peri Postat 18 november 2011 Postat 18 november 2011 Hej alla engagerade studiobyggare! Har följt diverse byggen hÀr och samlat pÄ mig en del tankat till mitt eget bygge. Jag har tidigare med lyckat resultat byggt en trumstudio i mitt förra kedjehus. Med ett flytande rum i rummet uppbyggt pÄ 75 mm markskiva kunde jag utan problem spela trummor dygnet runt. Nu har jag byggt ett separat hus pÄ tomten ihop med en carport. HÀr blir det en ca 25 kvm replokal/hobbystudio i ett o samma rum (genomtÀnkt beslut i det fallet), samt en entredel och förrÄd pÄ resten. Plattan Àr 36 kvm. Huset Àr byggt av de hÀr legobitarna av frigolit som vi sedan betongfyllt, 25 cm tjocka vÀggar. Plattan Àr en gjuten isolerad betongplatta av vanligt "villatyp" utan golvvÀrme. Gott om takhöjd, 2,40 vid yttervÀgg och ca 3,30 vid nocken. Taket har limtrÀbalkar i nock och utÄt. Stabil kÄk med stor massa alltsÄ! Det vikigaste Àr att isolera uttrÀngande ljud frÄn "livemusik", pÄ bÀsta möjliga vis. Har hygglig koll pÄ bÄde vÀggar, kablar, ventilation mm, men man börjar ju med golvet. Och det Àr lite svÄrt att göra om i efterhand... Nu mÄste jag ta ett beslut om hur jag ska bygga det flytande rummets golv. Första tanken var att anvÀnda 20 cm markskiva och bygga rummet pÄ detta. Dock verkar det som alla hÀr bygger flytande rum pÄ gummiklossar! Beror detta pÄ att markskivan som teknik Àr utklassad av gummipadsen? Vad Àr att föredra? Och var finns dessa pads, de bÀsta? Kuntze eller annan? Ska försöka fÄ upp lite bilder nÀr tiden medger... /Per
adrumdrum Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 om det Àr betong golv frÄn början sÄ Àr det bÀttre Àn alla dessa högresonata lÀttviktsgolv som man ser folk bygger i diverse trÄdar hÀr pÄ forumet. man ska undvika(inte bygga) trÀreglade golv och inte cavety(isolerade hÄl rum med isolering) golv tunna skivmaterial. Det Àven om det Àr pÄ tex u-boat floaters. gör man ett felaktigt golv sÄ kan det förvÀrra ljudisoleringen och bli som kroppen pÄ en akustik gitarr vid en ganska hög resonans rekvens och dÄ blir det raka motsatsen till vad man vill med ljudisolering. det ska va frikopplat frÄn befinteligt byggnad osv men det folk ofta glömmer Àr att det ska ljudisolera lÄgt i frekvens och bÄ hög db nivÄ. det bÀsta golvet Àr frera decimeter tjock solid betong platta flytandet pÄ spring-isolators. men ett alternativ kan vara: isolering med iso-pads golvspÄn gummimatta(eller iso-mat) trÀdgÄrdspalttor i betong gummimatta golvspÄn och slutligen 2 lagder demplimmad golvgips. vÀggarna och tak bör va 3 lager demplimmad gips eller 2 lager tjockare gips, stÄl reglar. luftspalten bör vara minst 200mm(100mm+100mm isolering) altsÄ frÄn baksidan pÄ gipen till nÀsta vÀgg, dvs 95mm reglar/iso och 100mm tomt. man rÀkna altsÄ med isoleringen i luftspalten. isoleringen ska va lÄg densitet tex isover piano. det viktiga Àr att man bygger med kontruktioner/material som har lÄg resonans, vilket bör vara ner mot 10hz(altsÄ under hörbartfrekvens omrÄde, om det ska bli bra ljudisolering.
