Jump to content
Annons

Ge högst utslag på decibelmätare med röst/skrik/vrål


FatCash

Recommended Posts

Hejsan,

Jag undrar hur man får högst utslag på en decibelmätare genom att enbart använda rösten = skrika.

Ska man försöka skrika med högre eller lägre röst? Är det bättre att vara man eller kvinna när man skriker?

Finns det några speciella skrik/vrål-knep man kan använda sig av?

Jag är iaf medveten om två faktorer som spelar in: antalet personer i skrikgruppen och avstånd till decibelmätaren.

Tacksam för alla tips då jag ska vara med i en tävling där vinnaren utses av kompisarnas skrik som mäts upp med decibelmätare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var ett intressant program om just detta med ljudstyrka och röst i denna veckan faktiskt på TV10. Det handlade om en man som fick glas att spricka. Man trodde först att det bara handlade om ljudvolymen. Men när man provade vilka typer av frekvenser som helst med samma ljudstyrka så hände ingenting. Det visade sig senare att mannen lät i en viss, ganska ljus, frekvens och det var därför som glaset sprack.

Så... för att komma upp i en viss decibel så spelar det ju ingen roll vilken frekvens du/ni presterar. Jag kan dock tänka mig att det är svårare att låta riktigt volymstarkt i den allra värsta basen. Men det är min gissning.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Beror inte det där lite grann på hur man mäter också? Om man mäter dB( A ) eller dB( B ) och så vidare. De är ju olika känsliga vid olika frekvenser. Bara att "mäta dB" säger ju ingenting, eftersom dB alltid är relativt. (Det är ju "underförstått" att ex.vis 80 dB = 80 dB över hörtröskeln!)

Edit: Ville inte ha någon smajlis!

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...