Jump to content
Annons

LA2A eller CL1B

Kulturell Figur (oregistrerad)

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

la2a_front_hq.jpg

CL1B-xlarge.jpg

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av LA2A och CL1B som hĂ„rdvara och kan ge feedback (ej pluggarna)? Behöver en kanal för att anvĂ€nda pĂ„ sĂ„ng. 🙂

Annons
Postat

DÄ jag Àlskar tubetech smc2b tycker jag tubetechen...fast jag har ingen erfarenhet av just de enheterna du frÄgar om, sÄ egentligen borde jag kanske inte svarat....men min ursÀkt Àr att jag sitter pÄ tuben och har trÄkigt!

Postat
  On 2011-10-23 at 16:04 sa Mr Keys:

DÄ jag Àlskar tubetech smc2b tycker jag tubetechen...fast jag har ingen erfarenhet av just de enheterna du frÄgar om, sÄ egentligen borde jag kanske inte svarat....men min ursÀkt Àr att jag sitter pÄ tuben och har trÄkigt!

Det Àr lite svÄrt att lÄna hem en av varje för att sjÀlv testa. Inte sÄ mÄnga som sitter med dom pÄ hyllan.

(Det Àr kul att Äka tub)

Postat

Bump 😳

Postat

la2a Ă€r ju grym 🙂 jag kör mest rock sĂ„ jag sjĂ€lv köpte en 1176a för nĂ„gra mĂ„nader sedan men kör du lite mer soft musik sĂ„ Ă€r la2an grym. testa en om du kan. du blir inte besviken

Postat (redigerat)
  On 2011-10-23 at 21:04 sa crillemannen:

la2a Ă€r ju grym 🙂 jag kör mest rock sĂ„ jag sjĂ€lv köpte en 1176a för nĂ„gra mĂ„nader sedan men kör du lite mer soft musik sĂ„ Ă€r la2an grym. testa en om du kan. du blir inte besviken

Ahaa du köpte en sĂ„n 🙂

1176 Ă€r ju nĂ„t helt annat Ă€n LA2 och lĂ€mpar sig vĂ€ldigt bra pĂ„ trummor tack vare sin korta attacktid dĂ€r man behöver jobba med transienter. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

Jojo, och lÀmpar sig jÀkligt gött till rocksÄng. Blir himla gött frÀs med den. Funderar pÄ att köpa en stereo La2a till körer etc. Men du verkar ju ha bra koll i övrigt, tror inte du blir besviken pÄ varken lr. Har aldrig testat tubetechen bara La2a i hÄrdvara. Smooth Àr ju ordet.

Sök pÄ gearslutz om du inte gjort det om du vill ha mÀngder med anvÀndar-Äsikter

Postat
  On 2011-10-23 at 21:43 sa crillemannen:

Jojo, och lÀmpar sig jÀkligt gött till rocksÄng. Blir himla gött frÀs med den. Funderar pÄ att köpa en stereo La2a till körer etc. Men du verkar ju ha bra koll i övrigt, tror inte du blir besviken pÄ varken lr. Har aldrig testat tubetechen bara La2a i hÄrdvara. Smooth Àr ju ordet.

Sök pÄ gearslutz om du inte gjort det om du vill ha mÀngder med anvÀndar-Äsikter

SÄvitt jag vet finns LA2A bara som monoburk. Men dÄ kör du ju bara 1 kanal i taget genom den.

Lite OT

FrĂ„n det ena till det andra sĂ„ lyssnade jag pĂ„ nĂ„t du la upp hĂ€r för ett tag sen och jag blev riktigt imponerad över hur du utvecklats. Det lĂ€t riktigt snyggt fastĂ€n det inte riktigt Ă€r min musikstil. 🙂

Postat (redigerat)

Den fanns i stereo version, slutades tillverkas för nÄgra mÄnader sedan. Jag kommer isÄfall satsa pÄ en klon, inte nödvÀndigt att spendera extra 15-20k för ett mÀrkes skull :S Köper jag den i stereo Àr det för att just slippa bounca spÄr som jag gör nu med min mono 1176a.