wellness music Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Det Àr riktigt att man bör efterstrÀva att bygga en konstruktion med material som har en sÄ lÄg resonansfrekvens som möjligt för att erhÄlla bÀsta möjliga Rw och ju högre densitet i materialet dess bÀttre. NÀr man bygger ett golvbjÀlklag sÄ behöver man ta hÀnsyn till helheten och rÄdande förutsÀttningar. DÀrför Àr mÄnga gÄnger ett uppreglat bjÀlklag i trÀ en bra och enkel lösning för att uppnÄ fullgod böj och knÀckhÄllfasthet. En spÄnskiva (=limmat sÄgspÄn utan fibrer) vilande pÄ isopads Àr tyvÀrr helt förkastlig i detta sammanhang. Att bygga i trÀ gÄr alldeles utmÀrkt bara man gör det pÄ rÀtt sÀtt och inte bygger en innesluten lÄda utan dÀmpande material. / Björn
adrumdrum Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 Det Àr riktigt att man bör efterstrÀva att bygga en konstruktion med material som har en sÄ lÄg resonansfrekvens som möjligt för att erhÄlla bÀsta möjliga Rw och ju högre densitet i materialet dess bÀttre. NÀr man bygger ett golvbjÀlklag sÄ behöver man ta hÀnsyn till helheten och rÄdande förutsÀttningar. DÀrför Àr mÄnga gÄnger ett uppreglat bjÀlklag i trÀ en bra och enkel lösning för att uppnÄ fullgod böj och knÀckhÄllfasthet. En spÄnskiva (=limmat sÄgspÄn utan fibrer) vilande pÄ isopads Àr tyvÀrr helt förkastlig i detta sammanhang. Att bygga i trÀ gÄr alldeles utmÀrkt bara man gör det pÄ rÀtt sÀtt och inte bygger en innesluten lÄda utan dÀmpande material. / Björn nej dÀr har du tyvÀrr fel... http://www.gearslutz.com/board/7096974-post7.html Jon brandt skrev i en anan trÄd pÄ gearslutz att golvet bör ha en resonansfrekven ner mot 10hz(altsÄ under hörbart frevens omrÄde) och det gÄr inte att uppnÄ med trÀreglar i golvet. hÀr bygger dom skivor pÄ isopads: http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/629028-new-qds-studio-paris-studio-construction-2.html pallar dÄ tyngden frÄn ett ssl bord iaf...
wellness music Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 hÀr bygger dom skivor pÄ isopads: http://www.gearslutz...truction-2.html pallar dÄ tyngden frÄn ett ssl bord iaf... Jo jag har sett den trÄden - hÀftigt bygge! SpÄnskiva Àr dock inte avsedd för att ta upp lokala punktlaster, i synnerhet inte i konstruktioner omgiven av hög luftfuktighet. I trÄden anvÀnde dom förvisso dubbla spÄn men risken finns att fÄ ett knÀckt eller deformerat golv över tid. I alla fall min bedömning och erfarenhet.. 1
adrumdrum Postat 19 november 2011 Postat 19 november 2011 vwt unte alls hur bra det dÀr Àr men jag antog pga dom har anlitat akustiker att det var en bra konstruktion... en annan variant Àt att sÄga isÀr betongplattan runt varge rum(separerar frÄn befintelig byggnad) Ànda ner till marken, det blir ÄxÄ bÀttre Àn trÀreglade lÀttviktsgolv. altsÄ om men bygger pÄ betong platta. bygger man en lokal frÄnbörjan sÄ kan man bygga typ torpargund och gjuta spearata plattor för varge rum.
peri Postat 20 november 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 november 2011 Hej o tack för synpunkterna. Jag ifrĂ„gasĂ€tter nog ocksĂ„ det hĂ€r att anvĂ€nda golvspĂ„n pĂ„ bĂ€rande punkter, oavsett material. Jag var mer inne pĂ„ följande: Ăr markskivan sĂ€mre Ă€n gummipads som ljudisolering? Inser att gummipads kan vara 5-10 mm tjocka och markskivan bör ju helst vara 15-20 cm. Ett trĂ€bjĂ€lklag kan man göra bĂ„de stabilt och stumt med t ex betong. Dessutom finns det ju konstruktionsvirke, K24 som Ă€r bĂ„de tyngre och styvare. En ide kan vara att lĂ€gga 70-75 mm markskiva och golvspĂ„n. Sen gjuta ett betonggolv i en reglad ram, ev ett regelverk CC 60. Kan ju vara med en höjd av 45 mm. Sen gummimatta och golvgips. Stabilt blir det iaf, men vinner jag nĂ„t pĂ„ det med isoleringen? Lite av en kombination av olika ideer. /Per
peri Postat 20 november 2011 TrÄdstartare Postat 20 november 2011 eller Àr det luften i kombination med fÄ kontaktpunkter som Àr bÀttre Àn markskivans heltÀckande, isolering? /Per
hwasser Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 Jag vill btw tipsa om en brittisk sida som sÀljer isoleringsprylar för ett jÀvligt billigt pris: http://www.eqacoustics.com/products-page/sound-proofing Inte för att göra reklam eller sÄ men dom har varit extremt bra bemötande och deras grejer Àr jÀvligt billiga.
