Jump to content
Annons

Recommended Posts

jozo (oregistrerad)
Postat

tja alla!!!

har en liten fråga bara.. .

fick precis mitt midi att fungera.. . (dels tack vare android, tack)

har som sagt roland xp30

men nu undrar jag hur jag gör för att använda/spela in ljuden från synten? o inte bara synten som midi-keyboard.. .

jävligt tacksam för svar, just one step closer to a fulfilled friday!!! pleease help

// tack, jozo

Annons
Postat (redigerat)

Edit: dom andra han före.

Redigerat av L.C
Postat

Då får du koppla Line out från synthen till Line in på ljudkortet, och trycka på rec i ditt inspelningsprogram.

Postat
Line eller Audio Out på din roland till Line eller Audio in på ditt ljudkort.

Tryck rec i din seq och spela in ..

Samma inlägg samtidigt... 🙂

jozo (oregistrerad)
Postat

hmmm ok tack

men måste bara klargöra, jag använder mig inte av midin då elr?

har kopplat nu som fäljande:

xp 30 midi ut till ljudkorts midi in , allt funkar

datans midi ut till xp30ns midi in , e d inte så d ska va?

elr ska jag använda "vanliga in/utgångarna? i sånt fall, kan det redigeras efteråt?

TACK!!!!!!!!

använder fruity studio, har esi juli@ ljudkort..

Postat (redigerat)

Tänk att din synth är ett klaviatur med separat ljudmodul. Leta upp en funktion som heter Local Off. Då stänger du av den interna kopplingen mellan klaviaturen och ljudmodulen. nu tar XP-30 bara emot MIDI utifrån.

Koppla XPns MIDI ut till datorn, och tvärtom.

Nu ska du kunna spela på XPns ljud via datorn (välj ljud och MIDIkanal i datorn). Ljudet finns däremot inte i datorn... bara MIDI.

Spela in en trudelutt på en MIDIkanal... editera, kvantisera, transponera, byt ljud... vad du vill. När du är nöjd aktiverar du en audiokanal och spelar i ljudet från synthen. Luta dig tillbaka och låt sequencern spela synth åt dig.

Mutea MIDIkanalen, nu har du ju spelat in den. Du bearbeta ljudet i progammet med effekter osv. Däremot kan du inte redigera på samma sätt. Vill du ändra toner får du gå tillbaka till MIDIkanalen.

Klarnar det?

Redigerat av MusicNixon
jozo (oregistrerad)
Postat

javisst klarnar mer o mer, tack så mycket!!

har kopplat så som du beskriver och nu hittade jag midi out kanalen i fruity, den ger utslag när jag plinkar på synten men d kommer inget ljud??

jozz

Postat

Jag kan tyvärr inget om FL, har knappt sett det på bild ens. Men det kanske finns någon inställning i XPn för om den ska ta emot MIDI eller ej.

jozo (oregistrerad)
Postat

ok ska kolla det.. . . tusen tack så länge!!

Postat

Har du kopplat från de vanliga ljudutgångarna på synthen nånstans då? MIDI är ju liksom inget ljud i sig utan bara instruktioner om vilka toner som ska spelas, etc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.