Och tackar tackar 🙂 Det gĂ„r framĂ„t hela tiden. Jobbar med ett riktigt superprojekt just nu, mitt första signade band 🙂 postar nĂ€r det Ă€r slĂ€ppt!!!

Redigerat av crillemannen
drloop (oregistrerad)
Postat

LA2A Àr riktigt nice. Enkel att anvÀnda och lÄter kanon.Den Àr skojsig att köra hÄrt med ocksÄ, kanske lite dyr distbox men det ger en hÀrlig karaktÀr till röster.

Tubetechen har anvÀnts, men det var sÄ mÄnga Är sedan sÄ jag minns inte riktigt om jag gillade den eller ej.Den skall vara av LA2A typ, men liter mer flexibel eftersom man kan stÀlla attack och release.

Postat (redigerat)
  On 2011-10-23 at 15:56 sa Analogfreak:

la2a_front_hq.jpg

CL1B-xlarge.jpg

Är det nĂ„gon som har erfarenhet av LA2A och CL1B som hĂ„rdvara och kan ge feedback (ej pluggarna)? Behöver en kanal för att anvĂ€nda pĂ„ sĂ„ng. 🙂

Har spelat in med CL1B ett par gĂ„nger, dĂ„ jag har en vĂ€n som har den. LĂ„ter underbart. Har velat införskaffa en sen dess. Kan komprimera vĂ€ldigt hĂ„rt utan att det hörs. Den ligger dock lite utanför min budget 😉

//F

Redigerat av Sonefors
drloop (oregistrerad)
Postat

Just egenskapen hÄrd kompression som Àr snygg delar nog bÄda enheterna. Trevligt som bare den.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad det gÀller LA2A sÄ har dom flesta pluggar jag testat, tex Liquid Mix och Waves funkar fint Ànda tills man trycker pÄ ganska hÄrt, dÄ tycker jag att hÄrdvaran beter sig lite roligare.

Har inte gjort nÄgon A/B test förvisso...

FunktionsmÀssigt har pluggarna funkat bra, det som jag tycker borde hÀnda hÀnder sÄ lÄngt ifrÄn the realstuff Àr dom inte.

Postat

^

Det Ă€r det som Ă€r problemet med pluggarna. Du kan fĂ„ fula artifakter, hĂ„rda konsonanter som poppar ut ur ljudbilden. Det absolut klaraste exemplen kommer nĂ€r kompressorn kickar in, vĂ€ldigt ful attack vilket du inte fĂ„r med hĂ„rdvaru kompressor. DĂ€r blir signalen jĂ€mn Ă„ fin. VĂ€rt vart enda öre om du frĂ„gar mig 🙂

+ att du fÄr en lite finare diskant, hÄrdvaran mjukar av pÄ ett fint sÀtt utan att för den delen göra det luddigt. Som en mycket fiiiin desser.

spelar mindre roll mellan plugin vs hÄrdvara pÄ t.ex masterbuss kompression dÄ du kanske bara tar 2-3db GR. Har en hÄrdvaru SSL kompressor och det Àr i princip ingen skillnad mellan den Ä SSl duende etc.

Elof (oregistrerad)
Postat

Har testat bÄda, jag skulle vÀlja CL1B, pga flexibilitet.

Har inte testat original LA-2, men jag antar att du siktar pÄ en reissue.

Tycker det blir lite jobbigt för LA-2 nÀr fraseringen Àr snabb, om man ska anvÀnda den som enda kompressor vid inspelning (och mix).

Förövrigt sÄ finns det en kompressor som heter Buzz Audio SOC, som Àr oförskÀmt bra, skulle vÀlja den (har valt, rÀttare sagt) som inspelningskompressor före bÄde LA-2, 3, 4 och CL1-B.

Postat

Tack för svar! Jag tror det fĂ„r bli en CL1B. Audiodog har ju Tube-Tech. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.