Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

...Att vissa låtar låter typ 6 db högre än mina produktioner? Även om jag gör en låt och pressar upp all loudness maximizer osv? Jag vet givetvis att det beror på bra mastring, men hur är det möjligt att det kan låta SÅ mycket högre? Alla har ju samma gräns där det börjar dista, och hur bra jag än försöker mastra mina låtar med Ozone 5 så låter det alltid som proffsmastrade låtar har betydligt högre ljudnivå.

Hur fungerar mastringen egentligen? Är det algoritmer som spelar in?

Fast mycket sitter i vad man gör i själva mixen också. Allt från ruta ett måste vara topp. Allt ska ha sin plats i mixen, allt ska vara rätt komprimerat osv osv. Har man lyckats med allt detta så har man en mix man kan trycka på ordentligt med volym i utan att det börjar låta illa. Och förstås de som jobbar proffesionellt med mastring kan trycka det ännu lite längre.

Redigerat av lonewind

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.