Jump to content
Annons

Micka min förstärkare


Pekka

Recommended Posts

Tjabba

Nu kommer en sån här tråd igen ang mickar, men har lite planeringar att köpa en till mick med tanke på stereo mixning av gura förstärkaren (Orange RV50 mk2, PPC 212)

Har redan en Shure SM58, och har använt den ett tag till både sång och elgitarr..

SM57 har dykt upp överallt när jag söker efter en mick att spela in (via RME FF400) tungdistat gitarr sound med... har även läst att SM58 och SM57 skiljer sig ytterst lite...

Så min fråga till er alla erfarna: är SM58 samt SM57 en bra kombination?? eller borde jag kombinera SM58 med någon annan mick ??

Är ute efter ett fett sound som resultat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar för svaren 🙂 såg även på youtube om kombinationen med

md421-sm57

...inte alls dumt :)lyssnade även på

e906-sm57 http://www.youtube.com/watch?v=mxgkhl9ZkiE ...det kanske är något för mina öron det...

aja svårt det där 😛

Ska få låna en e906 nästa vecka så jag hör ju då hur det låter hos mig sen via mina prylar.

Önskar er en trevlig helg

/Pekka

Link to comment
Dela på andra sajter

Om E906 kan jag säga att det är så skitenkelt att micka med den, man behöver inte leta ljudet som med sm57, sätter jag den mitt emellan konen och kanten låter det bra direkt. Har sett nånstans att det är samma snubbe som konstruerade SM57 som nu på senare tid gjort E906. Om det är sant kan jag inte garantera...

Att sjunga i E906 funkar inte alls, det lät skit när jag provade...

Mitt senaste mickköp är en Audio Technica AE3000

http://www.thomann.de/se/audio_technica_ae_3000.htm?sid=9558994941e5660a9c9c712ecf1d97e1

Ännu bättre än E906 på både elgitarr o virvel. Har fått jäkligt fin stereoinspelning av Fender Hot Rodden med en av varje av de här två.

Link to comment
Dela på andra sajter

ofan, tackar för dessa tips "guitar nilsson" 🙂 Visste inte om den historien ang e906 men det kanske är sant...vem vet.

Ska kika på klipp via youtube ifall det finns om "at ae3000".

Det är ju en stor fördel med att slippa spåra efter soundet.. man får så mycke mer tid till det roliga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig på den punkten 😛.. har lirat gura ikväll, provat olika mik placeringar med min SM58 utan puff skydd...fan va det händer saker alltså... måste erkänna att allt låter verkligen jäkligt bra... jag har tagit bilder på mick placeringar (för att komma ihåg) och inställningar på pedalerna samt förstärkaren 🙂

Det roliga är nu att när allt låter bra via förstärkaren enligt mina öron (med eller utan overdrive(fulltone ocd) el distpedal(ehx metal muff top boost) pedal),men till trumsettet så testar jag och justera lite smått med en eq (fft) på gitarrspåret i datorn o ljudet låter ju hur fett som helst efter dessa grund inställningar..Och detta bara med denna mick...fan alltså..måste beställa en annan extra mikrofon...det här blev ju jäkligt intressant nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

jag har tagit bilder på mick placeringar

Pekka! Lägg upp lite bilder vettja det är nog intressant för dom flesta på detta forum att se. 🙂 Har du ljudexempel också så vore det kanon!

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ska ta o spela in sen när jag har mera tid samt ta bilder på placering av mik, byggde en sluten låda som jag ska ha framför högtalarlådan..inne i den kommer jag ha micken /mickarna så att jag kan spela lite högre utan att störa grannarna 🙂

Redigerat av Pekka
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...