Jump to content
Annons

Lite tips och hjälp om bas till melodi


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Jag gör Hip Hop-musik, och har gjort flertalet melodier som jag känner mig nöjd med. Använder mig av Cubase. Men, nu behöver jag lägga bas på låtarna, och det är då jag kör fast. Därför startade jag ett ämne här på Studio's Forum med frågan; Hur gör jag en "bassline" till en låt och så att den passar till en melodi. Jag kan ingenting om musikteori, men vill ha bas till mina melodier? Alltså, Har försökt göra själv, men då blir det ju basen som en melodi i sig, och jag tror inte det är så det ska vara..

Vet inte riktigt hur jag ska förklara o formulera min fråga, plus att det det här känns dumt.. men om man inte frågar får man nog aldrig veta.

Hoppas någon förstår o kan hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det låter bra så är det bra.

Svårare än så behöver det inte vara.

Att basen blir en melodi i sig är inget konstigt. Ibland vill man att basen bara ska ligga på grundtonen, ibland vill man att den ska skapa rörelse i arrangemanget. Det är lite beroende på hur man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att först skriva en basstämma som följer ackorden, antingen (allra enklast) bara en lång baston per takt eller så kan du rytmisera den lite gran. Byt baston en eller max två gånger i en takt.

Denna basline kanske blir lite tråkig eller enformig men efter att du hittat en stämma som fungerar harmoniskt kan du plocka in genomgångstoner och rytmisera ytterligare för att göra den mer intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.. Tack till alla som svarat !

Men vad är "genomgångston"?

En genomgångston är en ton som spelas mellan två ackord. Om man tex ska spela C i första takten och Am i andra takten så kan det vara checkt om basisten klämmer in en genomgångston B (kanske på fjärde slaget i takten om det är fyrtakt) innan Am. Man liksom limmar ihop de olika ackorden med någon passande baston för att få en mjukare line i basen. Ofta gör man detta genom att ta en ton från skalan som ligger mellan de ackorden man ska förflytta sig. Men man kan också använda sig av kromatik, dvs använda toner som ligger utanför den skalan som du arbetar med. Testa dig fram och tänk inte för mycket på om du spelar en "regelrätt" genomgångston. Låter en genomgångston bra så är den bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Det enklaste till att börja med är att lära dig enkel musikteori. Inte alls svårt.

Kolla vilket matematiskt mönster det finns i en durskala, du får fram mönstret genom att kolla intervallerna mellan de vita tangenterna på ett piano, antingen är det 1 steg eller 1/2, detta får du kolla själv för inlärningens skull. Nu har du C dur skala och alla dess skalegna toner. Om du applicerar samma mönster från ex G, så får du G-dur skala, du märket att en ton är höjd (svart tangent) osv.

När du gör en låt ha lite kolla på vilken tonart du arbetar med (eller vilka) en enkel basgång kan ju då hålla sig i de skalegna tonerna till att börja med. Ta samma baston som ackordet och vandra mellan ackordbytena.

Hur vet du vilka ackord du ska använda till din låt. Använd dom treklangerna som bildas med de skalegna tonerna 1, 3, 5 (prim, ters, kvint). C-dur : CEG, DFA..osv Du hittar dessa "släktingar" i kvintcirkeln. Detta är bara en början.... vill inte skriva en hel uppsats här.

Att skriva musik och ha koll på teorin är så mycket roligare och enklare...

Link to comment
Dela på andra sajter

är ej skitduktig på hiphop, men om du gjort en melodi du tycker e schysst (på midipiano, eller hur gör du dem?), så brukar det "finnas" en basgång i melodin som typ väntar på att den ska spelas,. ex mycket folkmeoldier, vandrar tydligt i olika ackord, MEN NU SNACKAR VI HIPHOP -- vet du vad ett ackord e? testa o spela din melodi på ett klaviatur, om du behärskar någorlunda, o sen lägg till en vänsterhand som bara lägger ackord, UTIFRÅN dessa ackord som du tycker passar så bör du göra en basgång. basen kan även ha ett eget riff, mycket hiphop e baserat på ett mer eller mindre "basriff", så man kan ju börja i andra änden också !

fan helvete mycke text, sammanfattningsvis:

Fundera ut vilka Ackord som passar till melodin och basera basgången till dem - vilket leder dig till musikteori som du inte va så välorienterad i ? lär dig tanken bakom kyrkotonarterna, hur man traditionellt harmoniserar en melodi, MEN framför allt hur ett ballt basriff LÅTER i dina öron !🙂

tips från erik, hoppas nåt kan hjälpa dig!

kram

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...