Jump to content
Annons

De nya omiljövänliga smileysarna


Dingbats

Recommended Posts

Först hörde jag bara oklara rykten, sen spred sig ordet allt fortare. Nyss fick jag höra direkt från högsta ort att ryktet är sant: de nya smileysarna sedan forumprogramvaran uppdaterades, är gjorda av silikon.

Förändring är ju oundviklig, och jag förstår att de gamla smileysarna av glas som dröjde sig kvar länge här på forumet är både dyra i inköp och skötsel, men det här tycker jag är ett steg i fel riktning. Inte minst för miljöns skull. Visst är silikon vanligen känt som relativt skonsamt mot miljön, och det kan väl till viss del stämma.

Men oavsett framställningsmetoden och materialets naturliga nedbrytbarhet uppfattas silikon i gemen som ett slit och släng-material. Och det är en vansklig väg att vandra. Naturligtvis är silikon och liknande material att föredra framför PVC och dylikt, som användes på BBS:erna på 90-talet, men att vänja sig vid att använda och sedan slänga bort är inte ett hållbart beteende att lära in. För att klara den här och alla kommande klimatkriser måste vi lära oss att återanvända, inte bara lämna det till naturen att bryta ner det vi kastar omkring oss.

Smileysar av glas ger ett gediget intryck och uppmuntrar till omsorg om de små föremålen. En glassmiley är inget man slänger i rabatten när den är postad och läst, den plockar man upp igen, borstar av, och använder igen. Kanske med en viss rogivande patina ackumulerad vad tiden lider. Silikonsmileysar är raka motsatsen: artificiella, syntetiska, engångs.

Jag ber forumadministratörerna: ge oss våra gamla glasgubbar tillbaks. Visa att ni värnar om världen vi lever i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Jag har hört att all text är bläck och det om något är brist på miljöhänsyn. Vidare att Dingbats består av blåbetong och bör genast förpassas till passande plats omedelbart. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...