Jump to content
Annons

Om ordkorrigering i Word


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag satt med ett antal texter, bl.a. en del svenska sÄngtexter, och skulle korrigera en del ord. T.ex. ville jag Àndra alla "la" till "lade" i mitt Word-program. Visst, alla "la" Àndrades till "lade", men tyvÀrr sÄ Àndrades alla andra ord dÀr bokstavskombinationen "la" ingick ocksÄ!! T.ex. blev nu "alla" istÀllet "allade". Ja, ni fattar. Och "frÄga" till "frÄgade" gick bra, men dÄ Àndrades Àven "frÄgan" till "frÄgaden"

HUR Àndrar man sÄ det inte blir sÄ??

NĂ„gon Word-kunnig...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Om du vÀljer 'sök nÀsta' och 'ersÀtt' istÀllet för att 'ersÀtt alla' blir det rÀtt men det tar ju mer tid.

Ok tack, men jag provade nedanstÄende variant först. Det handlar om flera tusen "la" ska jag vÀl tillÀgga...

under "Mer" vÀlj: "Matcha hela ord"

đŸ„°đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för olika förslag för att tackla problemet, men "Mer", "Matcha hela ord" verkade hjÀlpa mig. Kan testa övriga varianter för skoj skull ocksÄ snart.

Sedan kan jag iofs vilja skriva "la" i dialogerna bara (och i övrigt ha "lade" överallt annars i texten), sÄ om jag dÄ anvÀnder "Mer" och "Matcha hela ord", sÄ kommer ju Àven dialogernas "la" att omvandlas till "lade" och det kanske jag inte vill, jag har inte bestÀmt mig Ànnu... Folk sÀger ju inte "lade" nÀr de tuggar liksom.

Men det kanske finns nÄgot sÀtt att exkludera dialoger frÄn det man ska Àndra i sÄ fall?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det mÄste sÄ klart vara nÄt som skiljer ut dialogen. AnvÀnder du ett sÀrskilt format eller formatmallar funkar det. Edit: tex indrag, tabb, kursivt mm

Blir lite osÀker hÀr, men jag har ju skapat ett eget mÄtt pÄ dokumentet, med extra breda marginaler och sedan valt det dokumentet. Jag har inte valt nÄgon av de presets som fanns iaf. Sedan har jag indrag och anvÀnder talstreck i samband med dialogerna. Dock visas inte indraget hÀr nedan.

SÄhÀr vill jag ha det /exempel/:

Han lade pistolen pÄ sidobordet och stoppade tvÄ öronproppar i nÀsan, en i vardera nÀsborren.

- La du fram fram tipslappen pÄ köksbÀnken som jag bad dig om? grymtade han och lade mÀrke till hur tyst det var.

Hur gör jag för att skilja ut dialogmeningarna i texten? MÄste man markera dessa? Finns nÄgon funktion "markera eller undanta dialoger"?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan göra sökningen sÄ att den tar alla stycken med indrag (tror inte de kan söka pÄ stycken med talstreck).

Eventuellt fĂ„r du göra en ersĂ€ttning frĂ„n alla "la" till "lade" och sen göra en ersĂ€ttning frĂ„n alla "lade" i stycken med indrag till "la". Tjoff, klart. 🙂

Under förutsÀttning att formateringen gÀller för dialoger endast.

Tips: Om du skriver en bok eller har en del sidor sÄ se för allt i vÀrlden till att du lÀr dig och anvÀnder formatmallar (styles) korrekt. Kommer spara en massa tid i slutÀndan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan göra sökningen sÄ att den tar alla stycken med indrag (tror inte de kan söka pÄ stycken med talstreck).

Eventuellt fĂ„r du göra en ersĂ€ttning frĂ„n alla "la" till "lade" och sen göra en ersĂ€ttning frĂ„n alla "lade" i stycken med indrag till "la". Tjoff, klart. 🙂

Under förutsÀttning att formateringen gÀller för dialoger endast.

Tips: Om du skriver en bok eller har en del sidor sÄ se för allt i vÀrlden till att du lÀr dig och anvÀnder formatmallar (styles) korrekt. Kommer spara en massa tid i slutÀndan.

Tack CyberBorgaren! Jag har kollat igenom alla formatmallar, men det var ingen av de förpresenterade som passade mina behov. De vill ha antal rader och marginaler pÄ andra sÀtt Àn vad som ingick i programmet. SÄ jag skapade en egen variant av formatmall, antar jag, dÀr jag stÀllde in marginalerna och radavstÄnd, teckensnitt m.m. Ska jobba pÄ med det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack CyberBorgaren! Jag har kollat igenom alla formatmallar, men det var ingen av de förpresenterade som passade mina behov. De vill ha antal rader och marginaler pÄ andra sÀtt Àn vad som ingick i programmet. SÄ jag skapade en egen variant av formatmall, antar jag, dÀr jag stÀllde in marginalerna och radavstÄnd, teckensnitt m.m. Ska jobba pÄ med det.

Har tyvÀrr inte möjlighet att ge nÄgon full lektion hÀr men kan i alla fall sÀga följande:

Ta den av de befintliga som ligger nÀrmast ditt behov, spara som egen formatmall och Àndra de olika formaten i den först. LÀgg till egna format i den ifall du behöver. Har ingen bra lÀnk sÄ hÀr rakt av men det hittar du nog. Lycka till!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tyvÀrr inte möjlighet att ge nÄgon full lektion hÀr men kan i alla fall sÀga följande:

Ta den av de befintliga som ligger nÀrmast ditt behov, spara som egen formatmall och Àndra de olika formaten i den först. LÀgg till egna format i den ifall du behöver. Har ingen bra lÀnk sÄ hÀr rakt av men det hittar du nog. Lycka till!

Tack! Det var nog sÄ jag gjorde faktiskt.

Förlaget sedan Ă€r förvisso inte intresserade av att jag har anvĂ€nt en viss formatmall, sĂ€ger de. De skriver in hela skiten Ă€ndĂ„ sjĂ€lva frĂ„n scratch. Å andra sidan Ă€r det ju bra om jag vet vad jag pysslar med... En rĂ€tt stor andel klara manuskript de fĂ„tt in Ă€r handskrivna eller pĂ„ mekanisk skrivmaskin. Även Guillous. â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...