wellness music Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 Hej o tack för synpunkterna. Jag ifrĂ„gasĂ€tter nog ocksĂ„ det hĂ€r att anvĂ€nda golvspĂ„n pĂ„ bĂ€rande punkter, oavsett material. Jag var mer inne pĂ„ följande: Ăr markskivan sĂ€mre Ă€n gummipads som ljudisolering? Inser att gummipads kan vara 5-10 mm tjocka och markskivan bör ju helst vara 15-20 cm. Ett trĂ€bjĂ€lklag kan man göra bĂ„de stabilt och stumt med t ex betong. Dessutom finns det ju konstruktionsvirke, K24 som Ă€r bĂ„de tyngre och styvare. En ide kan vara att lĂ€gga 70-75 mm markskiva och golvspĂ„n. Sen gjuta ett betonggolv i en reglad ram, ev ett regelverk CC 60. Kan ju vara med en höjd av 45 mm. Sen gummimatta och golvgips. Stabilt blir det iaf, men vinner jag nĂ„t pĂ„ det med isoleringen? Lite av en kombination av olika ideer. /Per HallĂ„ Per! Isolatorernas (pads, fjĂ€drar, ubĂ„tar etc.) uppgift Ă€r att frikoppla konstruktionerna frĂ„n varandra sĂ„ att inte flankljud (stomljud) överförs mellan rummen. Det luftburna ljudet reducerar man med att bygga en lufttĂ€t konstruktion med sĂ„ mycket massa som möjligt som vilar pĂ„ det frikopplade golvbjĂ€lklaget. Olika material som anvĂ€nds som isolatorer har olika "tröghet" vid olika belastningsnivĂ„er. Man kan absolut bygga pĂ„ markskiva med ett ok resultat men eftersom det finns produkter som Ă€r framtagna för Ă€ndamĂ„let tycker jag att det Ă€r klokt att anvĂ€nda dessa. Exempelvis sĂ„ kommer markskivan att komprimeras lite grand över tid och har inget "minne" som den vill Ă„tergĂ„ till jĂ€mfört med produkter som Ă€r avsedda för Ă€ndamĂ„let. Marksivan Ă€r dessutom ganska ojĂ€mn i densitet och har likt alla andra mineralullsplattor högre densitet ute i kanterna eftersom det blir vĂ€ndkanter i sprutprocessen. En annan aspekt som jag tycker Ă€r viktig, och som talar emot anvĂ€ndandet av marksiva Ă€r konstruktionslösningar med organiskt material dikt an mot betongplatta utan ventilation. Nu har du i och för sig en isolerad platta vilket Ă€r optimalt, men Ă€ven den kommer att hĂ„lla fukt och risk finns för att du fĂ„r en stickande lukt i lokalen efter nĂ„gra Ă„r. HĂ€lsningar/Björn
adrumdrum Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 kolla hÀr: http://www.kineticsnoise.com/arch/pdf/rimc_install.pdf http://www.kineticsnoise.com/arch/rim/concrete.aspx http://www.vibratec.se/ har isolering med iso-pads http://www.vibratec.se/data_sheets/CDM-pdfs/Systems/ISO-DPM.pdf observera att det inte Àr nÄgra trÀreglar i golvet. hÀr Àr en annan variant av flytande golv: http://www.vibratec.se/data_sheets/new_datasheets/ISO-LAT.pdf
Guitar_star_89 (oregistrerad) Postat 20 november 2011 Postat 20 november 2011 Jag sitter hÀr och kliar mig i huvudet... Limmar man ihop golvet nÀr man inte har reglar att skruva i? Eller har jag missuppfattat hela processen? ^^
peri Postat 24 november 2011 TrÄdstartare Postat 24 november 2011 Hej igen o tack för alla bra synpunkter och kommentarer. Tack vare era rÄd sÄ blir det ett bÀttre bygge!! Har varit i kontakt med Vibratec och tror deras gummipads kan bli aktuella. Avser att gjuta ett betonggolv med plywood och pads under. /Per
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.