) även som privatperson. De tillhandahåller även ISRC-koder.

Saxat:

För att kunna lägga in era alster i vårt system behöver ni en ISRC-kod samt en EAN-kod. Vi har riktat in oss på små och medelstora skivbolag men tar naturligtvis även emot privatpersoner, föreningar och företag. Musicbase gör ingen som helst konstnärlig bedömning av er musik, utan alla är välkomna!

Man köper alltså loss en EAN-kod (195 kr + moms [juni 2010]). ISRC-koderna är gratis.Vad man däremot behöver är ett katalognummer som jag antar man får från STIM. Det var så jag gjorde i alla fall.

@suprapappa: bra tråd som jag tror kan växa om fler delar med sig av sina tips 🙂

Vänligen,

CHAE

Förtydligande: citatet i sig sa inte så mycket inser jag nu. Fixade till det.... Totally my bad 😑

Redigerat av CHAE
Postat

Hej!

Tack för alla svar. I vårt fall skulle det till 100% handla om eget material.

Sitter med 14 färdigmixade låtar som dock ännu inte är mastrade. Börjar känna att det kan vara klokare att släppa en platta med 10 låtar :-)

Troligen! Förut var jag alltid så att jag ville ha med så mycket som möjligt när man ändå skulle pressa men numera har jag lärt mig att det är bättre att göra en kort platta som är jäkligt stark och sitter ihop snyggt än att ta med allt man har bara för att man kan. Nu kanske alla era 14 spår är så jäkla bra att inte ett enda kan undvaras, men... what are the odds? 😉

Postat

Nog tycker vi att det är 14 jävligt bra låtar men som helhet är det nog bättre med färre. Känner mig rätt övertygad efter att hela helgen lyssnat igenom fantastiska RIval Sons alla 3 verk flertalet gånger....den senaste t.ex. har 10 låtar och klockar in på bara drygt 30 minuter och då vill man lyssna om från början. Vet inte när det hände senast.

Jag tror själv att CD-skivans speltid bidragit till musikbranchens "undergång". När man börjar göra skivor som är över en timme långa är det svårt att inte ha utfyllnad och jag tycker det har blivit så singel-orienterat. Skivor var mer jämn-bra förut 🙂

Lyssna gärna på tre smakprov på http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-sampleset/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.